Avatar billede lense Nybegynder
02. februar 2011 - 16:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Installere windows xp dell maskine

hej eksperten.

Jeg sidder og skal geninstallere en windows vista dell maskine, hvis jeg nu vil have xp på og booter op fra en cd, og vil til at installere og vælge partiotion, så kommer der, windows kan ikke finde nogle harddiske.

den kører sata harddiske i dell maskinen.

Så hvis jeg prøver at hive hdd ud af dell maskinen(vi taler om stationær) og sætter den over i min egen med sata også, der kan jeg godt finde den i boot setup og får installeret korrekt xp på og det hele. så sætter jeg hdd tilbage i dell maskinen og booter op fra hdd har sat det rigtig i bios til at være 1 prio, så kommer der. windows kunne ikke starte pga hardware konfiguration harddisk osv.

Nogen der ved hvad der kan være galt?

pft
Avatar billede Blueeyez Mester
02. februar 2011 - 16:51 #1
Du skal ind i bios og finde det hvor der står noget med harddisk port type hvor der så nu burde stå sata/raid/achi eller andet som skal ændres til IDE (XP er til IDE ikke sata, men den kan snydes via denne metode) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2011 - 16:59 #2
ACHI skal disables som foreslået. Har du ikke muligheder for dette, er man nødt til at have sata drivere som indlæses der hvor man skal taste F6 mener jeg.
Avatar billede lense Nybegynder
02. februar 2011 - 17:00 #3
hmm, Så du siger at xp ikke kan køre sata? og den skal ændres til ide? troede at sata bare var nyere metode for tilslutning og ide var det gamle brede stik.??

forklare lidt nærmere:) og hvis det så ikke virker=
Avatar billede lense Nybegynder
02. februar 2011 - 17:00 #4
Ja mener jeg har noget som hedder achi som jeg kan disable, og det ville afhjælpe problemet pga ?
Avatar billede Blueeyez Mester
02. februar 2011 - 17:04 #5
pga det er 2 forskellige ting :) XP udkom først ACHI ;) Og derfor virker de ikke sammen så harddisken vil ikke se eller du vil få BSOD hvis du prøver og starte xp op på pcen pga det:)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2011 - 17:06 #6
Ja det skulle det gøre.
Har set dette anbefalet mange gange her på Eksperten når man vil installere xp på sata diske.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2011 - 17:09 #7
#3
Jo Xp kan sagtens køre sata. Driverne er bare ikke en del af Xp, og derfor kan Xp ikke detektere disken.
Havde man lavet en slipstream installations cd kunne disse drivere implementeres på denne. Dette har jeg også hørt omtalt her på et tidspunkt.
Avatar billede lense Nybegynder
02. februar 2011 - 17:13 #8
Okay. jeg prøver i aften når jeg kommer hjem også giver jeg point til den jeg syntes der har besvaret bedst :) gid jeg kunne give jer begge to, men slå achi fra skal jeg prøve? og hvis det stadig ikke fungere? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2011 - 17:18 #9
Det burde virke at slå ACHI fra. Du kan sagtens give os begge point. Du beder bare os begge om at lægge svar, som du så herefter accepterer.

PS: Nu var blueeyes jo først med forslaget.
Det er helt din vurdering, hvordan point skal fordeles.
Avatar billede lense Nybegynder
02. februar 2011 - 17:27 #10
Mange tak. Jeg vender tilbage, tak på forhånd:)
Avatar billede Blueeyez Mester
02. februar 2011 - 17:28 #11
Du kan lige prøve og se om det virker så smider jeg li et svar herinde senere så du ik gir points hvis det ik virker ;) selvom det meget gerne skulle
Avatar billede lense Nybegynder
18. oktober 2012 - 20:02 #12
det virkede. vil du lægge svar
Avatar billede lense Nybegynder
18. oktober 2012 - 22:07 #13
svar
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2012 - 18:38 #14
#12 Hvad var det der løste problemet for dig?
Det er jo lidt svært at vide hvem der skal lægge svar når du ikke skriver hvem der skal lægge det.