Avatar billede Skipper_fila Nybegynder
03. marts 2011 - 17:44 Der er 9 kommentarer

sa adgangskode væk

Vi har 4 pcer der er bruger et regenskabsprogram (winfinans) Serveren har været nede, men er nu oppe igen og virker fint.
De 3 Pcer logger op fint, men den ene har glemt sa adgangskode, har kigget overalt i serveren kan ikke finde noget.
Har kigget på de andre, men i feltet står der kun xxxxxxxxxx. En der kan hjælpe ?
Avatar billede Syska Mester
03. marts 2011 - 19:01 #1
Passwords har man normalt noteret ned ... så jeg ville nok finde det et sted.

Hvis det endelig står et sted er det sikkert krypteret så det ikke lige umildbart kan læses.

Hvis du ikke kan finde "sa" password har du et problem ... måske, men der er flere løsninger.

Er den medlen af et AD burde din normale administrator konto kunne bruges til at reset "sa" kodeordet.

En hurtig google søgning giver dig mange muligheder for at reset "sa" passwordet.
http://www.google.dk/#hl=da&xhr=t&q=mssql+reset+sa+password&cp=11&pf=p&sclient=psy&aq=0&aqi=&aql=&oq=mssql+reset&pbx=1&fp=e9bde512a80f8761

Men et finans program, burde ikke bruge SA brugere ... men en bruger specifik til det finans. Det lyder i hvert fald ikke som det anbefalede setup. I så fald, ville mange DBA'er ryste på hovedet over at bruge SA brugeren til det.

mvh
Avatar billede Skipper_fila Nybegynder
03. marts 2011 - 19:10 #2
Der er et andet pass til Winfinans, tror kun det er pass til database, du kan godt se jeg er -nørd ik :-)
Det har kørt perfekt i Ca. 10 år. uden serveren har været slukket, ved godt den ikke er sat rigtigt op, men det har altid gørt fint, kan man virkelig ikke gå ind og ændre password på serveren, eller læse det i den.
Avatar billede Syska Mester
03. marts 2011 - 19:18 #3
Som sagt ... du kan godt "reset" det ... men tvivler på du kan læse det ud igen.

I hvert fald skal du nok vente på en anden kommer til her, da jeg ikke lige ved hvordan man gør, og jeg ikke har lyst til at prøve at google eller binge mig til en løsning.

Siger heller ikke det ikke har kørt ... sagde bare det ikke lyder som et anbefalet setup.

I en perfekt verden ville det jo heller ikke være nødvendigt med kodeord på sine kontoer hvis folk ikke gjorde noget der var ulovligt. Men den verden findes ikke ... bare det eneste jeg ville, med min kommentar om at det ikke er specielt smart at bruge "sa" brugeren, da den konto må alt på SQL serveren.

mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2011 - 01:04 #4
Normalt er sa et SQLServer login ikke et Windows login, så sa findes næppe i AD.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2011 - 01:05 #5
(sa er arvegods fra Sybase)
Avatar billede Syska Mester
04. marts 2011 - 01:26 #6
#arne_v
Nej, men tænkte også på den lokale administrator konto burde have de samme rettigheder som "sa", og dermed burde den kunne reset password.

mvh
Avatar billede janus_007 Nybegynder
04. marts 2011 - 01:37 #7
Du kan bare logge på din server der hvor SQL-serveren er installeret og åbne Enterprise Manageren som administrator / windows authentication og ændre sa-passwordet som du har lyst til.
Avatar billede Skipper_fila Nybegynder
04. marts 2011 - 09:37 #8
Nej hvor det driller, det er selfølig min pc der ikke vil huske sa adgangskode. De pcer der aldrig bliver brugt kører fint.
Janus jeg er logget ind i serveren som administrator, kan bare ikke finde noget der minder om Enterprise Manager.
Der er en 7.0
Avatar billede Skipper_fila Nybegynder
04. marts 2011 - 10:43 #9
Er der ikke en fil jeg kan stjæle på en af de Pcer der virker, som jeg kan overskrive min fil med, så det på den måde kommer til at virke.