Avatar billede ae03 Novice
03. marts 2011 - 14:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

'Indsæt billedtekst' driller

Når jeg i Word 2003 benytter 'Indsæt billedtekst' indsætter den somme tider kun etiketten (Figur eller Tabel), andre gange indsætter den også figur- eller tabelnummeret, som den skal. Jeg gør det samme hver gang, og i dag er første gang, at det gir problemer. De gange, hvor figur- eller tabelnummeret ikke kommer med, indgår figuren/tabellen heller ikke i den samlede nummerering, så næste figur/tabel får det ledige nummer.

Jeg har forsøgt at lukke Word ned, men problemet består. Dokumentet fylder kun 1,3 MB og er på 58 sider, så problemet burde ikke bunde i, at filen er for stor, hvilket jeg ellers har erfaring med kan få referencer, krydshenvisninger m.m. i Word til at drille. Dokumentet er skrevet i arbejdspladsens rapportskabelon, som ganske vist ikke er det mest professionelle, jeg har oplevet, men som på den anden side ikke har drillet tidligere, og også med dette dokument har fungeret fint i en uges tid.

Er der nogen, der har et godt bud på, hvorfor det sker, og hvad der evt. kan gøres uden at skulle til at kopiere det hele til et frisk dokument?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2011 - 15:24 #1
Et par spørgsmål:
Du skriver, at du gør det samme hver gang - men du skriver ikke, hvad du gør. Hvordan gør du helt præcist?

Figurnumre ol. er reelt felter af typen SEQ. Hvis du taster Alt+F9 for at få vist feltkoder, hvad ser du så de steder, hvor der mangler et nummer - er der et felt? Hvis ja, står der så det samme i feltkoden som i de felter, der viser det "rigtige"?

Felterne kan f.eks. se sådan ud:
{ SEQ Figur \* ARABIC }
eller
{ SEQ Figur }
Avatar billede ae03 Novice
03. marts 2011 - 20:47 #2
Nej, der er ingen feltkoder. I stedet for at indsætte fx 'Figur 1.1', kommer der kun 'Figur ' ind. Dvs., at den rene tekst-del kommer ind, men ikke resten.
Avatar billede ae03 Novice
03. marts 2011 - 21:55 #3
Jeg går ind i Indsæt -> Referencer -> Billedtekst og vælger Tabel eller Figur med tabel-/figurnummeret formateret som Tabel 1.1/Figur 1.1.
Lige nu arbejder jeg hjemme på min egen pc i Office 2010. Her sker det samme, og heller ikke her er der noget mønster i det. Nogle figurer og tabeller kommer nummeret på, andre gør det ikke.
Der er en forskel, idet jeg i W2010 tilsyneladende kan få figurnumrene frem anden gang, jeg prøver med en figur eller tabel. I W2003 kommer figurnumrene frem første gang, eller også hjælper det ikke at prøve igen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2011 - 23:14 #4
Jeg kan ikke helt læse af din foregående post, om du har prøvet at taste Alt+F9. Der kan godt findes et felt, selv om du ikke ser en værdi fra feltet.

Du er velkommen til at maile dit dokument til mig (lf [at] thedoctools.com). Så vil jeg se på det.
Avatar billede ae03 Novice
04. marts 2011 - 12:41 #5
Alt+F9 er forsøgt, og der er ikke nogen feltkoder.

Til gengæld har problemet tilsyneladende løst sig selv. Efter at have drillet 2-3 gange i W2010 var der ikke flere problemer, og her til formiddag har det fungeret helt fint i W2003.

Det er muligt, at der er en god forklaring, men indtil nogen kan give et fornuftigt bud, vil jeg tillade mig at karakterisere det som endnu et eksempel på det klassiske MS-problem, hvor programmerne af og til laver underlige fejl, som kommer af sig selv, men som da heldigvis også af og til forsvinder igen af sig selv.

Jeg lukker sagen.
Avatar billede ae03 Novice
04. marts 2011 - 12:41 #6
Lukker