Avatar billede pemo123456 Novice
09. april 2011 - 20:22 Der er 1 kommentar og
1 løsning

æ. ø og å gemmes ikke korrekt i mysql database

Hej

Jeg har en php side med en funktion, der skriver til en mysql database, men æ, ø og å gemmes ikke korrekt, men i stedet som æ, ø, og Ã¥.

Jeg har prøvet at sætte charset utf-8 og til iso-8859-1. Jeg har tilsvarende i mysql databasen prøvet lidt forskellige opsætninger fsva. kollation bl.a. latin1_danish_ci, utf8-general-ci (men også flere andre). Men lige lidt hjælper det med hensyn til at gemme æ, ø og å korrekt.

Nogen, der kan hjælpe med korrekt opsætning - tak. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. april 2011 - 20:35 #1
tag en beslutning - og se på din database. Hvad der er i nu er noget rod, da du har forsøgt meget.
Vælg fx iso-8859-1 eller utf-8, og lev med det - du laver det ikke om de næste 2-3 år (det er en ordre!).
Og det skal så være ens i database og på alle dine kode-sider - laver du bare en side med anden kodning, så kan du lige så godt skrive kinesisk.
Hvad du så fylder i fra nu af er så korrekt - men de gamle tekster skal nok rettes.
Avatar billede pemo123456 Novice
09. april 2011 - 20:56 #2
Jeg sidder og oprette begge (php delen og mysql delen) fra bunden nu, så har frit valg på hylden. Også derfor jeg er lidt irriteret over, at jeg ikke kan få det til at kører ordentligt sammen. Må da være muligt at sætte rigtigt op fra starten.

Men hvordan?

Har lige ramt en god kombination med utf8_danish_ci både i php/html delen, og så to gange i mysql (MySQL forbindelses-sammenkøring og kollation).