Avatar billede force_master Praktikant
17. april 2011 - 17:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lave database og læse og skrive til den

Hej

Kan sagtens lave databaseprogrammer osv til pc.( gamle visual basic 6.0 )
Nu er jeg skiftet til visual studio 2008,
Jeg laver program til PDA, windows mobile 2003.
Hvordan oprettes og vedligeholdes sådan en database.
Jeg har 3-4 opslag i den, med hver 6-8 underpunkter.
Ved heller ikke lige om en database er det smarteste, men skal bare have gemt noget data og skal kunne læse dem igen.

MVH
ForceMaster.
Avatar billede tjens Nybegynder
17. april 2011 - 19:58 #1
Jeg plejer at bruge XML dokumenter, når der skal gemmes små mængder data.
Avatar billede force_master Praktikant
17. april 2011 - 20:54 #2
Kan du komme med et eksempel, ved ikk lige hvordan jeg får sat det igang, har kun arbejdet med visua basic 6 og access.
Avatar billede tjens Nybegynder
18. april 2011 - 11:00 #3
Der er flere måder at tilgå XML fra sin kode.

Her er en grundlæggende guide til XMLDOM: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa468547.aspx

Og her en hvor DataSet loader XML: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ekw4dh3f(v=vs.71).aspx

Hvis du ikke selv vil loope data fra XML igennem, kan XPATH bruges til søgninger: http://support.microsoft.com/kb/301220

Og da der er bred understøttelse til XML, er der nok flere metoder end ovennævnte.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2011 - 03:38 #4
SQLServer CE kan bruges paa Windows Mobile 2003.

Men hvis data kun skal laeses eller der kun er en samtidig bruger er XML fint (og paa Windows Mobile 2003 er der nok kun en samtidig bruger).
Avatar billede force_master Praktikant
19. april 2011 - 09:23 #5
Dvs. at hvis jeg bruger XML så skal jeg læse ALT ind fra filen, og når der skal gemmes så meget som bare ET værdi, skal der er teorien laves en helt ny fil, da den skriver ALT eller Intet,
Er det korrekt forstået ?

Hvis det er så vil programmet sgu blive tungt at arbejde med.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2011 - 15:11 #6
Ja.

Med meget smaa filer (KB) betyder det ikke noget.
Avatar billede force_master Praktikant
19. april 2011 - 16:53 #7
har nu prøvet med mange ting,
Dim cn As New OleDbConnection
cn.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=|DataDirectory|Data.mdb;Persist Security Info=True"
cn.Open()
cn.Close()

Får altid meldingen
Error    1    Type 'OleDbConnection' is not defined.

nogen der kan komme med et forslag, ?

Jeg har altid brugt denne her i VB6.
Set Myconn = CreateObject("ADODB.Connection")
Myconn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & App.Path & "\kartotek.mdb"
SQL = "UPDATE film SET udlont = '" & udltil & "' WHERE titel = '" & List1.List(List1.ListIndex) & "'"
Set rs = Myconn.Execute(SQL)

MVH
Sten Jensby
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2011 - 02:03 #8
Importerer du Sytsem.Data.OleDb i toppen?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2011 - 02:03 #9
System.Data.OleDb
Avatar billede force_master Praktikant
20. april 2011 - 09:39 #10
Imports System.Data.OleDb

står i toppen
Følgende fejl kommer så frem

Warning    1    Namespace or type specified in the Imports 'System.Data.OleDb' doesn't contain any public member or cannot be found. Make sure the namespace or the type is defined and contains at least one public member. Make sure the imported element name doesn't use any aliases.

MVH
Sten Jensby
Avatar billede force_master Praktikant
20. april 2011 - 09:46 #11
Imports System.Data.SqlServerCe

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        Dim cn As New SqlCeConnection
        cn.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=|DataDirectory|Data.mdb;Persist Security Info=True"
        cn.Open()
        cn.Close()

    End Sub

Går igennen nu uden fejl, så må jeg bare se om jeg kan læse og gemme data.
Avatar billede force_master Praktikant
20. april 2011 - 10:40 #12
Programmet går ned når den kommer på PDA,

Kan du ikke hjælpe med hvordan den helt nøjaktig skal skrives for at få forbindelse og kan læse data. ?
Hiver snart håret ud.,...
Intet er som VB6,
Det burde da være muligt at kun hive data ud fra ET bestemt felt i databasen.
Avatar billede force_master Praktikant
20. april 2011 - 13:34 #13
unknown connection option in connection string : initial catalog.

Detaljer.

SmartDevideProject6.exe ArgumentExpection Unknown connection option in
connection string : initial catalog.

Ved.
system.data.sqlserverCe.conStringUtil
ParseStringIntoHashtable(String con_String, Hashtable values)
ved
System.Data.SqlServerCe.ConStringUtil ParseConnectionString (String&connectionString)
ved
system.data.sqlserverce.sqlceconnection.set_ConnectionString(String Value)
ved
System.data.sqlserverCesqlCeConnection..ctor(string connectionString)
ved
smartdeviceproject1.form1.Button1_click(Object Sender, eventArgs e)
ved
system.windows.forms.control.onclick (EventArgs e)
ved
system.windows.forms.buttonbase.wnProc(VM vm, int32 wParam, int32 IParam)
ved
system.windows.forms.control._internalWnProc(VM vm, int32 wParam, int32 IParam )
ved
Microsoft.ALG.Forms.EVL.EnterMainLoop (IntPtr hwnMain)
ved
System.windows.Forms.Application.Run(Form fm)
ved smartdeviceproject1.farm1.main()

Det er såmænd hvad den skriver.

Her er hele min kode.

Imports System.Data.SqlServerCe

Public Class Form1

    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        Me.BilerTableAdapter.Fill(Me.BilerDataSet.biler)

    End Sub

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

        Dim connectionString As String = "Data Source=biler.sdf.;Initial Catalog=pubs;Integrated Security=True"
        Dim sql As String = "SELECT bil FROM biler"
        Dim connection As New SqlCeConnection(connectionString)
        Dim dataadapter As New SqlCeDataAdapter(sql, connection)
        Dim ds As New bilerDataSet()
        connection.Open()
        dataadapter.Fill(ds, "biler_table")
        connection.Close()
        DataGrid1.DataSource = ds

    End Sub
End Class
Avatar billede force_master Praktikant
01. maj 2011 - 16:47 #14
blev besværlig med databasen.