Avatar billede Slettet bruger
10. september 2011 - 21:03 Der er 6 kommentarer

Kopierings beskyttelse

Jeg har set at man kan lægge en slags film hen over sine billeder eller hele siden, således at hvis den besøgende klikker på "Vis kilde" så vises en blank side, og hvis den besøgende højre klikker på et billede, så gemmes der et hvidt billede.

Hvordan laver man det?
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2011 - 21:14 #1
Har du et eksempel hvor det bliver gjort?

Du vil altid kunne kopiere billeder fra en hjemmeside på den ene eller anden måde. Hvis dine brugere kender til "Vis kilde" og ikke blot prøver at højre klikke og gemme billedet, så har de nok også andre metoder til at hente dine billeder.
Avatar billede olebole Juniormester
10. september 2011 - 21:48 #2
<ole>

Når en bruger ser et billede på skærmen, ligger det allerede på hendes PC.

Der findes masser af løsninger 'derude', men de fleste 12-årige kan uden problemer finde ud af at omgå dem. Spørgsmålet er et af Ekspertens 'Absolute Classics', og svaret har alle dage været:
    Indhold, der ikke må kopieres, hører ikke hjemme på WWW.

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2011 - 10:17 #3
Hej,

Jeg har også den klare opfattelse, at det jeg ikke vil ha stjålet eller kopieret uden min tilladelse, bliver ikke lagt på nettet, og billederne kan jeg gøre mindre og forringe således at de stadig vises men bliver uskarpe hvis de forsøges forstørret.

Det jeg i bund og grund er ude efter, er en blank side i vis kilde, jeg husker ikke hvor jeg har set det. Men det kunne være lidt sejt.

Enten det, eller en anden måde at skjule stierne til de forskellige ting vi har liggende ?!?
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2011 - 15:04 #4
Kildekoden er det, der gør det muligt for browseren at vise siden. Kan browseren læse kildekoden, vil den også blive vist ved Vis kildekode.

At andre kan læse kildekoden har om noget været det, der har drevet udviklingen på WWW. Uden den feature ville WWW stadig være et sted for udveksling af videnskabelige data - opstillet i tabeller og paragraffer. Intet andet!

Hvor ville det dog have været opløftende, om du havde fundet den del af udviklingen 'sej'!

Nej, der findes ikke måder at skjule almindeligt web-indhold på. Du kan højst gøre det lidt mere besværligt for de mest web-uvante. Det troede jeg sådan set, var blevet tydeligt nok forklaret
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2011 - 15:21 #5
Bevar os, det var en forespørgsel. Jeg er ikke lige så hardcore/webnørdet som dig, og bliver det aldrig, men derfor kan du vel godt svare på en høflig måde.

Jeg er klar over at lægges det ud på nettet, kan det stjæles, det er kun et spørgsmål om tid, men nu er mit indhold næppe noget som hardcore banditter som dig gider glo på. Men for min familie (der heller ikke er hardcore) der ynder at hugge billeder uden at spørge, kunne det være "sejt" at have nogle blokader lagt ind.
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2011 - 15:54 #6
Jeg kan med bedste vilje ikke finde noget uhøfligt i mine indlæg. Hvis du kan, må du meget gerne hjælpe mig med at finde det.

Efterhånden som argumenter og forklaringer preller af på dig, er der vel ikke andet at gøre end at forklare det endnu tydeligere(?)

I den forbindelse er det for mig helt naturligt at understrege, at WWW's udvikling bygger på deling af information. Derfor finder jeg det naturligvis 'sejt' at bygge videre i den tradition - og 'usejt' at gøre sig store anstrengelser for at skjule sin kode.

Heldigvis er der ikke metoder, der effektivt kan skjule dit indhold. Der findes metoder, som f.eks. forsøger at disable nogle af brugerens private værktøjer - f.eks. hendes højrekliksmenu. Sites, der bruger den slags, straffes dog hurtigt ved at miste brugere.