Avatar billede Troldemoar Nybegynder
31. august 2011 - 07:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Redigering af store mængder data (statistik) i Excel 2007

Jeg sidder med en stor rejsetals statistik ( omkring 60.000) poster), og skal have dette sorteret så jeg kan bruge det fornuftigt.

Jeg skal have det opdelt i til - fra, passagertype, rejsehjemmel, antal rejser og omsætning.

Mit statistik udtræk har følgende overskrifter;

til - fra - rejsehjemmel - passagertype - antal rejser - omsætning.

og her kan jeg sagtens bruge filter. Problemet er bare at jeg har mange af de samme "fra - til", som så skal lægges sammen. F.eks rejser mellem Århus og Vejle skal lægges sammen med rejser fra Vejle til Århus.

Jeg har funderet lidt over at lave nogle nøgler, men mangler den gyldne tråd.

Så lige nu bruger jeg filter og flytter manuelt data over i et nyt ark. Er der én der har en rigtig god og forholdsvis nem løsning, så dette kan gøres mere automatisk?
Avatar billede jjam Juniormester
31. august 2011 - 08:35 #1
Du bør se på funktione Pivottabel. Den er skabt til statistik.
Hvis du er ny til Pivottabeler så brug et par timer på at lære det.
Avatar billede supertekst Ekspert
31. august 2011 - 08:57 #2
En programmeret løsning (via VBA) ville måske nok være det mest optimale med hensyn til automatik. Dette ville dog kræve en analyse af det ønskede resultat og de foreliggende data.
Avatar billede Troldemoar Nybegynder
31. august 2011 - 09:09 #3
Tak for dit forslag, men desværre er pivottabel ikke egnet til dette brug
Avatar billede finb Ekspert
31. august 2011 - 10:05 #4
Prøv med LIKE i VBA:

LIKE "*vejle*århus*" or LIKE "*århus*vejle*"
Avatar billede RonnyJakobsen Nybegynder
07. september 2011 - 17:46 #5
Jeg kan strikke en database sammen til dig(access/mssql), hvorfra du så kan hente data ud fra. Den løsning, vil give dig den fleksibilitet du ønsker. Excel er fantastisk til mange til, men lige netop den opgave der lyder som om at du er nået ud til grænsen til hvad Excel er hensigtmæssigt til...