Avatar billede rigolet Novice
10. februar 2011 - 16:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FrontPage viser siden med html i Safari og FireFox

Jeg har lige opdaget, at sider med asp formularer oprettet i FrontPage 2000 vises som html sider i Safari og Firefox, men ikke i Explorer.

På Safari og Firefox har jeg checket andre asp formularsider, jeg har oprettet på andre hjemmesider. De virker, som de skal.

Derefter har jeg sammenlignet de "ok" formularesider med de formularsider, der vises som html sider i Safari og Firefox. Med min bedste vilje og flere gennemsyn, kan jeg ikke se, hvad der er galt.

Er der nogen, der kan give et bud på, hvordan fejlen kan opstå.
Avatar billede keysersoze Guru
10. februar 2011 - 17:04 #1
Frontpage er ikke kendt for at danne pæn kode og det kan sagtens være en årsag - men giv et link eller noget kode da vi ellers umuligt kan udlede noget.
Avatar billede rigolet Novice
10. februar 2011 - 17:45 #2
Jeg prøver:
På websitet www.bogenseapartment.dk under menupkt. Forespørgsel virker formularen, som den skal i såvel Explorer som Safari og Firefox.

På sitet www.vejenby.dk under menupunktet Foreningen/Kontaktforum virker formularen fint i Explorer, men vises som html side i både Safari og Firefox.

Såvel bogense som vejenby er stort set ens i opsætnigen, men af uforståelige grunde går det altså galt.

Jeg har overvejet andre programmuligheder, men hensynet til ejerne af siderne gør det lidt svært.
Avatar billede keysersoze Guru
10. februar 2011 - 18:50 #3
grunden til at den ene virker og den anden ikke gør er, at den der ikke virker bliver udsendt som plaintext og ikke HTML - så prøv at få styr på en korrekt text/html contenttype fx gennem http://www.w3schools.com/asp/prop_contenttype.asp
Avatar billede rigolet Novice
11. februar 2011 - 18:06 #4
Hej
Nu er jeg måske lidt dum i min høje alder, men jeg har aldrig mødt udtrykket "plaintext", og ved som følge deraf ikke hvad det dækker.
Derudover har jeg forsøgt mig med forskellige opsætninger på den anbefalede skoleside.

Slutteligt er jeg endt op med at omdøbe filen fra ASP til HTML på enkelt side, og det virker tilsyneladende.

Alligevel vil jeg gerne vide hvad "plaintext" dækker, hvis du vil have ulejligheden med at svare på det.
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2011 - 18:37 #5
plaintext er bare ren tekst - altså som hvis du startede notepad/notesblok, begyndte at skrive løs og så gemte filen. En browser har, som udgangspunkt, behov for HTML for at kunne vise noget men da det du sendte afsted var almindelig tekst og ikke HTML (selvom det i Frontpage ligner præcis det samme) kan browserne blive forvirrede. andre contenttypes kunne fx være formater til Word, Excel, Powerpoint osv.

Når du har omdøbt fil-endelsen så husk på, at filen ikke behandles af serveren før den sendes ud til klienten - det vil sige, at eventuelle ASP-operationer ikke bliver kørt og derfor ikke vil virke.
Avatar billede rigolet Novice
11. februar 2011 - 23:14 #6
Tak skal du have.
Jeg har aldrig tænkt på notepad som plaintext, men nu ved jeg det.

Giv mig et svar og du får point.

Venlig hilsen
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2011 - 23:33 #7
svaret er allerede givet :)

notepad er selvfølgelig mere end bare plaintekst, for du kan sagtens arbejde med fx html og xml i notepad - det var kun et eksempel for at forklare problematikken. Problemet du er stødt på kan ligge mange andre steder, fx på serveren, og det var det mit oprindelige løsningforslag forhåbentlig kunne løse. Det kan også være endnu mere simpelt end det - fx at serveren slet ikke understøtter ASP.