Avatar billede mhummel Nybegynder
07. december 2010 - 00:01 Der er 2 kommentarer

Problem med forspørgsel Sum Af Betalinger

Jeg har i en database oprettet en formular frmOrdrer med 2 underformularer frmTemaProdukt_Underformular og frmTilkøb_Underformular. Disse 2 underformularer samler ordrerkøbene og beløbene sammenfattes i to subtotaler
(eks.: =[frmTemaProdukt_Underformular].[Form]![TemaOrdresubtotal] )i frmOrdrer.
Disse 2 subtotaler samles i en ubundet felt således: =[TemaOrdreSubtotal]+[Tilkøb subtotal]

Nu vil jeg gerne håndtere betalingerne af ordrerne så jeg kan se hvem har betalt og hvad er ordrerens saldo, og har gjort følgende:
Jeg har oprettet en frspSumAfBetalinger. med flg. sql: SELECT DISTINCTROW tblBetalinger.OrdreIDREF, Sum(tblBetalinger.BetalingsBeløb) AS [Betalinger ialt]
FROM tblBetalinger
GROUP BY tblBetalinger.OrdreIDREF;
Denne forspørgsel medtog jeg i frspOrdrer som er postkilden til hovedformularen.
Jeg har oprettet en frmBetalinger som åbnes med en kommandoknap i frmOrdrer

MIT PROBLEM: Når jeg gør som beskrevet så kan jeg efterfølgende ikke navigere i frmOrdrer eller gemme indtastede oplysninger, oprette nye poster.
Så hvad gør jeg forkert, eller er der en lettere måde at angribe det på.
Jeg venter i ydmyghed og står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger hvis der er brug for det.
Avatar billede neoman Novice
07. december 2010 - 19:08 #1
Jeg har lidt svært ved at forstå hvad du har skrevet så jeg gætter lidt.

"Denne forspørgsel medtog jeg i frspOrdrer som er postkilden til hovedformularen." Hvad betyder "medtog" i denne sammenhæng?  Altså, hvis postkilden indeholder en forespørgsel af den angivne art, så kan du ikke opdatere data vha formularen, da forespørgslen ikke er opdaterbar. Se http://allenbrowne.com/ser-61.html

Jeg går ud fra  at "så kan jeg efterfølgende ikke ... gemme indtastede oplysninger..." dækker over at systemet nægter.
Avatar billede fdata Forsker
08. december 2010 - 22:12 #2
Jeg tror, dit problem er summeringerne. Du kan ikke indtaste i en forespørgsel, hvor der er summeret. Der er jo ikke længere tale om individuelle poster.