Avatar billede niclasjensen Nybegynder
19. august 2011 - 12:15 Der er 7 kommentarer

Hjælp til formel i EXCEL

Hej Alle

Jeg har et lille problem i excel, som jeg håber en af jer kan løse.

Det jeg ikke kan finde ud af er som følger:

Jeg har en dato (19-8-2011), som jeg skal minus med andre datoer som står i en hel kolone. Derudover skal jeg dividere 1000 med det antal dage der er i mellem 19-8-2011 og de forskellige datoer.

Altså formel skal se således ud: 1000/(19-8-2011-og så vil jeg gerne kunne vælge alle datoerne der står i kolonen i stedet for at jeg skal gøre det manualt 1000 gange ved at kun kunne tage en af cellerne.

Håber i vil hjælpe hurtigt:)
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. august 2011 - 13:17 #1
I EXCEL-hjælp --vælg antal dage, så får du vist eksempel på, hvordan det gøres.
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. august 2011 - 13:34 #2
Tilføjelse, - ( noget du måske ikke er opmærksom på) :
Celler, du vil bruge til dato,skal du jo formatere til DATO, -
og hvor du vil have tal ,skal der være formateret til TAL
Avatar billede niclasjensen Nybegynder
19. august 2011 - 13:36 #3
Men hvordan laver jeg en formel har i idé?
Avatar billede supertekst Ekspert
19. august 2011 - 13:57 #4
Send en mail - så returnerer jeg et eksempel.

@-adresse under min profil...
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. august 2011 - 14:28 #5
Du højreklikker på cellen og får så valgmulighederne
Avatar billede komputerdk Mester
19. august 2011 - 22:56 #6
du skriver din dato i fx f1

så har du alle de andre datoer i en kolonne, fx kolonne a

i kolonne b, i b1 skriver du =1000/($f$1-b1)

du kan så i højre nederste hjørne af celle b1 dobbeltklikke på den lille firkant.. så kopierer den sig selv nedad..

alternativt Kopier B1 cellen, gå over i kolonne A, tryk CTRL+pil ned , så går du ned til den nederste celle, tryk pil til højre, tryk CTRl+SHIFT+Pil op  , så markerer du alle celler opad, tryk CTRL+v
Avatar billede komputerdk Mester
19. august 2011 - 22:59 #7
sorry, formlen du skulle skrive i B1 er , =1000/($f$1-a1)

Forklaring:

$f$1 låser til en bestemt celler, underodnet hvor du flytter den hen.

$f1 låser kolonnen (, så når du kopierer den til siderne, flytter referencen sig ikke fra kolonne F, kun når du kopirer nedad ændres rækken)

f$1 låser rækken (så når du kopirer en celle nedad så holdes referencen til række 1, når du kopirer henad ændres kolonnen)