Avatar billede johanjohan Nybegynder
06. december 2010 - 16:27 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Back up af bluray film

Hej,
Ville gerne lave back-up af mine bluray film, og har derfor kigget på denne brænder Buffalo Technology - 8xExternal Blu-ray Drive USB 2.0

Men hvilke bluray disk skal jeg bruge, skal det være 25GB eller 50GB?

Har desuden også tænkt mig at købe AnyDVD HD software til at kunne tage back-up, nogle der kender denne og evt. har kommentar, både positive eller negative til dette?

Eller nogle der kender et bedre program til back-up af bluray?

Mvh
Johan
Avatar billede sketter Nybegynder
06. december 2010 - 16:43 #1
Hej. Jeg kan sagtens anbefale anydvd HD, faktisk kan jeg anbefale alle slysofts produkter de er super til det meste og så er de meget bruger venlige. Og hvis jeg var dig ville jeg nok vælge den med 50GB, men det kommer jo an på hvilken fil det er og hvor god grafik der er med i den.
Avatar billede johanjohan Nybegynder
06. december 2010 - 16:52 #2
Hej,
mange tak for svaret..

Hvad mener du med hvilken fil det er?

Er det ikke bluray fil hvis jeg anvender Slysofts software til backup af bluray film?

Ved ikke hvor meget de kommer til at fylde sådan en film når man har laver backup af den?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
06. december 2010 - 17:31 #3
Kig på hvor stor skiven er og køb så nogen dertil for du laver vel 1:1 backup ?
Avatar billede johanjohan Nybegynder
06. december 2010 - 18:43 #4
Så ANY DVD HD vil ikke gøre skiven mindre, ligesom f.eks. med DVD shrink?

Har hørt man kan Encode dem til MKV, hvad vil det sige, og kan alle bluray afspillere afspille det?
Avatar billede Beach Mester
07. december 2010 - 01:28 #5
AnyDVD kan ikke formindske størrelsen på dit rip, kun kopiere det 1:1.
Og ja, så skal du over i f.eks DVD shrink eller eller måske CloneDVD->
http://www.slysoft.com/da/clonedvd.html
Men du skal være OBS på at så er det ikke mere en backup du laver, men en kopi i mindre kvalitet end originalmatairlet.

Hvis du vil have den fulde kvalitet og ikke vil gå på kompromis med kvaliteten så bliver du nød til at holde dig langt væk fra alle former for konvertering.

Jeg kopiere selv alle mine film over på HDD, da prisen i dag er til at betale. Det koster under 6 kroner at gemme en DVD film og max 33,- for en BR50Gb film. Selv på BR er det stadig omkring ½ pris i forhold til et kopiere en film over på en anden BR-disk 50Gb!
Og så har du samtidig også nem mulighed for at kopiere til og fra computer, sætte dine disks i en server (NAS!) eller slette/redigere i Subj. for ting som du ikke skal bruge senere.

Jeg ved godt der er rigtig mange der vælger at kopiere deres film over i et andet format og derefter "sælge" deres original væk til de evige bitmarker. Syntes det er noget tumpet at bruge en masse surttjente kroner på at købe en masse fede HD-skærme, maskiner der kan spille HD i bedste superkvalitet, lydgrej der får det hele til at føles som om man selv er til stede osv osv osv, og så til sidst tage sine film og komprimere dem væk fra det bedste for at sparre nogle få kroner på den konto!

//B
Avatar billede johanjohan Nybegynder
07. december 2010 - 08:45 #6
Hej Beach,
Mange tak for svaret.

Vil beholde originalkvaliteten, men ville helst have backup på på en skive i stedet for en harddisk, men kan godt se, at det ikke rigtig kan hænge sammen hvis man skal købe en BR-disk 50GB til 70 kr hver gang.

Men er det alle filmene der fylder 50GB er der ikke nogle af dem der fylder 25, så man kan købe de mindre dyre skiver?

Mvh
Johan
Avatar billede johanjohan Nybegynder
07. december 2010 - 09:20 #7
Hej igen Beach

Tænkte på, når du laver backup på en harddisk, bruger du så en som f.eks. popcorn Hour, eller hvordan gør du? Og hvilken afspiller skal man bruge, for at kunne afspille bluray film ?

