Avatar billede severin1000 Nybegynder
02. maj 2011 - 22:54 Der er 13 kommentarer

Problem med installering af Windows 7.

Hej alle på Eksperten!

Jeg sidder med et lidt tricky problem. Det er i hvert fald svært for mig, men nu håber jeg på at I kan hjælpe mig lidt videre med det.

Jeg har lige fået min gamle maskine tilbage som en kammerat har haft lånt et års tid, der har altid været installeret Windows Vista x64 på den, men nu ville jeg gerne have installeret en Windows 7 x64 på maskinen. Jeg formaterede harddisken og satte min Windows 7 disk i maskinen og begyndte installeringen.

Alt så ud til at køre fint, lige til første genstart i installationen. Så blev skærmen bare sort og gik i sleep mode.
Jeg kæmpede med det i nogle timer uden noget held. Trak mus, tastatur, ekstra harddiske, internetstik.. ALT ud af maskinen, men det virkede stadig ikke. Jeg mistænker lidt grafikkortet fra at være banditten, efter hvad jeg kan læse mig til på Google.

Jeg prøvede at sætte harddisken i en anden maskine som jeg lige har haft installeret Windows 7 på, så jeg ved at DVDen virker og vidste at det ville virke på den anden computer. Og rigtigt nok det virkede som det skulle. Da jeg så prøvede at sætte harddisken tilbage i min egen computer, men der var samme problem der stadig. Da jeg så prøvede at sætte den over i den anden computer igen, for at se om det stadig virkede der, var nogle af filerne på harddisken blevet ødelagt, og repair toolet kunne ikke løse mit problem.

Nu kommer vi til mit egentlige spørgsmål.
Hvis jeg laver en ny frisk install af Windows 7 på den computer der virker, og prøver at update mine drivere fra den computer, selv om det er anden hardware der egentligt sidder i maskinen, ville det så virke i min egen computer og måske få skærmen til at virke? Jeg mener, kan der være nogen skade i at installere drivere til hardware som ikke findes på computeren man installere det fra?

Jeg håber det er til at læse for jer. Er selv forvirret..
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2011 - 23:02 #1
Har ikke selv prøvet det, men jeg deltog i en tråd for nogle måneder siden hvor der blev sagt at man kunne installere win 7 på en tilfældig pc uden at aktivere den. Udtage hdd og putte den i en anden pc. På grund af de store mængder drivere der følger med Win 7 vil den nu installere de drivere der skal bruges i den nye pc. Så forsøget er da en mulighed. Før i tiden kunne det ikke lade sig gøre da der ville blive et driverproblem. Men med Win 7 skulle det kunne fungere.
Kan lige prøve at finde den tråd igen hvis muligt.
Avatar billede severin1000 Nybegynder
02. maj 2011 - 23:06 #2
Det ville være fedt hvis du kunne finde tråden frem til mig.
Og tak for det hurtige svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2011 - 23:18 #3
Det bliver desværre ikke så let da søgesystemet er blevet ændret her på Eksperten, men førsøger.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2011 - 23:38 #4
Det var denne tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/921525#reply_7773910
Fra indlæg #14.
Kan ikke bekræfte det virker dog, da jeg kører Xp selv hvor det ikke lige er muligt at gøre.
Hvis du vil have yderligere info så kontakt på interne mail til denne bruger.
Avatar billede severin1000 Nybegynder
03. maj 2011 - 00:51 #5
Jeg prøvede at læse tråden, men den gav desværre ikke den store hjælp.

Jeg har prøvet at gøre som jeg beskrev i starten af tråden, men når jeg prøver at installere drivere til mit eget grafikkort på den anden computer, så kan den selvfølgelig ikke finde "compatible hardware"..

Kunne selvfølgelig bare installere Vista på den igen, men det er jo ikke det det handler om! Jeg ved at delene i maskinen kan trække Win7 x64 uden problemer, det er bare den driver der skal være på maskinen efter install.. Men det er jo umuligt uden en skærm.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 01:18 #6
Som der skrives i #1 kan windows 7 kører på en HDD fra en fremmed maskine. Men i praksis er det ikke så lige til. Jeg prøvede selv med det resultat, at der ikke kunne etableres b.la. lyddriver. Så jeg måtte lave en ny ren installation.
I dit tilfælde, prøv, i bios, at se om den står til AHCI under Ide controller. På min computer kan win7  installeres uanset om den står til Ide eller AHCI, men der var en bruger her på E. som ikke kunne installere windows7, før han/hun havde sat bios til AHCI. Det blev jeg godt nok forbavset over, men det må man jo tage til efterretning.
Hvis det ikke hjælper at sætte AHCI til, kan det muligvis skyldes nogle Vista data, som laver koks. De forsvinder ikke bare fordi man formaterer. Så kan det blive nødvendig, at overskrive hele disken en enkelt gang med den gratis version af Killdisk. men så er disken også ren.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede wandaxp Praktikant
03. maj 2011 - 01:44 #7
Jeg synnes det relater meget til at der er BAD block på harddisken.
Prøv når den sidder i en anden PC som HD nr. 2 at kører kommandoen : chkdsk c: /R
på den for at scanne den for fejl også fysisk skade (BAD block)
Hvis der er mange af disse fejl derpå kan det bedst betale sig at skifte HDen med en ny men er der kun få kan man lave det der hedder en langsom formatering under installationen så kan det nogle gange afhjælpe nogle af fejlene :-)
Avatar billede severin1000 Nybegynder
03. maj 2011 - 03:24 #8
Tak for jeres svar.
Jeg havde egentligt skrevet et langt svar til jer, men da jeg ville poste det fik jeg en fejl, så det hele blev slettet :S

Men siden da er jeg kommet lidt videre. Jeg fandt et meget gammelt grafikkort frem som jeg fik sat i maskinen, og det gav liv i skærmen. Nu har jeg igen adgang til Bios og er ved at prøve med en ny install.

