Avatar billede sannimaria Nybegynder
20. august 2011 - 13:56 Der er 9 kommentarer

hvorfor kan jeg ikke afspille mine brændte dvd´er??

hej alle,

jeg er absolut ikke god til noget med computere, andet teknik, elektronik, og er derfor nød til at spørge:

jeg har et videokamera med harddisk og har optaget flere timers familieminder derpå, og har også et program på computeren, jvc´s eget, powercinema for everio - som mit kamera hedder.
det kan sagtens lade sig gøre at tilkoble kameraet, føre alle filer ind til klargøring og brænding på dvd´en, om end det tager sin tid...

mit problem er at når jeg så har brændt ned på dvd´en, vil den ikke afspille i min dvd-afspiller...

enten, tænker jeg, har jeg købt de forkerte dvdskiver (hvilke skal jeg købe??????) eller også er min dvdafspiller dårlig, men den har ingen problemer med at afspille købe- eller lejefilm.

Er der ikke please nogen der ved hvad jeg skal gøre??

kh sanni
20. august 2011 - 14:01 #1
Velkommen til E. ..

... en DVD skive skal "finalize" til sidst for at kunne bruges i en alm. DVD afspiller!
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Close-or-finalize-a-CD-or-DVD

Det bør dit brænderprogram (hvilket?) kunne gøre for dig...
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2011 - 14:04 #2
der er dvd +r og dvd -r
nogle maskiner kan kun læse den ene type (hvad er din dvd-model firma/modelnummer)
og så kommer det også an på, hvilket format, du lægger filerne ned på. Igen - vi skal kende til dvd-maskinen for at finde ud af, om den har begrænsninger.
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
20. august 2011 - 14:24 #3
+1 til post 1!!!
Avatar billede frem-ad Professor
20. august 2011 - 15:02 #4
Når dvd'en er låst skulle dvd afspilleren nem kunne læse alle skiver hvis det ikke er en meget gammel dvd afspiller.

Men jeg har hørt problemmet før, og der har det været fordi det ikke er dvd-fil format, fordi det ligger i et eller andet medie format  (avi, mp4, osv)som ikke er understøttet på dvd afspilleren. Så hvis den kan ses på pc'en når du sætter skiven der i så er det nok det.
Hvis det er det, så for at konvetere medie filen om til dvd-format, Kan du bruge programmet DVD flick du kan hente det gratis her http://www.dvdflick.net/index.php der er også en guide inde på siden.
Avatar billede wappa Nybegynder
20. august 2011 - 15:54 #5
en anden ting er, at det er bedst at defragmentere harddisken inden du brænder filmen så er det også mindre risiko for at du får fejlbrændning + brænd med laveste hastighed......denne måde gør jeg .
Avatar billede sannimaria Nybegynder
20. august 2011 - 15:59 #6
Okay.........hmm.

karise-larry: tak! jamen, jeg tror også den er helt færdig når jeg tager dvden ud, for den informerer selv om at den forbereder disken til at kunne bruges på andre computere...?? men det er måske ikke det du mener??

claes57: Min dvdafsp. hedder Lumatron dvd-27hd, står der i hvert fald på den... har ikke længere brugsanvisningen. - Hvilke dvder skal jeg så bruge?

frem-ad: Hvordan skal man finde ud af hvad formatet er, når det bare er et standard brænde-program der var med i købet af videokameraet? Aner ikke hvordan jeg skal kunne se det, eller lave det om - og til hvad?? - hvis det ikke står nogen steder?
Godt være at det er mig der er lidt langsom :) men fatter det ikke lige helt.
Avatar billede wappa Nybegynder
20. august 2011 - 16:09 #7
Hvis det er denne du har http://www.jvc.dk/product.php?id=GZ-HD620BEU&catid=100117&sub=ts#product-tabs
følger det et program med som hedder: Pixela Everio MediaBrowser og dens hjemmeside: http://kortlink.dk/google/9baw
Avatar billede frem-ad Professor
20. august 2011 - 17:25 #8
Hvor meget den fylder er da en indikator på det. Men ellers højre klikke på filen også egenskaber der står så filtype.

Ang. det med og lave filen om, det gør du i det program jeg henviste til, og når du har hentet programmet så er det bare og følge guiden inde på hjemmesiden, så laver den det til dvd format og den brænder den ud på en disc, og så har du en færdig disc...
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 15:44 #9
Sørg for at bruge et kvalitetsmedie som for eks. Verbatim og så prøv at brænde skiven langsomt på for eks. 2x hastighed.

Når du prøver at afspille skiven så prøv at lytte til din DVD afspiller. Hvis den har svært ved at læse skiven kan man høre at den bliver ved at "skøjte" rundt.