Avatar billede per2edb Praktikant
04. marts 2011 - 09:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

"BLINK" Når Menu lagt på master kalder aspx sider

Vi er en flok "nybegyndere" der benytter Expression Web4 og asp.net4 med aspx sider. Vi benytter en master til "fælles" komandoer og script. Vi benytter f.eks Expression Web4 ´s standard Menu lagt på masteren. Den kalder aspx siderne. Det vi kan se er at Masteren kaldes hver gang menuen aktiveres. Herved opstår der et "BLINK" da alle kontroller + script som allerede er aktiveret (Vist) bliver genaktiveret - herved blinket.
Hvordan undgår vi det?. IFRAME er forkastet.
Avatar billede keysersoze Guru
04. marts 2011 - 09:33 #1
Der findes 2 måder at undgå det på - den ene er (i)frames som nu endelig er forkastet, den anden er at benytte AJAX (enten gennem det indbyggede i .NET eller et javascript framework som fx jQuery). Kort fortalt går AJAX ud på asynkront at lave forespørgsler på webserveren og udskifte indhold på siden med eventuel respons - problemet med at benytte AJAX er at det er javascript, så søgemaskiner kan ikke læse det indhold du loader (hvilket selvfølgelig heller ikke altid er nødvendigt).

Langt langt størstedelen af alle hjemmesider blinker når man klikker på et link så det er en ganske normal opførsel og de besøgende er vant til det - der skal derfor være en rigtig god grund og gode overvejelser over for downsides for at skifte til noget andet.
Avatar billede per2edb Praktikant
04. marts 2011 - 09:43 #2
Alle taler om JQuery. Hvis vi tager os sammen og lærer det kan det så nedsætte "Blinkene" og er det rimmelig simpelt at lægge ind på aspx sider med Expression Web4
Avatar billede keysersoze Guru
04. marts 2011 - 10:09 #3
med AJAX, altså evt vha jQuery, så kan du som udgangspunkt fjerne alle blink - men som sagt misser du søgemaskinerne med den teknik.

Om det er simpelt at lægge ind eller ej afhænger nok primært af hvordan man programmerer nu - programmerer man vha drag'n'drop får man nok sin sag for, men er man vant til at kigge i, forstå og redigere direkte i kildekode er det forholdvis rimeligt at komme i gang med. forståelse af HTML og generel javascript vil altså være et must.

jQuery er nu heller ikke den eneste vej at gå da ASP.NET har muligheder indbygget også - fx vha et UpdatePanel - det fungerer fint men er ikke lige så hensigtsmæssigt som hvad man kan opnår med rigtig AJAX. Det er dog betydelig lettere at gå denne vej hvis man i højere grad vil læne sig op ad sit udviklingsværktøj.
Avatar billede per2edb Praktikant
04. marts 2011 - 10:29 #4
Tak for svaret
Hvad er et UpdatePanel og hvor henter vi det
Avatar billede keysersoze Guru
04. marts 2011 - 11:02 #5
Det er indbygget i frameworket og er en af de kontroller der er med i kontrolbiblioteket - se fx http://expression.microsoft.com/en-us/library/cc295545(Expression.40).aspx
Avatar billede per2edb Praktikant
04. marts 2011 - 12:02 #6
Tak for hjælpem
Avatar billede per2edb Praktikant
04. marts 2011 - 12:03 #7
Vil du lave det så du kan få point
Avatar billede keysersoze Guru
04. marts 2011 - 20:31 #8
svar :)

Men spørg endelig ind til det så ikke du spilder en masse tid på noget der alligevel ikke matcher dine behov.