Avatar billede rkeis Nybegynder
28. december 2010 - 21:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

At optage programmer

Hejsa

Har et ganske simpelt spørgsmål, som jeg faktisk ikke har kunnet få et simpelt svar på.

Jeg er indehaver af 1 stk. alm. gammeldags tv, 1 stk antenne på taget, et stk. digitalbox (mpeg4) med 1 scartudgang samt 1 stk VHS-maskine.

Som skolelærer er jeg ret afhængig af, at kunne optage programmer fra tv og bruge dem i undervisningen, men nu er tiden så småt ved at løbe fra VHS. Derfor ønsker jeg at kunne gemme og brænde disse fantastiske programmer (typisk fra DR2 og DR-K) på dvd.

Jeg troede min lykke var gjort, da jeg i HiFi-klubben fandt en hdd-optager med indbygget mpeg4-tuner (og Blu-Ray og andet fuldstændigt ligegyldigt), men måtte hurtigt konstatere, at pga. noget copyright var det ikke muligt at brænde/overføre optagelserne til andre medier.

Spørgsmålet er simpelt: Hvordan får jeg nemmest brændt optagelser fra mpeg4-kodede kanaler til dvd, men hvor jeg samtidig kan se andre kanaler?
Det må kunne gøres uden samtidig køb af endnu en digital box eller køb af tv med indbygget mpeg4, eller hvad...??
Avatar billede crill869 Nybegynder
28. december 2010 - 21:43 #1
Har du en almindelig DVD-Optager?

Fordi hvis du har sådan en, kan du sætte dit antennekabel, som kommer oppe fra taget af, og sætte direkte ind i din digitalbox.
(er der ikke et antennestik mere som går ud?). Hvorefter du føre  kablet ind i din DVD-optager, og til sidst forbinder DVD-optager med fjernsynet :)
så burde dit problem være løst :)

//Crill
Avatar billede rkeis Nybegynder
29. december 2010 - 07:10 #2
Hej Crill

Nej, jeg har pt. ikke en dvd-optager.

Den løsning, du foreslår, er vel principielt hvad jeg gør, når jeg skal optage VHS. Så er vi tilbage til problemet med at kunne se andre programmer samtidig.

mvh, Rasmus
Avatar billede milter Ekspert
30. december 2010 - 20:41 #3
Svaret er, at med kun en tuner, kan du kun se/optage eet program ad gangen. Nogle optagere er forsynet med to tunere.

En søgning på nettet med søgeordene "dual tuner" kan måske hjælpe dig lidt på vej.
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 20:23 #4
Før vi købte nyt tv, havde vi to tunere. En til tv og en anden til optager.
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2011 - 14:48 #6
Hallo hallo?
Avatar billede rkeis Nybegynder
27. maj 2011 - 08:26 #7
lukker