Avatar billede guldhammer72 Novice
08. februar 2011 - 21:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad er RAID 5???

Hej Eksperter.

Er der en venlig person som kan forklare mig hvordan RAID 5 fungerer??

Deler maskinen alle mine data fordelt på 4 diske, eller laver min maskine 4 kopier af min ene disk, eller noget helt 3???

Har kigget lidt på wikipedia men kan ikke helt hitte ud af det
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels

Har 1 stk 2 gb disk i maskinen, og vil gerne have en til i.

Mvh
Guldhammer
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
08. februar 2011 - 21:58 #1
Kan skam godt forstå at du bliver forvirret da :D

Det kræver minimum 3 diske for at have Raid 5.

Den opretter 3 blokke på hver harddisk.

HDD 1  -  HDD 2  -  HDD 3
Blok 1 -  blok 1 - Paritet
Blok 2 - Paritet - Blok 2
Paritet - blok 3 - blok 3

- Den den gør er at hvis fx. HDD 1 går ned, og du erstatter den med en ny blank disk, så ligger der en paritet på HDD 3 der kan udregne de data der lå på disk 1's blok 1.
det samme er gælgende for blok 2, den bliver gendannet ud fra den paritet der er lagret på HDD 2.
og der vil automatisk blive oprettet en ny paritet på HDD 1 ud fra de data på HDD 2 samt HDD 3 - er det til at forstå? :P
Avatar billede chalde Seniormester
08. februar 2011 - 21:59 #2
Du skal bruge mindst 3 diske til raid 5.

Anyway, her er en af de kortere forklaringer:
http://blog.open-e.com/how-does-raid-5-work/
En lidt mere uddybende, men stadig simpel forklaring:
http://riceball.com/d/content/raid-5-parity-what-it-and-how-does-it-work
Og så den lidt længere udgave:
http://www.scottklarr.com/topic/23/how-raid-5-really-works/

Du skal tænke i matematiske/logiske baner for at fange idéen.
Men meget meget kort:
Har du 3 diske, vil du kunne tåle at miste 1 disk i et raid 5 setup.
Derudover vil din samlede størrelse blive: (mindste disk * antallet af diske) - mindste størrelse disk.
Hvis du f.eks. har 1x1tb disk og 2x2tb diske får du: (3x1)-1 = 2tb plads ialt.
Har du 3stk 2tb diske bliver regnestykket: (3x2)-2 = 4tb plads ialt.
Rent performancemæssigt vil du få højere læsehastighed, men potentielt ringere skrivehastighed i et raid5 setup.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
08. februar 2011 - 22:00 #3
Hmm.. altså den paritet udregner de data der er placeret på de forskellige diske - hvis vi fx. tager HDD 3, så kigger den på harddisk 1 blok 1 og disse data har en given værdi fx. 1, (blot et eksempel) og så kigger den på HDD 2 og ser dens værdi som evt. er 2, så ligger den disse 2 sammen = 1+2 = 3, som den lagre i paritetsblokken på HDD3.
Avatar billede guldhammer72 Novice
08. februar 2011 - 22:03 #4
Hej.

Det vil sige at hvis jeg kører med 2 diske på 2 TB hver, så fungerer de som almindelige diske??

Mvh
Guldhammer
Avatar billede chalde Seniormester
08. februar 2011 - 22:08 #5
#4 Du skal bruge 3 diske til raid 5.
Har du 2 diske og ønsker du sikkerhed, så kan du bruge raid 1/mirror.
Her spejles indholdet mellem diskene. Dvs. ryger den ene, er data stadig på den anden. Erstattes den døde disk med en ny, vil indholdet blive spejlet til den nye.
Pladsmæssigt får du: Mindste disk / 2. Dvs. ved 2x2tb får du 2tb lager.

Alternativt kan du køre raid 0/stripe for at opnå hastighed og plads. Men her er der ingen sikkerhed. Ryger en disk, så ryger al data.
Pladsmæssigt får du (ved 2 diske): mindste disk*2. Dvs. ved 2x2tb får du 4tb lager.
Samtidig får du en forbedring af hastigheden. Men absolut ingen sikkerhed.
Avatar billede jjam Juniormester
09. februar 2011 - 06:38 #6
Avatar billede guldhammer72 Novice
07. juli 2014 - 20:00 #7
Lukkes