Avatar billede Skynet Mester
07. januar 2011 - 14:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

sorte pletter udvider sig?

Hej

Jeg tændte min skærm for 2 dage siden, jeg kunne se en rund sort plet dække uret nede i hjørnet. Nu er denne vokset 5 CM i diameter. Der er også kommet en i toppen. Derudover er der kommet en masse streger som går lodret.

Som min skærm er nu, er den stadigvæk brugbar til arbejde, nok ikke til film længere :o) - men mit spørgsmål er om disse pletter vil vokse yderligere? og om jeg kan gøre noget?

Pletterne kan måske have noget at gøre med at der er kommet vand på skærmen, da jeg tabte en dunk vand ud over tastaturet. Men uanset hvad er skærmen er helt tør.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
07. januar 2011 - 14:53 #1
mærke, model, alder?
Avatar billede Skynet Mester
07. januar 2011 - 14:54 #2
Avatar billede ggxdg Nybegynder
07. januar 2011 - 15:06 #3
Jeg ved at Samsung i en periode havde problemer med deres fladskærms tv, som vidst nok blev mørkere i midten, men jeg har aldrig hørt noget om deres syncmasters, og aldrig har jeg set den form for fejl på en skærm.

Havde stregerne været enkel pixels og strkat sig skærmens længde eller højde, havde det været skærm-driveren (altså chippen i skaærmen der omsætter seriel data til parallel data til selve LCD-panelet) der havde været problemer med.

Jeg ved ikke super meget om LCD-paneler, men det eneste jeg kan forestille mig kunne give den type fejl, er hvis glaspladerne, som de flydende krystaller ligger ind indimellem, er ved at sepereres eller et eller andet mærkeligt...
Avatar billede ggxdg Nybegynder
07. januar 2011 - 15:12 #4
Det nok et lidt dumt spørgsmål. Det ligner jo rigtig meget skærm problemer, men for at være 100% sikker, så forbliver problemet det samme sted hvis du ændrer opløsning - ikke? og eller er der er 'demo-mode' på skærmen, så man kæn våre 110% sikker på det ikke er fra computerens side? :)
Avatar billede Skynet Mester
07. januar 2011 - 15:36 #5
Ja de er der selv om jeg skifter opløsning.

De er vokset 20% siden mit indlæg.

Det er underligt, fordi der er de to store sorte (og udvidende) pletter, og så er der de horisontale streger.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
07. januar 2011 - 15:50 #6
Jeg har kigget lidt rundt om på internettet, og kan ikke finde noget der ligner dit problem, så jeg tror jeg holder mig til min tossede teori om at det er pladerne der er ved at separeres.

Er panelet varmere end normalt omkring hvor den bliver sort?
Avatar billede Skynet Mester
07. januar 2011 - 16:00 #7
Nej der er ikke noget usædvanligt vedr. varme på skærmen..
Avatar billede jjam Juniormester
07. januar 2011 - 16:30 #8
Har du prøve at sætte en anden skærm på PCen. Ud fra udsenet kan jeg ikke rigtig relatere det til en teknisk fejl, og tror at skærmen er OK, men at det PCen sender er fejl behæftet.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
07. januar 2011 - 16:32 #9
Det eneste jeg syntes det ligner tilnærmelsesvist er hvis man knaser glasset på et LCD-panel, men så plejer men at kunne se flækkerne i glasset...
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2011 - 20:29 #10
#8
Du giver ikke en endegyldig løsning, så er du rar ikke at lægge svar med det samme?

Silasla> har set den type fejl før, på en Philips skærm hvor det var panelet der var stået delvist af. Det kan ikke laves, da det er hele panelet der skal udskiftes, og det koster det samme som en ny skærm.
Avatar billede jjam Juniormester
07. januar 2011 - 20:40 #11
>#8
>Du giver ikke en endegyldig løsning, så er du rar ikke at lægge >svar med det samme
OK.
Avatar billede Skynet Mester
07. januar 2011 - 21:00 #12
Takker alle. Giver points til john_stigers
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2011 - 22:21 #13
Svar :)