Avatar billede torbenuk Novice
25. januar 2011 - 11:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Indtast Parameterværdi i forespørgsel

Jeg har en større forespøgsel i Access 2007, hvor jeg bl.a. anvender Totaler (Grupper efter, Maks, sidste osv.). Dette fungerer ganske fint for alle kolonnerne pånær en kolonne. Jeg har en nemlig en kolonne, som hedder "SALES", den bliver beregnet på baggrund af en række tal fra en tabel. Det virker sådan set fint nok. "SALES" er under totaler defineret som udtryk. Men jeg bruger resultatet fra "SALES" i andre formler i min forespørgsel. Jeg formoder, at det er derfor jeg får denne meddelse "Indtast parameterværdi". Jeg har andre steder læst, at der så må være en stavefejl der, hvor jeg genanvender navnet. Men dette er ikke tilfældet:

RG%: [NET RESULT 2011]/[SALES]

Jeg skal tilføje at min tabel forespørgsel bliver rigtig uanset fejlen, men det er jo lidt irriterende.

Er der nogen der ved, hvordan jeg slipper af med "Indtast parameterværdi"?
Avatar billede mugs Novice
25. januar 2011 - 11:56 #1
Har ingen erfaring med 2007, men fejlen tyder på, at db ikke kan genkende et feltnavn: Prøv:

- Undgå mellemrum i objektnavne (brug evt. en underscore)
- Er % er reserveret udtryk? Hvis det er tilfældet så lad være at bruge det.
Avatar billede torbenuk Novice
25. januar 2011 - 12:57 #2
Hej mugs,

Tak for dit svar. Men jeg har fundet fejlen. Feltet" RG%: [NET RESULT 2011]/[SALES]" havde jeg i Total sat til "Grupper efter", men jeg har nu ændret det til "Udtryk". Nu er jeg sluppet for fejlen.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. januar 2011 - 13:45 #3
Det er rent faktisk underligt at du får lov at skrive RG%: [NET RESULT 2011]/[SALES]

-  % er et meget reserveret tegn i SQL - og hvorfor M$ har valgt at bruge * som wildcard i Access har altid undret mig.

-  mellemrum i feltnavne burde rent faktisk være forbudt ved en eller anden lov. Og databasefabrikanterne burde sørge for at det ikke kan lade sig gøre.

Bare lidt tanker..............
Avatar billede mugs Novice
25. januar 2011 - 14:06 #4
OK - Læg et svar selv og accepter det.
Avatar billede torbenuk Novice
25. januar 2011 - 15:02 #5
Hej Hugo,

Tak for dit svar. Jeg er relativ ny til Access. Men jeg tror faktisk, at jeg vil rette min database og undgå mellemrum i feltnavne samt %-tegn i feltnavne.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. januar 2011 - 15:14 #6
Hvis du har nogen som helst planer om at skulle til at forsøge dig med andre databaser, så er det en god ide.

Feltnavne med mellemrum og så controller på forme hvor controllen hedder det samme som feltnavnet er nok den type fejl jeg tittest har hjulpet andre med når der er tale om Access.
Avatar billede mugs Novice
25. januar 2011 - 15:57 #7
Enig med Hugo.

Når du allibevel skal ændre i db, så overvej at lave en navnekonvention. Jeg bruger følgende med et PREFIX på 3 bogstaver:

TBLmintabel
QRYminforespørgsel
FRMminformular
MDLmitmodul

Så er jeg aldrig i tvil om, hvilken type objekt jeg har fat i. Desuden døber jeg formular med samme navn som forespørgslen og forespørgslen samme navn som tabellen. Så husker jeg altid hvilke objekter der arbejder sammen.
Avatar billede torbenuk Novice
26. januar 2011 - 08:00 #8
Tak for de gode råde fra jer begge. Jeg er ved at opbygge en større database, der kommer til at indeholde mange tabeller, forespørgelser og moduler. Jeg kan allerede se nu, at det begynder virker lidt uoverskueligt, idet jeg ikke har haft nogen navneregler. Der bliver afsat tid til at få strukturen i orden i dag.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
26. januar 2011 - 08:51 #9
Se evt. på http://www.mvps.org/access/general/gen0012.htm

Eller søg på Leszynski/Reddick

Det er et meget godt udgangspunkt for at få en fornuftig navngivning.
Avatar billede torbenuk Novice
31. januar 2011 - 08:46 #10
Jeg vil afslutningsvis sige, at jeg nu har fået ryddet op i min database. Jeg valgte at anvende Hugo's forslag til navnekonventing samtidig har jeg fået rettet alle feltnavne. Min database er meget lettere at overskue nu. Tak til jer begge.