Avatar billede GekkoLord Nybegynder
21. februar 2011 - 22:21 Der er 8 kommentarer

Dækker forsikringen min knallert ?

Goddag. Jeg ville lige spørge, dækker knallert forsikringen hvis plumpen er trukket ? Alså ude.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2011 - 22:32 #1
Nej, prøv at gå ind på div. forsikringers hjemmeside, og tjek betingelserne.......
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2011 - 22:32 #2
Hvis du kører tunet og udøver person eller materiel skade på andre, så vil der normalt ske det at forsikringen dækker i første omgang - forstået på den måde at skadelidte vil få sin erstatning - MEN forsikringsselskabet kan kræve regress, altså inddrive deres udgifter ink. erstatningssummen, hos dig.
Du har nemlig i princippet misligeholdt den juridiske gyldige kontrakt du har indgået med forsikringsselskabet, ved at tune din maskine - Der står bla. at ved uforsvarlig eller forsættelig adfærd dækker forsikringen ikke. Det er forsættelig adfærd at lave konstruktive ændringer med henblik på fartforøgelse, så allerede der kan forsikringsselskabet kræve regress.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2011 - 22:33 #3
Hov den kom ind som svar??? Den var sat til kommentar.
Øh skrev du din som svar vejmand?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2011 - 22:35 #4
ULOVLIG KØRSEL
Hvis du kører ulovligt på knallerten, kan dette medføre konfi skation
af hele knallerten, bøde og i værste fald fængselsstraf. Du risikerer
også selv at skulle betale erstatningen for de skader, som du eventuelt
forvolder på andre personer eller ting - og det kan få helt uoverskuelige
økonomiske konsekvenser. Eksempler på ulovlig kørsel er: kørsel på
tunet knallert, kørsel med passager bagpå knallerten, spirituskørsel
samt fjernelse af nummer pladen.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2011 - 22:38 #5
Ja, det gjorde jeg. Og det må da være ok vi gjorde det, synes du ikke?  :-)

Nu fremgår det ikke helt klart af spørgsmålet, om det er ansvar eller kasko. Jeg tænkte på kasko, men kan godt se det nok er ansvar der menes......og der har du fuldstændig ret, de udbetaler i første omgang. Om de kræver regress, afhænger nok lidt af, om de tro det er muligt at inddrive pengene.
Men der er ingen tvivl om, de har ret til det.  :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2011 - 22:44 #6
Så hvis ulovlig knallert = ingen forsikring.

Så lige lidt at tænke på:

Fra: RÅDET FOR SIKKER TRAFIK
Det er lovpligtigt at tegne en knallertansvarsforsikring. Forsikringen dækker de skader, du laver i forbindelse med et uheld. Du kan også tegne en ulykkesforsikring, som dækker dig selv eller en kaskoforsikring, som dækker din knallert.

Dyrt uden forsikring

Hvis du ikke har tegnet den lovpligtige knallertansvarsforsikring, kan det blive dyrt, hvis du bliver indblandet i et uheld. Også selv om du er uden skyld.

Eksempel

Kasper er 16 år og kører på en knallert, der ikke er forsikret. En mand træder ud foran ham, og Kasper rammer ham. Kasper er uden skyld i ulykken, men han skal alligevel betale. Manden kommer slemt til skade og er sygemeldt i tre måneder. Hans méngrad er 8 %.

Kasper skal betale:
Tabt arbejdsfortjeneste i tre mdr. 75.000 kr.
Svie og smerte i tre mdr. 13.000 kr.
Tab af erhvervsevne 450.000 kr.
Méngrad  53.560 kr.

I alt 592.060 kr.

Oveni kommer udgifter til medicin og behandling. Erstatningen udbetales i første omgang fra en lovpligtig pulje, men Kasper skal bagefter tilbagebetale pengene til puljen.

Som 16-årig har Kasper nu en gæld på over en halv million kroner. I de fleste tilfælde får man tilbudt en afdragsordning, så man kan betale gælden af. Men der vil gå mange år, før Kasper er gældfri.

Dyrt for mange knallertkørere

Det sker i gennemsnit tre gange om ugen, at en knallertkører bliver indblandet i uheld, hvor ansvarsforsikringen ikke dækker. Enten fordi han kører ulovligt, eller fordi han slet ikke har tegnet en forsikring.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2011 - 22:48 #7
Bem. sidste linjer:
Det sker i gennemsnit tre gange om ugen, at en knallertkører bliver indblandet i uheld, hvor ansvarsforsikringen ikke dækker. Enten fordi han kører ulovligt, eller fordi han slet ikke har tegnet en forsikring.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2011 - 07:02 #8
Jo det er helt i orden at lægge det som svar. Mener dog ikke jeg rettede kommentar til svar før jeg postede.