Håber at jeg kan få installeret de drivere der mangler når jeg har installeret det på maskinen igen og sat mit GeForce 8800 GTS i sammen med det gamle VGA.

#6 - Som sagt havde jeg ikke på det tidspunkt mulighed for at se noget på skærmen, så jeg ville alligevel ikke kunne have fået adgang til Bios.. I hvert fald ikke noget jeg ville kunne se.

#7 - Jeg udelukkede hurtigt harddisken som banditten da jeg havde samme problem uden harddisken sat til. Men tak for dit tip alligevel!
Avatar billede severin1000 Nybegynder
03. maj 2011 - 04:46 #9
Hmm.. Det jeg skrev i den tidligere post virkede heller ikke.
Har I nogle idéer?

Jeg har efterhånden prøvet alt.. Selv at sidde og installere driveren med GeForce kortet i. Altså uden skærm, bare piletaster og enter.. Men det virker ikke rigtigt.. Havde håbet på jeg ville få en genstart lige pludselig når installationen var færdig, men det skete selvfølgelig ikke.. Det var også et long shot!
Avatar billede severin1000 Nybegynder
03. maj 2011 - 05:33 #10
Tror grafikkortet er stået af.. Det er bare underligt, for det skete lige som jeg genstartede under første forsøg på at installere Windows.. Det burde jo ikke bare ske der uden grund.

Jeg har fået updated driveren til den seneste, men det virker stadig ikke. Så snart det 8800 GTS kommer i maskinen, virker tingene bare ikke.

Kan det være noget i Bios måske?
#6 - Har prøvet din løsning. Men den var ikke sat til AHCI.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 11:52 #11
Forsøget gik ud på at at den SKULLE sættes til AHCI.
Men man skal altid kunne se noget på skærmen, uanset hvad man laver.
Hvis computeren før har kørt med de ram, som sidder i nu, så skulle de også kunne fortsætte. Men prøv allegevel at undersøge dem ved at tage een blok ud på skift. Forkerte eller syge ram kan forhindre, at skærmen lyser op. Ellers må du prøve med et andet grafikkort. Det må godt være gammelt, bare for at se, om der sker noget.
Avatar billede severin1000 Nybegynder
03. maj 2011 - 14:40 #12
#11 - Hvis du læser lidt tilbage kan du se at jeg netop har prøvet de ting. Dog ikke det med RAM, men det mener jeg stadig at jeg godt kan udelukke da jeg har samme problem med kortet i en anden computer. Det er nok bare stået af, men det er jo bare underligt, når blæseren stadig kører og det hele skete under den install af Win7.

1. Skærm stopper med at virke efter Win7 install
2. Prøver ny formatering og install - Virker ikke.
3. Prøver at update driver til kortet på harddisken gennem anden computer, men virker selvfølgelig ikke da den ikke kan finde hardwaren.
4. Prøver at resette Bios - Virker ikke
5. Sætter gammelt VGA kort i maskinen, og får installeret seneste Win7 Nvidia Geforce WHQL drivere - Men GeForce 8800 GTS virker stadig ikke.

Altså blæseren på kortet kører stadig, og jeg har slet ikke lugtet noget brændt hardware, så jeg synes det ville være underligt hvis det bare skulle være stået af under den installation.

Jeg kan læse på Google at mange folk har problemer med netop det kort, men der er alt for mange forskellige beskrivelser af det og alt for mange løsninger.. Men ingen af dem har virket for mig endnu.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 20:33 #13
Blæseren på grafikkortet kan godt køre selv om kortet er røget. Det må være helt tilfældigt, windows kan ikke ødelægge et grafikkort.
At skærmen derefter stopper er jo klart nok.
"Sætter gammelt VGA kort i maskinen, og får installeret seneste Win7 Nvidia Geforce WHQL drivere - Men GeForce 8800 GTS virker stadig ikke." Det undrer mig, at du kunne installere driveren til et kort, som ikke var der.
Jeg har selv et nVidea Geforce 8400 GS, det har kørt problemløst i flere år, med både XP og windows7 pro. Jeg kender ikke 8800, men det har vel næppe det problem, at skærmen er sort? Jeg ville nu alligevel chekke de ram, for en sikkerheds skyld.
Jeg har selv, på XP, oplevet, at skærmen ikke kunne starte på et nyt bundkort, selv om rammene var i orden. Satte et andet mærke ram i, og så startede skærmen op. Jeg spurgte forhandleren hvordan det kunne være, men han anede det heller ikke.