Avatar billede larsgrau Forsker
13. december 2010 - 14:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dato og tid i access

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at kunne skrive min dato sådan her:

Dag / Time / Minuter / ET BOGSTAV / MELLEMRUM / MÅNED / ÅR(med 2 eller 4 tal)

Kan dette lade sig gøre ??

/lars
Avatar billede anlu Nybegynder
13. december 2010 - 17:17 #1
I en form kan du fx sætte formatet på et datofelt til noget a la dette:
dd/hh/nn"A /"mm/yyyy
(Her har jeg brugt A som bogstav, men det kan selvfølgelig være et andet bogstav.)

I en query kan du bruge format-funktionen til at sætte formatet eller du kan bygge en streng vha. DatePart-funktionen.
Avatar billede larsgrau Forsker
13. december 2010 - 20:33 #2
Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan få det til at virke.

Jeg har et tekstboks, hvor jeg gerne vil have den til at skrive det i automatisk

Jeg har prøver at sætte den ind under inputmaske sådan her

000000Z AAA 0000 og det virker som det skal.
Så har jeg under standard værdi skrevet =Date()
Syntes ikke rigtigt det virker, men jeg jo heller ikke fortalt den noget som hvad der er hvad, men jeg er heller ikke sikker på hvor jeg skal skrive det henne.

/lars
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
14. december 2010 - 07:26 #3
Hvis du har en tekst boks hvor du 'bare' skal sætte det ind hver gang du opretter en ny record, så sæt følgende ind på din forms On Current event

If Me.NewRecord Then
  Me.txtDate = Format(Now, "ddhhnnA mmyyyy")
End If

(Jeg har antaget at feltet på formularen hedder txtDate og at det er et tekstfelt i databasen)

Hvis du selv vil bestemme bogstavet, så skal der lidt mere til

Dim strPrefix As String

strPrefix = "B"

If Me.NewRecord Then
  Me.txtDate = Format(Now, "ddhhnn") & Trim(strPrefix) & Format(Now, " mmyyyy")
End If

Læg mærke til mellemrummet i den sidste format streng
Avatar billede larsgrau Forsker
14. december 2010 - 21:44 #4
Virker som det skal
Avatar billede larsgrau Forsker
14. december 2010 - 21:45 #5
Virker som det skal

Kan du ikke skrive et svar så jeg kan give dig point ?

/lars
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
15. december 2010 - 07:03 #6
Hvilket af dem virker :-)
Avatar billede larsgrau Forsker
15. december 2010 - 10:02 #7
Dem begge to :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
15. december 2010 - 10:29 #8
OK - tak for point
Avatar billede larsgrau Forsker
15. december 2010 - 21:38 #9
Hej igen

jeg har skrevet dette til en tekst boks

Private Sub Tekst6_Click()
Me.Tekst6 = Format(Now, "ddhhnnA mmm yyyy")
End Sub

og den kommer ud med dette:
152130A dec 2010

Men jeg kunne godt tænke mig at den skrev "dec" som "DEC" altså med store bogstaver istedet for små.

jeg har fundet ud af at hvis man skal skrive med stort skal det sådan her ud:

Format:">"

Men jeg kan ikke helt finde ud af hvor jeg skal sætte det ind henne.

Lidt hjælp pls.

/lars
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
16. december 2010 - 06:53 #10
Me.Tekst6 = UCase(Format(Now, "ddhhnnA mmm yyyy"))