Avatar billede iron-mike Nybegynder
09. februar 2011 - 09:28 Der er 8 kommentarer

Bootgmr mangler

Jeg har en bærbar med Vista.

Den skriver under opstart en dag bootgmr mangler - tryk alt-ctrl-del for at genstarte.

Jeg fandt så ud af på en tidligere tråd herinde, at det er en fil som måske er blevet slettet. Jeg fulgte tråden, men den har desværre ikke afhjulpet mit problem.

Jeg har prøvet via vista cd´en at reparer OS, men dette kan ikke lade sig gøre, da cd´en ikke finder noget OS, Jeg kan via bios se HDD, og jeg kan når cd´en fortæller at den ikke finder noget OS, tryk gennemse for at finde en driver, så se at der ligger 2 patitioner på harddisken, så der forrige OS er ikke slettet.

Er der nogen herinde som har et råd?

En ominstallation af maskinen er absolut sidst ud vej, da jeg har lovet at kigge på den for en kammerat, og han har 40 GB billeder af sin 4 måneder gamle søn liggende på maskinen.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2011 - 09:36 #1
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2011 - 09:50 #2
Hvis det virkelig er korrekt at "bootmgr" mangler kan du nemt ordne det med en Live-cd f.eks. KNOPPIX - vær opmærksom på at beskeden "bootmgr is missing" sagtens kan optræde af andre grunde
Avatar billede iron-mike Nybegynder
09. februar 2011 - 09:58 #3
treatmenice: Har først med dette link, fat det via Google igår, men det fungerer ikke, da bootcd´en ikke finder et OS at kunne rep.

Helgec: Jeg er ikke sikker på hvordan KNOPPIX virker. Skal jeg lave en bootcd med det, eller hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2011 - 10:09 #4
"Helgec: Jeg er ikke sikker på hvordan KNOPPIX virker. Skal jeg lave en bootcd med det, eller hvordan? "

Ja enten en boot-cd eller en USB nøgle, kan du ikke finde ud af det så ligger jeg en guide ud på www.helgec.dk i aften efter kl. 20:00 jeg har ikke tid før
Avatar billede iron-mike Nybegynder
09. februar 2011 - 10:16 #5
Ok mange tak.

Jeg prøver lige at kigge på det i aften, så skal jeg nok smide dig pointene, hvis det virker.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2011 - 19:56 #6
Jeg har fået gæster og får ikke tid til at lave den fulde guide i aften, men nedenstående burde vist også række til at du kommer på sporet.

Download knoppix.iso www.helgec.dk/knoppix.iso -> brænd filen som et bootimage, det kræver et brænderprogram idet du ikke kan bruge det integrerede brænderprogram i Windows -> formater en USB-nøgle -> sæt din Vista / Windows 7 installations-DVD i drevet -> vælg, Åben mappe for at vise filer -> kopier bootmgr fra DVDèn over på din USB-nøgle

Boot computeren op på KNOPPIX -> klik på My Documents  ->  i venstre side kan du se en partition på ca. 100 MB klik på den partition, du kan nu se bootmgr, defekt eller ej, slet den -> ligeledes i venstre side kan du se din USB-nøgle, åben den -> kopier nu din bootmgr over på på den partition hvor du lige har slettet den defekte -> genstart computeren, hvis computeren ikke kører nu var det ikke en Missing bootmgr der var årsagen
Avatar billede iron-mike Nybegynder
10. februar 2011 - 22:23 #7
Hej Helgec.

Nu fik jeg lige tid til at kigge på dit post. Jeg har fået maskinen til at boot op på cd´en. så vidt, så godt, men den mappe på ca. 100 mb. ligger ikke på maskinen, den har følgende muligheder i venstre side:
knoppix
desktop
cd med knoppix
et drev på 30,7 GB
et drev på 129.3 GB.

Kan du give mig mere hjælp til, hvor jeg finder Bootgmr filen?
I drevet på 129,3 GB kan jeg se det ligger windows installationen, men jeg kan ikke finde en Bootgmr fil.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2011 - 13:46 #8
Så skulle den da gerne ligge i roden, om det så er drevet på 30.7 GB eller drevet på 129,3 GB må du li`som selv finde ud af, men på samme drev skal der ligge en mappe der hedder "boot"