Avatar billede LS-Falster Juniormester
30. juni 2011 - 12:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mulighed for at skjule tomme bogmærker?

Hej

Jeg har et problem, når jeg skal overføre adresseoplysninger fra et program til Word ved hjælp af bogmærker.

Jeg har 4 forskellige bogmærker til at hente vejnavnet.
1. bogmærke henter selve vejnavnet, 2. bogmærke henter vejnr., 3. bogmærke henter etage og 4. bogmærke henter sidedørnr.

Hvis jeg sætter bogmærkerne i forlængelse af hinanden, virker bogmærkerne kun, hvis der er mellemrum mellem de enkelte bogmærker. Problemet er så bare, at der også bliver lavet et mellemrum, hvis bogmærkerne er tomme.
En adresse uden etage og sidedørnr. kommer derfor til at se således ud: Jernbanegade 1    , 0001 Nyby.

Mit spørgsmål er derfor, om det er muligt automatisk at skjule tomme bogmærker?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. juni 2011 - 14:53 #1
Du kan f.eks. indbygge bogmærkerne i feltkonstruktioner, som udnytter krydshenvisning til et bogmærke til at undersøge, om bogmærket indeholder noget - men uden at krydshenvisningen i sig selv vises.

Princip:

Hvis bogmærket med navnet BK2 inkl. foranstillet mellemrum kun skal vises, hvis bogmærket indeholder noget:
Lav felter som vist nedenfor - feltklammer laves med Ctrl+F9 (kan ikke skrives). Bemærk, at mellemrummet, som skal være foran bogmærket BK2, står INDEN for anførselstegnet lige før bogmærket:

{ IF { REF BK2 }<>"" " [her er bogmærket BK2]" }

Hvis du slår visning af bogmærker til, vil det - mens BK2 er tomt - se ca. sådan ud:

{ IF { REF BK2 }<>"" " ][" }
Hvor ][ indikerer det tomme bogmærke.

Konstruktionen virker sådan: Hvis resultatet af krydshenvisning (REF-feltet) er forskelligt fra ingenting, så vises bogmærket BK2 med et mellemrum foran, ellers vises ingenting.

Dette forudsætter, at det, der udfylder bogmærkerne, også opdaterer felter.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
07. november 2011 - 14:13 #2
Beklager den lange responstid, men jeg kunne ikke umiddelbart få det til at virke, og glemte alt om det.

Nu har jeg igen prøvet, men resultatet er det samme:

Min kode som den ser ud nu:
[Gadenavne_Gadenavn] [Husnr] { IF { REF Husbogstav }<>"" " [Husbogstav]" } { IF { REF Etage }<>"" " [Etage]" }{ IF { REF SideDørNr }<>"" " [SideDørNr]" }

Resultatet ser sådan ud:
Østergade 14  HusbogstavC  EtageST  SideDørNrTV, 4970 Rødby.
Bogmærkenavnet bliver således synligt, selvom de står med [klammer] omkring.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. november 2011 - 14:42 #3
Jeg har ikke tid til at dykke ned i detaljerne en gang til, men jeg testede, før jeg sendte min forklaring, og det fungerede præcis sådan, som du ønskede. REF-felterne skal referere til nøjagtig navnene på de bogmærker, hvis indhold du vil skjule. Når du f.eks. får resultatat "HusbogstavC", tyder det på, at du har gjort noget andet.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
22. november 2011 - 14:36 #4
Det er nok en kombination af en gammel Word-udgave og et specialprogram, hvorfra bogmærkerne hentes, der gør, at det ikke virker hos mig.

Men når vi engang får den nye Word, vil jeg prøve igen. Jeg takker for vejledningen og du må gerne sende et svar.

Mvh Lars
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. november 2011 - 15:00 #5
Det er muligt, at dit specialprogram har noget med det at gøre. Word i sig selv burde ikke have problemer med det uanset version.