Avatar billede Troldemoar Nybegynder
27. januar 2011 - 10:17 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skal returnere den nyeste værdi

Jeg skal have hjælp til at returnere den nyeste værdi.
Jeg har et regneark der er opdelt i 4 kvartaler, jeg skal have den sidste nye værdi returneret. Hvis der er indtastet i kvartal 1 og 2 skal jeg have værdien for kvartal 2 returneret.

Det ser således ud
Kvartal 1    kvartal 2    kvartal 3    kvartal 4
0    150    400    500

Hvor værdien i kvartal 1 er = A4, kvartal 2 = b4 osv

Jeg har lavet følgende formel
=HVIS(B4=0;A4;HVIS(C4=0;B4;HVIS(D4=0;C4)))

Men når jeg indtaster en værdi i 4. kvartal får jeg fejlmeddelse "FALSK".

På forhånd tak for hjælpen
27. januar 2011 - 10:20 #1
=HVIS(B4=0;A4;HVIS(C4=0;B4;HVIS(D4=0;C4;D4)))

Du har jo heller ikke skrevet, hvad indholdet skal være hvis D4 ikke er lig med 0.
Avatar billede Troldemoar Nybegynder
27. januar 2011 - 10:41 #2
Tak for svaret, havde vist set mig blind på det
Avatar billede jkrons Professor
27. januar 2011 - 12:36 #3
En anden løsning kunen være

=INDEKS(A1:D1;MAKS(HVIS(A1:D1<>"";KOLONNE(A1:D1))))

Indtastet som matrixformel, det vil sige afsluttet med Ctrl+Skift+Enter

Den har den fordsel, at hvis du har mere end fire kvartaler (fx 12 måneder) er det bare at tilrette området i formlen.