Avatar billede bjarnefilm Juniormester
05. januar 2011 - 23:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen på digitalt fjernsyn eller ikke digitalt fjernsyn?

Her i Danamrk har vi indført digitalt fjernsyn. Det betyder at en fladskærm modtager et MPEG4 signal. Det kan man så gemme på en harddisk, på en computer eller en harddisk optager. Man gemmer som TS filer. For at brænde en dvd, skal TS filerne konverteres. Spørgsmålet er så, efter en TS fil er konverteret og brændt, er det så stadig en digital en? Dvs kan man selv fremstille dvd, bygget på en TS fil, og så sætte den i sin dvd afspiller, og så kalde det for digitalt fjernsyn.

MVH
Bjarne
06. januar 2011 - 06:38 #1
...er konverteret og brændt, er det så stadig en digital en... - Ja

Hvis din DVD afspiller 'aflevere' via SCART til dit TV er det principielt ikke digitalt mere, da SCART er analogt. Hvis det er en nyere DVD afspiller med HDMI så er det 'mere' digitalt...

(Kan det bruges?)
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
06. januar 2011 - 14:49 #2
Jeg tænker på, hvis man holder sig til digitale stik (hdmi, vga eller divx) og gemmer digitale signaler (mpeg2 eller mpeg4) og gemmer på harddisk og til sidst brænder en dvd. Så vidt jeg kan se, så kan man godt kalde resultatet for digitalt. Når man modtager digitalt signal (mpeg2 eller mpeg4) og har en digital tuner, så hedder det digitalt fjernsyn (måske HD). Men rent logisk, hvis man behandler signalet digitalt, og brænder en dvd, så skulle man kunne kalde det for en digital dvd.
06. januar 2011 - 15:05 #3
PS: VGA er analog ...
PS[2]: divx er ikke et 'stik' ...
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
06. januar 2011 - 15:31 #4
Der kan man bare se. Du må gerne smide et svar. Jeg surfer på det, og så opretter jeg et nyt spørgsmål, der er mere præcist formuleret.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
06. januar 2011 - 15:35 #5
Hej igen. Ved du, om usb er analog eller digital?
06. januar 2011 - 17:44 #6
USB: Digital

PS: Hvad kommer spørgsmålet egentlig af ?
06. januar 2011 - 17:44 #7
Ping...
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
07. januar 2011 - 07:56 #8
Jeg har for nyligt købt en fladskærm, og den kan selvfælgelig vise fjernsyn i digital kvalitet. Som det næste trin vil jeg gerne kunne optage fjernsyn i digital kvalitet og brænde dvd'er i digital kvalitet.

Men man kan ikke bare gå i el-giganten, og købe en digital dvd-optager. Det apparat, jeg var på udkig efter, er helt præcist en dvd-optager med MPEG 4 tuner, til DVB-T, med hardisk og dvd-afspiller.

Man kan sagtens få en dvd-optager, med analog tuner, med harddisk og dvd afspiller. Så det undrer mig lidt, at den ikke kan fåes med digital tuner.

Så jeg oprettede et spørgsmål på kandu.dk. Spørgsmålet kan ses her: http://www.kandu.dk/spg152688.aspx

Der opstod så en vild diskussion om, hvad der var digitalt og hvad der ikke var digitalt. Jeg er ikke sikker, så jeg holdt mig til mit apørgsmål, og det fik jeg svar på. Hvis du har mod på det, må du meget gerne læse alle 30 indlæg igennem, og måske fortælle mig, hvad der er op og ned i den sag. Jeg vil dog advare om meget saftige udtryk.

Men bagefter, er jeg blevet mere sikker. Som jeg ser det, så er det ikke så svært. Hvis man har en ubrudt kæde af digital overførsel, så er slutresultatet en digital dvd. Dvs som tv-signal mpeg2 eller mpeg4, som lagermedie en harddisk, som brænder en computer, og man kun bruger digitale stik (eller kabler, de hører jo sammen med stikkene). Hvis det hele er digitalt, så er dvd'en digital. Hvis der bare et sted i kæden er noget analogt, fx et videobånd som lagermedie, eller et kabel med scartstik til dataoverførsel, så er resultatet en 'analog dvd', hvis man kan sige det.

Det vil jeg gerne have ret i. Så har jeg styr på mine definitioner og så kan jeg komme videre med min dvd-samling. Jeg synes at det lyder som noget værre rod, at der er forskellige grader af digitalt.

Diskussionen om digitalt eller ikke digitalt, drejer sig ikke om digitalt kontra HD. Det er en helt anden snak. Noget der er digitalt, behøver ikke være HD, men noget der er HD er altid digitalt.

MVH
Bjarne