Avatar billede bent2006 Nybegynder
11. januar 2011 - 14:19 Der er 7 kommentarer

Vil ikke åbne word fil over over 512 mb.

Hejsa

"filen kan ikke åbnes, da den er større end 512 mb", siger den når jeg vil åbne mit word docx. / word 2007

Hvad pokker kan jeg nu gøre :o)

Bedste hilsner

Bent
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. januar 2011 - 14:29 #1
512 var godt nok et stort dokument.
Avatar billede bent2006 Nybegynder
11. januar 2011 - 14:32 #2
Ja, det er et "nød" katalog for et feriehus bureau.. 120 husemner med hvert 2 fotos..

Noget max møj...
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. januar 2011 - 14:38 #3
Og du er sikker på dokumentet "lever" og ikke er korruptet ?
Avatar billede bent2006 Nybegynder
11. januar 2011 - 14:47 #4
Hm - kan ikke være 100% sikker - kan kun sige at den giver mig den meddelse :o(
Avatar billede hcma Novice
11. januar 2011 - 15:54 #5
word kan ikke håndtere så store dokumenter.
derfor deler man det op i et hoveddokument og underdokumenter.
Mon ikke Lene F. har en løsning til dig  ;o)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. januar 2011 - 17:12 #6
Her er en Microsoft-oversigt over, hvad Word kan klare:
http://support.microsoft.com/kb/211489

Begrænsningerne er dog ikke alle sammen lige til at aflæse - reelt kan Word klare meget mere, end det umiddelbart ser ud til. Der står f.eks. en begrænsning på 32 MB for et dokument, men det er dokumentet UDEN billeder, og 32 MB tekst er meget! . F.eks. står der også, at der kun kan være 150 makroer i en skabelon (template). Den grænse overskrider jeg dagligt helt uden problemer. Mange af grænserne er reelt bestemt af kapaciteten på computer, man arbejder med.

Som hcma skriver, er det korrekt, at man kan arbejde med hoved- og underdokumenter. Det gør jeg faktisk aldrig selv, da det er/har været kendt for at kunne resultere i ødelagte dokumenter.

I forbindelse med dokumenter, hvor der skal så mange billeder i som i dette tilfælde, ville jeg nok i stedet vælge at LINKE billederne til dokumentet. Så fylder de ikke i dokumentet. Det kan man f.eks. gøre ved - i dialogboksen Indsæt, der vises, når man indsætter billeder - at klikke på pilen ved siden af knappen "Indsæt" og vælge muligheden "Kæde til fil" (Link to file). Så bliver der i stedet for selve billedet indsat et felt af typen INCLUDEPICTURE (kan ses hvis man taster Alt+F9 for at se feltkoder). I feltet er der den fulde sti til billedet. Det forudsætter jo så, at billederne kan findes i den angivne mappe, når dokumentet åbnes. Ellers vil felterne vise fejl.

Desuden ville jeg sørge for, at billederne ikke fyldte mere end højst nødvendigt rent datamæssigt (proportioner/opløsning). Men det hjælper jo ikke lige nu, når dokumentet allerede findes og skal åbnes ...

Noget, som kan forsøges nu og her:
Hvis du har mulighed for det, så prøv at åbne dokumentet på en computer med større kræfter end den, du bruger. Måske det lader sig gøre der.

En anden mulighed:
Dokumenter lavet i Word-2007 (og 2010) er reelt zippede filer, hvor de forskellige data findes i separate XML-filer.

Du kan prøve dette:
I en Stifinder, omdøb (en kopi af) filen fra .docx til .zip.
Nu kan du åbne zip-filen. Der findes en række undermapper i den.
Find mappen word/media. Dine billeder er i mappen media. Slet nogle af billederne deri (vælg nogle af dem, der fylder mest). Du skal slette så meget, at størrelsen på den samlede fil kommer under 512 MB.

Omdøb nu igen filen til .docx i stedet for .zip. Åbn dokumentet i Word.
Da du har fjernet nogle af billederne, kommer der nogle fejlmeldinger. Klik Ja for at gendanne indholdet. I dokumentet vises bokse med en forklaring de steder, hvor det slettede billeder skulle have været (du ved jo nu selv, at problemet er, at du har slettet billederne ...)

Du kan så indsætte de slettede billeder (+ evt. andre af billederne) som links, så filstørrelsen holdes længere nede.
11. januar 2011 - 17:24 #7
PS: Har du 'scaleret' billeder ned i størrelse i SELVE Word ved at trække i hjørnerne ? Det kan ikke anbefales, Wordfilen bliver så tilsidst alt for stor/uhåndterbar; har prøvet det for noget tid siden...
Du noterer dig hviken størrelse billedet skal have i Word og udenfor Word scalere du så billedet med passende andet billedprogram. Og DET billed indsætter du så ...