Avatar billede omdal Nybegynder
09. december 2010 - 22:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

automatisk retning og justering af multiplyable images...

Haalløjsa .. nu gider jeg simpelthen ikke lede længere på google ;) og stille spørgsmålet på flere irc forummer ;)

HVORDAN (hvis man kan) laver man en template med flere image fields i et dokument ..
altså så jeg eksempelvis har 40 prædefineret fields (altså med retning) i forskellige layers, så jeg bare kan tage 40 vilkårlige billeder og paste ind i dem, så de automatisk bliver justeret ud fra det prædefineret...

se eksempel på :
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6142771&l=37ae7daa4c&id=688017734

det skal være så man f.eks. har templaten så man altid kan gøre det samme med 40 nye billeder uden man skal sidde og justere retning og placering på alle 40 billeder igen ..
Avatar billede prodic Mester
09. december 2010 - 22:31 #1
Hvis de automatisk skal overtage det gamle billedes dimensioner og størrelse, så kan du formodentligt gøre det via Smart Objects og Replace Contents.
Men det vil formodentligt betyde forvrængninger i billedet etc. hvilket du sikkert ikke ønsker.

Semi-automatisk så kan du få tilføjet din stroke + skygge via Styles.
Den style kan du så tilføje på dit skalerede/roterede billede.
Sidstnævnte er den løsning jeg ville vælge, da jeg derved kan styre størrelsesforhold, beskæring og placering af de enkelte billeder.
Det kan du ikke med en automatisk løsning.

Tvivler kraftigt på at du kan lave en automatisk løsning i Photoshop og få et brugbart resultat ud af det.
Hvis du endeligt vil rode med noget automatisk, så vil du sikkert kunne more dig med en action. Den action vil dog stille store krav til dine billeder, og vil sikkert ende med noget du ikke kan bruge alligevel.
Så lav det manuelt - med Styles.
Avatar billede omdal Nybegynder
09. december 2010 - 22:43 #2
altså jeg ville sørge for at skalere billederne først så de passede i felterne ... altså størrelses mæssigt ... men prøver det der smart object ... jeg må lige se om jeg kan finde en guide til det ;)
Avatar billede prodic Mester
10. december 2010 - 08:12 #3
Hvis du alligevel ændrer størrelsen på billederne etc., så vil jeg næsten kigge nærmere på Styles i stedet.
Så er du jo alligevel ved at rode med tingene, hvor Smart Objects så måske vil være mere besværligt.
Men prøv begge dele - nu kender du begge muligheder, og kan efterfølgende vurdere hvilken der er hurtigst.
Avatar billede omdal Nybegynder
11. december 2010 - 23:37 #4
jamen billede størrelsen kan jeg justere hele albummet med bare ved at lave en batch funktion til det
Avatar billede prodic Mester
12. december 2010 - 19:09 #5
Nu ved jeg ikke præcist hvordan du vil skrue den action sammen, men hvis du alligevel er ved at rode med actions, så tag da skridtet helt ud.
Du kan jo lynhurtigt få tilpasset størrelsen, tilføjet stroke+skygge og placeret billederne i et masterdokument.
Tilbage vil kun være at flytte de enkelte billeder i masterdokumentet/slutfilen.
Vil da være klart det nemmeste omend ikke just sådan jeg forestillede mig det på baggrund af dit første indlæg, men det vigtigste er jo trods alt at det virker.
Avatar billede omdal Nybegynder
13. december 2010 - 11:16 #6
jeps, jamen jeg har lavet den action til det ..

Det der sådan set var det eneste jeg ville, var at de blev indsat i nogle prædefineret felter .. men kan godt høre det er lettere sagt end gjort ...

Jeg har bare set de har lavet det på:
http://fotosjov.dk/DesignStudio/?session=fis4gaan3uyymyzmeqyhlz55

det er godt nok noget web-gøjl, men tænkte man for h**** også måtte kunne i PS ;)
Avatar billede prodic Mester
13. december 2010 - 11:28 #7
Hvis du, imod forventning, er totalt ukritisk i forhold til skalering, indhold og placering af billederne, så kan du uden problemer få det lavet automatisk.
Men man får desværre ikke alt serveret på et sølvfad i Photoshop. :-)
Avatar billede omdal Nybegynder
14. december 2010 - 10:25 #8
jamen det er jeg som udgangspunkt, for jeg skalere jo billederne inden samt felterne, så de passer ... og placeringen er for så vidt også ligegyldig ...  som sagt er den til en collage, hvor alle billederne har samme størrelse... men hvordan vil du så lave det ?
Avatar billede prodic Mester
14. december 2010 - 10:47 #9
Som jeg læste dit oprindelige indlæg, så ville du på en automatisk facon erstatte samtlige billeder i collagen med nogle andre.
Det giver i sig selv en del udfordringer med forkert proportionel skalering etc, hvis det skal gøres automatisk.

Uden at vide hvordan dine originale billeder ser ud, så tillader jeg mig at opsætte nogle præmiser for dem.
Hvis vi antager at de alle har samme størrelse(enten højde/bredde) så kan du lynhurtigt lave en action, som flytter dem til dit masterdokument og tilføjer en stroke/drop shadow.
Dernæst skal du kun flytte rundt på dem, så det ligner en collage.
Det er absolut den nemmeste løsning.

Hvis du derimod har billeder i forskellige størrelser/opløsninger etc. så er din udfordring pludseligt noget større.
Du kan selvfølge manuelt skalere de enkelte billeder. Det lyder bare som værende ret langt fra den automatiserede proces i dit oprindelige indlæg.
Avatar billede omdal Nybegynder
25. marts 2011 - 08:54 #10
hmm ja, det kan sq godt være det er lettere sagt end gjort ...

Jeg har i alfald åbenbart givet op, livet kom lige i vejen i det projekt ...
Prodic skriver du lige et svar så får du pointene for din tid ..

og beklager den sene tilbagemelding ;)
Go' weekend
Avatar billede prodic Mester
25. marts 2011 - 11:26 #11
Du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak.
Avatar billede omdal Nybegynder
25. marts 2011 - 13:24 #12
okay
Avatar billede omdal Nybegynder
13. september 2011 - 10:15 #13
Hvis nogen andre skulle falde over denne tråd .. Så fandt jeg et program der gjorde præcis det jeg søgte i stedet ... Det hedder Collage Maker og kan hentes her: http://www.softease.biz/collage-maker.html det koster dog en smule men fungere sq meget fint :)