Mvh Johan
Avatar billede sketter Nybegynder
07. december 2010 - 16:17 #8
Altså hvis du starter med at kigge bag på den bluray disc du har tænkt dig at lave en backup af, så står der tit hvor meget filmen fylder. køb en disc tilsvarende til hvad discen fylder så hvis du skriver hvor meget din film fylder kan jeg hjælpe dig mere på vej med hvilken disc du skal købe.
Avatar billede johanjohan Nybegynder
07. december 2010 - 16:25 #9
Hej Sketter,

Vidste ikke det stod bag på filmen, må prøve at kigge engang så. Har ikke noget endnu, vil bare gerne vide om det kunne lade sig gøre på 25GB eller om man skal købe de mega dyre 50GB skiver..

Ved du om det som oftest er 25GB eller 50GB de fylder?
Avatar billede sketter Nybegynder
07. december 2010 - 18:50 #10
Hej johan.
Sidder her med en Pirates of Caribbean som bluray, kan se at der ikke står hvor meget den fylder. Men filmen er 1080p altså High-definition, jeg ville skyde på at den fylder mere en 25GB eftersom den næsten varer 3 timer og har god grafik og en masse ekstra materiale. Skriv hvilken film du har tænkt dig at backupe og så kan jeg hjælpe dig yderligere. Desuden findes der lister på internetttet over hvor meget forskellige film fylder. Tjek det ud. Prøver at vende tilbage med et link.
Avatar billede sketter Nybegynder
07. december 2010 - 18:55 #11
Kan desværre ikke finde et linket men prøv at google det. Har et andet og GRATIS program som er rigtig godt til at formindske og ændre format på film, ved ikke om det virker på BR har aldrig prøvet ;D. Her er et link til programmet som hedder "Handbrake".

http://sourceforge.net/projects/handbrake/files/0.9.4/HandBrake-0.9.4-Win_GUI.exe/download
Avatar billede johanjohan Nybegynder
07. december 2010 - 19:12 #12
hej Sketter

Har ikke nogle endnu, ville bare vide om det kunne lade sig gøre at tage backup af dem eller om det blev alt for dyrt..

Men du skal have mange tak for dine svar
Avatar billede sketter Nybegynder
07. december 2010 - 20:10 #13
Hmm.. på Elgigantens hjemmeside kan du købe 5 blanke BR skiver på 25Gb for 349,-.
Dvs. 69,8 kr. pr. Blu-ray film du brænder, hvilket jeg synes er en rimelig pris.
Jeg ved ikke om du har henblik på videre salg(ulovligt),
men i så fald er prisen overkommelig hvis man giver 3-5 hundrede kroner for 1 Blu-ray film.
Avatar billede johanjohan Nybegynder
07. december 2010 - 21:37 #14
Har absolut INTET henblik på videre salg.. Skal udelukkende bruges som backup, da jeg har to hjem, så jeg ikke skal transporterer filmene frem og tilbage.

Ja hvis filmen kan være på 25GB er det en okay pris, men hvis man skal bruge en 50GB skive hver gang, kan man næsten ligeså godt købe en til original film jo...
Avatar billede sketter Nybegynder
07. december 2010 - 21:52 #15
Ok :D, vis du skal have dem med 50Gb så tjek e-bay de har nogle rigtig gode priser på BR 50GB.

De fleste nye film kan formateres og kan komme til at fylde mindre uden at det kan ses på filmen.
Avatar billede sketter Nybegynder
07. december 2010 - 22:13 #16
En helt tredje løsning kunne være at købe en ekstern harddisk og tilslutte den til dit fjernesyn. Eksterne hardiske kan fås med 1000 gb til 500,- kr.
Ergo hvis en blu-ray film fylder 50Gb kan der være 100 BR film på din eksterne hardisk.

Dette er en MEGET billigere løsning.
Avatar billede Beach Mester
08. december 2010 - 01:42 #17
Så er jeg på igen:-)

Men er det alle filmene der fylder 50GB er der ikke nogle af dem der fylder 25, så man kan købe de mindre dyre skiver?

