Avatar billede moddi100 Seniormester
29. juli 2011 - 14:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Blokkere udbudne gæster

Hej,

Min hjemmeserver bliver ofte udsat for diverse meget små brute-force angreb. Et eksempel følger fra min /var/log/auth.log:

Jul 25 02:23:58 server2 sshd[18347]: pam_unix(sshd:auth): authentication failure; logname= uid=0 euid=0 tty=ssh ruser= rhost=201.90.213.90  user=root
Jul 25 02:24:00 server2 sshd[18347]: Failed password for root from 201.90.213.90 port 39368 ssh2

Heldigvis følger mit root-password de gængse normer for stærke passwords, men vil dog gerne vide hvordan jeg kan blokkere disse ip-adresser automatisk? Er der et eller andet lille program jeg kan installerer der banner dem efter x antal forkerte forsøg eller skal jeg blot redigere en logfil?

Stødte også på følgende log:

Jul 28 05:46:37 server2 sshd[30572]: reverse mapping checking getaddrinfo for 176-53-22-92.turkrdns.com [176.53.22.92] failed - POSSIBLE BREAK-IN ATTEMPT!

Som selvfølgelig skal bannes inden første login-forsøg.

Kører pt Debian 6.0 med clamav
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. juli 2011 - 16:08 #1
Du kan bruge et bash script der blokere for x antal forkerte login forsøg til din ssh. Prøv at google efter det, det skulle være forholdvist nemt at finde.

Ellers kan du selvfølgelig blokere dem via iptables manuelt, men du vil hurtigt opdage det er noget af et arbejde da de vil blive ved med at komme.

Ellers vil jeg på det kraftigste anbefale dig at skifte den standard port 22 ud med en anden på din ssh daemon, så vil du også undgå de bruteforce forsøg da de kun prøver på default porten (22), og så er scriptet faktisk ikke nødvendigt længere.
Avatar billede klt Seniormester
29. juli 2011 - 16:10 #2
Avatar billede moddi100 Seniormester
30. juli 2011 - 12:22 #3
klt: Jeg har nu kigget lidt nærmere på denyhosts og installeret dette, da det er netop hvad jeg søger.

lassebm: Selvfølgelig kunne jeg ændre portnummeret, men det ville jo som sådan kun udskyde problemet. Den dag en udefrakommende vælger at prøve den nye port, skal der jo også være noget sikkerhed, der holder ham ude. Derfor jeg søger noget til automatisk at banne vedkommende. Jeg har dog også i sinde at ændre portnummeret, når jeg har set nærmere på resultatet af denyhosts.

Smid et svar klt
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juli 2011 - 14:39 #4
De angreb du får er fra zombie / inficerede computere. Der er ingen hackere andet end script kiddies der går efter små hjemmeservere i dag derfor er skift af port nummeret et godt trick. :-) ellers ville de jo bare lave en port scanning først og rette angrebet imod dette port nummer istedet.
Avatar billede moddi100 Seniormester
30. juli 2011 - 14:56 #5
Jeg ved godt at hvis det havde været en virkelig hacker havde jeg haft problemer :) En rigtig hacker ville nok hurtigt finde en anden vej ind. Men nu gik spørgsmålet ud på hvordan jeg automatisk kunne blokere disse bots, og selvom at et skift af portnummeret til ssh ville stoppe dem, var det ikke det jeg fiskede efter :)
Avatar billede moddi100 Seniormester
21. august 2011 - 17:42 #6
Men tager selv pointene da klt ikke har lagt et svar.