Avatar billede Bacardo Nybegynder
25. marts 2011 - 17:57 Der er 21 kommentarer

Intet billede på skærm - hjælp søges

Jeg har en 2,5 år gammel PC, som her forleden ikke ville lege med mig mere.

Når jeg tænder for PC'en, starter den op - genstarter efter 10 sekunder, og står derefter tændt. Dog kommer der intet billede frem på min skærm. Der er ingen respons til skærmen overhoved. Skærmen står blot og blinker i standbyknappen.

Har i nogle ideer til hvor fejlen kunne ligge? Bundkortet, GFX, PSU? Der er stadig en lampe som lyser på bundkortet. Blæseren på GFX'et kører fint.

Bundkortet er et Asus P5QL Pro. GFX HD 5770.

Mvh Andreas
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 18:02 #1
Hej Andreas og velkommen.
Har du haft problemer med billedkvaliteten her på det sidste?
Striber på skærm, forkert farve eller lignende?
Har du tjekket hvordan den ser ud indeni?
En 2,5 år gammel pc kan have meget skidt indeni sig.
Avatar billede Bacardo Nybegynder
25. marts 2011 - 18:17 #2
Hej og tak.

Nej, der har ingen problemer med billedekvalitet været. Den ser fin ud indeni, jeg har løbende fjernet støv.

Dog bemærkede jeg, at det blå lys i mit keyboard stod og "vibrerede", som om den ikke fik nok strøm?

Jeg har forsøgt opstart i safemode, intet sker der på skærmen. Den blinker bare i standby, som når man har været AFK i længere tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 18:28 #3
Du kunne prøve at tage strømkablet fra og herefter holde startknappen nede i 30 sek. Genmonter og start pc igen.
Er der ændriger i måden den starter på efter dette?
Avatar billede Bacardo Nybegynder
26. marts 2011 - 13:30 #4
Nej, det havde ingen effekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 15:55 #5
Kan du høre om harddisk snurrer og dvd drevet reagerer når du putter noget i det?
Det er for at kontrollere om PSU leverer alle spændinger.
Mit bud umiddelbart er dog at dit grafik kort er stået af.
Avatar billede clb92 Nybegynder
26. marts 2011 - 17:20 #6
Prøv eventuelt at sætte en anden skærm til computeren (og håb på, at den selv kan registrere den... hvis den da overhovedet har bootet systemet på din computer...)

Da du prøvede at holde knappen inde i ca. 30 sek., havde du heller ikke batteri i, vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 17:29 #7
Det er vel en stationær der er tale om her vil jeg mene eller??
Avatar billede clb92 Nybegynder
26. marts 2011 - 17:37 #8
@220661
Oh, det tænkte jeg overhovedet ikke på :)
Nu hvor jeg læser spørgsmålet igen, giver det også meget mere mening at nævne bundkort-type osv...
Avatar billede Bacardo Nybegynder
26. marts 2011 - 20:09 #9
Ja, det er en stationær. Beklager at jeg ikke har nævnt det.

Den leverer fint strøm til harddisk og DVD-drev (sådan lyder det ihvertfald). Alle blæsere kører som sagt også.

Det undrer mig dog at grafikkortet skulle forårsage at computeren slukker totalt efter ca. 7-10 sek? - Og derefter starter op på ny.

Lidt nærmere info omkring computeren:

550w Corsair Strømforsyning
Radeon HD 5770 GFX
Intel core 2 duo E8400
ASUS P5QL Pro Bundkort.

Det har virket upåklageligt i over ½ år.

Andre forslag til hvor fejlen kunne sidde?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 20:18 #10
Sidder alle strømstik ordentligt på. Tænker specielt på evt ekstra strømstik på grafik kort?
Avatar billede clb92 Nybegynder
26. marts 2011 - 20:21 #11
Hvilket grafikkort havde du før dette? (Tænker på, om 550W er nok...)
Avatar billede Bacardo Nybegynder
26. marts 2011 - 20:22 #12
Ja, det er jeg ret sikker på. Altså jeg er ikke ekspert på området, men der sidder et 6pin strømstik til GFX'et. Det er faktisk den eneste udgang GFX'et har.
Avatar billede Bacardo Nybegynder
26. marts 2011 - 20:27 #13
Jeg havde et HD 4870.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 20:45 #14
Kan din forsyning levere 75 watt i 6 pin stikket der monteres på grafik kortet?

Spec for PSU:
# 450 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
# Certified power supplies are recommended.  Refer to http://support.amd.com/us/certified/power-supplies/Pages/listing.aspx for a list of Certified products
Er din psu med på listen?
Avatar billede Bacardo Nybegynder
26. marts 2011 - 20:54 #15
PSU'en er: - 550W CORSAIR, VX550W, ULTRA STØJSVAG STRØM. (43A på 12V)

Den står vist nok på listen?

Men der skal selvfølgelig også tages hensyn til at den er knap 2,5 år gammel og måske derfor har tabt effekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 21:01 #16
Ja den står der.
Men man kan også se at forsyninger i denne størrelse er absolut et minimum på denne liste, så det er sikkert på grænsen.
Og har du opgraderet pc med ekstra harddiske og evt flere ram ja så suges der mere nu end før i tiden.
Avatar billede Bacardo Nybegynder
26. marts 2011 - 21:08 #17
Altså det eneste er der udskiftet i forhold til det "gamle" system er grafikkortet, grundet en defekt.

Og grafikkortet er derfor også det eneste som der stadig er garanti på.

Min plan er at få udbyttet GFX'et - og hvis det ikke har effekt, vil jeg skifte PSU'en. Har du da et forslag til hvilken PSU jeg bør vælge?

Men du mener altså ikke det har noget med bundkortet at gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 22:04 #18
Helt sikker kan man jo aldrig være.

Har pc kørt med det nye grafik kort i starten da du monterede det, eller er det første gang du prøver det?

Er kortet monteret helt ned i soklen på bundkortet?

Jeg har ikke speciel forstand på at udvælge hvad der er det bedste hardware, da jeg ikke bygger computere op.
Avatar billede Bacardo Nybegynder
27. marts 2011 - 10:43 #19
Ja, systemet har som sagt kørt upåklageligt i over ½ år.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2011 - 10:46 #20
Dyu har ikke mulighed for at låne et gfx der sluger mindre srøm end det du har for at teste vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2011 - 10:47 #21
srøm=strøm