Avatar billede michaelrar Seniormester
26. maj 2011 - 21:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Word 2010 - Dotm skabelon åbner ikke rigtigt

Har en 64 bit pc med Windows 7 og MS Office 2010. Jeg har en række Word skabeloner med indbyggede makroer i som jeg ønsker at åbne via genveje på skrivebordet, så jeg slipper for at åbne Word og skulle den vej rundt. Men af en eller anden årsag virker det ikke på ovenstående pc (men alle andre). Skabelonen åbner ikke som "dokument" men så den kan redigeres under sit dotm navn.
Kan kun få den åbnet som dokument og afviklet makroerne hvis Word åbnes og skabelonen vælges via menuen Nyt...

Gode råd søges.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. maj 2011 - 00:10 #1
Hvad gør du - dobbeltklikker du?

Standardindstilling for dobbeltklik på en Word-skabelon (dot, dotx, dotm) er normalt, at det opretter et nyt dokument baseret på skabelonen svarende til at vælge New fra Word. Noget tyder jo så på, at indstillingen på din PC er ændret.

Hvis du højreklikker på en skabelon, har du så ikke både Nyt og Åbn (New/Open)? Standard-handlingen er vist med fed, og hos dig er det så nok Åbn, der er fed og ikke Nyt, som det burde være. Vælg Nyt for at oprette et nyt dokument baseret på skabelonen. Vælg Åbn for at åbne selve skabelonen (som dotm).

Du kan prøve at "genregistrere" Word, hvilket bør rette opførslen tilbage til standard:

Luk Word.
Klik på Start-knappen nederst til venstre.
I søgefeltet, skriv "winword /r" uden anførselstegn.
Tast Enter.
Vent mens vinduet Microsoft Office Professional Plus 2010 viser, at din installation konfigureres og dermed "genregistrerer" Word.
Avatar billede michaelrar Seniormester
27. maj 2011 - 06:53 #2
Pcén er, som de andre, sat til "Enkeltklik for at åbne et element" når musen kører over iconer og genveje. Bemærk, at det er en genvej på skrivebordet jeg ønsker at åbne skabelonen fra.
Er ikke i nærheden af pcén før i weekenden, så kan ikke lige teste dine bemærkninger af, men vender tilbage. Tak så længe.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. maj 2011 - 09:57 #3
Den indstilling betyder så, at der blot skal enkeltklikkes og ikke dobbeltklikkes for at åbne noget. Indstillingen har ikke betydning for, hvad der sker, når man enkelt/dobbeltklikker på en skabelon. Om det er en genvej på Skrivebordet eller i Stifinder eller selve dokumentet et af de steder gør ingen forskel.
Avatar billede michaelrar Seniormester
29. maj 2011 - 08:09 #4
Det er rediger som er markeret med fed når jeg højreklikker på genvejen. Jeg har prøvet at køre winword /R uden det ændre noget. Det er en spritny Office 2010 installation, så den burde også være sat op standard.
Når jeg højreklikker på iconet har jeg: Rediger, Åben filplacering, Åben med, Send til, Klip, kopier....... men ingen af dem åbner skabelonen som det dokument.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. maj 2011 - 13:26 #5
Hmmm. De genveje, du har, tyder på, at der slet ikke er tale om en skabelon (.dot, .dotx, .dotm) men om et dokument (.doc, .docx, .docm). Det med at generere et nyt dokument ved klik/dobbeltklik på ikon forudsætter, at det ER en skabelon, du klikker på. Ved alm. dokumenter vil klik/dobbeltklik åbne dokumentet (sådan har det altid været, og det giver også fornuftig mening).
Avatar billede michaelrar Seniormester
12. februar 2015 - 12:49 #6
Løst af ham selv