Avatar billede gretheogolaf62 Nybegynder
16. marts 2011 - 20:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Evt. forbrug af batterikapacitet ?

Jeg har i dag hørt et radioprogram kaldet SMUTVEJEN, og det handlede bl.a. om hvordan man opnår den længste levetid for et lithium-batteri i en bærbar pc.

Der blev anbefalet, at man bruger batteriet indti halvdelen er brugt op, hvorefter man oplader batteriet til fuld styrke.

Det kan jeg desværre ikke finde ud af.

Hvordan ser jeg resterende  batterikapacitet, og skal jeg  tage
strømstikket ud og ind af min bærbare pc.

Jeg har kun prøvet, at have strømstikket siddende i min pc hele
tiden.
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
16. marts 2011 - 20:22 #1
Hejsa hvis det er Windows du bruger kan du altid finde battteri symbolet nede i værktøjslinjen. Hvis ikke så gå i 'Kontrolpanel' og dobbel klik på Strømstyring og ind i 'Batterimåler' :D
Ja du skal tage strømstikket ud af din bærbar, hvis du vil prøve dit batteri til det er halvt udløbet :D
Avatar billede pstidsen Novice
16. marts 2011 - 20:24 #2
styresystem?

Her i windows 7 er der et ikon i højre hjørne, hvis ikke har du slået det fra, men det kan nemt slåes til igen:
Skriv: Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Ikoner i meddelelsesområdet\Systemikoner i windows stifinder og slå den til
Avatar billede pstidsen Novice
16. marts 2011 - 20:25 #3
Nej man skal ikke tage stikket ud af min pc, for at tjekke hvor meget der er på..
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 22:13 #4
Det er skidt at have strømstikket i hele tiden.
Min gamle (ellers svinedyre) bærbares batteri holder ca. 3 minutter, nu.
- efter at have opladt konstant i flere år : (

Så med den nye kører jeg altid på batteriet - helt ned (til ~10 %)
- på dén holder batteriet 3-4 timer (ligesom da det var nyt)

Men det er faktisk ret irriterende - endnu en stressfaktor, suk..
- For hvis man glemmer det, så slukker den bare midt i det hele.
(jaja, den når lige at gemme Windows-session først, men igangværende downloads dør (oftest))
Avatar billede pstidsen Novice
17. marts 2011 - 12:01 #5
T0M---->Du kan da indstille windows til at advare når der er 10% strøm tilbage ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 13:10 #6
Ja, det gør den også - men kun ved at ikonet nede i tray'et rødmer.
- og det er jo ikke altid man liige er opmærksom på det..

Men der er måske en mere insisterende metode (på en ussel Vista) ?
Avatar billede pstidsen Novice
17. marts 2011 - 14:52 #7
Havde også problemer med det på min windows 7, og det var fordi den kunne holde så lidt strøm at den ikke nåede at advare. Det løste jeg ved at gøre følgende:

SKRIV
Kontrolpanel\Hardware og lyd\Strømstyring\Rediger indstillinger for strømstyringsplan
i windows stifinder adresselinje.
klik "skift avancerede strømstyringsindstillinger"

Helt nede i bunden: Batteri

Det kan man hvis ikke i vista *S*. Har lige fundet dette: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Choose-low-and-critical-power-levels-for-your-battery
Måske kan du noget lignende der.
Prøv også: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Battery-meter-frequently-asked-questions
Avatar billede gretheogolaf62 Nybegynder
18. marts 2011 - 19:17 #9
Tak  pstidsen.
Du har helt ret. jeg har fået mange svar på mit spørgsmål.
Jeg har forsøgt at markere kommentarer/svar, men jeg kan ikke
finde boksen med "Accepter".

Jeg er ked af, at jeg har ulejliget så mange dygtige brugere,
men jeg lover, at jeg ikke vil stille flere spørgsmål, før end jeg har fået den fornødne viden og erfaring.

Jeg har  forsøgt at markere dit svar, men jeg kan ikke finde
boksen med accepterer.

Kan/vil eksperten hjælpe mig ud af mine to spørgsmål.

Olaf
Avatar billede pstidsen Novice
18. marts 2011 - 19:36 #10
Sådan giver du point: www.eksperten.dk/faq#faq-3