De er rigtig gode til at ligge en lille bitte smugle mere på end det der kan være på en brandbar skive. Det vil sige at en film der er på 25Gb måske fylder 25,x Gb så man er nødsaget til at slagte indhold af den ene eller anden karakter for at få plads til det på en hjemmebrændt. Det samme gør sig gældende med de meget lange/store film der fylder op omkring de 50.
De er jo smarte nok til at finde lige nøjagtigt så meget ekstra lir at det bliver besværligt at få det ned på en skive, hvilket igen besværliggør videresalg.
Det samme kan du se på alm DVD film. De har det med at ligge lidt over 8Gb hvilket igen gør det problematisk at kaste det ned på en brændbar DVD. Så de gør hvad de kan de kære:-)))

Tænkte på, når du laver backup på en harddisk, bruger du så en som f.eks. popcorn Hour, eller hvordan gør du? Og hvilken afspiller skal man bruge, for at kunne afspille bluray film ?

Jeg har normalt brugt min hjemmebyggede HTPC til at afspille mine film på, men den er pt gået død pga en fejl på bootdrevet. Har derfor brugt den bærbare til at afspille på. Jeg bruger altså en halt alm. computer forbundet med skærmen og lyden over anlæget. Programmet jeg er ved at lære lidt mere om lige nu er VLC player der afspiller alt jeg endnu har fundet frem til den. Dette inkl. alle de menuér man får frem når man sætter Org. skiven i maskinen. Altså fri mulighed for at vælge sprog, undertekster mm.
Før brugte jeg PowerDVD (på min HTPC) men den er lidt tungere for computeren at danse med end VLC, og så ligger min licensnøgle også gemt på den døde maskine så jeg "kun" har adgang til en gratis og skrabet udgave på den blærbare.

Straks jeg køber en ny film, bliver den rippet over på den interne HDD og mappen til filmen navngivet efter titlen. Derefter bliver filmen kopieret fra den interne HDD over på en af mine løse HDD som bliver tilsluttet computeren via USB (på den blærbare) eller eSATA (på HTPC) igennem en ekstern HDD-dockingstation.
Alle mine film er listet i en online-filmdatabase, og skal jeg se film abc så finder jeg den i databasen, ser at den ligger på HDD4, sætter denne i dockingstationen, kopiere filmen over på den lokale HDD og starter filmen. Hele stundet tager få min og giver på den måde mine eksterne HDD ro for varme og slid da de kun bruges de få min. det tager at kopiere til og fra.

Mener selv at det funker OKI og giver mig både stor sikkerhed for at mine film bliver bevaret på HDD, giver nem og hurtig adgang til at kigge og samtidig bevarer det for mig absolut vigtigste af alt---> Den fulde kvalitet. Ved godt der er mange der påstår at det og det format intet kvalitetstab giver, det er mit liv blevet for kort til at diskutere. Alle ved at man ikke kan konverter fra et video eller lydformat til et andet uden at noget forsvinder. Om man har øjne eller øre til at SE forskellen er egentlig mig underordnet *S*

Et par links du måske kan bruge--->
VLC Player:
http://www.videolan.org/vlc/
Power DVD:
http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/overview_en_US.html
HDD Dock:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=476903
Denne findes også i Firewire og SATA3.

Håber du kan suge noget viden til dig du kan bruge, har jo lige set jeg har skrevet en mindre roman *SS*

//B
Avatar billede johanjohan Nybegynder
08. december 2010 - 07:24 #18
Hej B

Mange tak for svaret:-)

Vil i hvert fald tænke over at bruge en HDD i stedet for, lyder en del nemmere, end at skulle få dem tilpasset ned til skivernes størrelse:-)
Avatar billede sketter Nybegynder
08. december 2010 - 22:17 #19
Og billigere ;D
Avatar billede Beach Mester
10. december 2010 - 01:29 #20
Tilpasningen og det at skulle skære i indhold og kvalitet var for mig det det fik mig til at vælge denne løsning.
Kunne meget nemt (men ikke hurtigt) komprimere alle mine film så det hele kunne ligge nemt og bekvemt på en enkelt disk, også så det ikke er sådan lige til at se forskel på om det er det ene eller andet format.

Det var da også den løsning jeg startede op med, men efter indkøb af en ny skærm til computeren tilbage i 2006 så kunne jeg allerede der se at der var noget galt med billederne og pixelering blev udbredt når der var action i filmen.

Så var det for mig enten eller... Nøjagtig kopi 1:1 så jeg får alt hvad der er, eller komprimering så jeg måske ved næste nye indkøb af skærm skulle hele møllen igennem igen for at finde en komprimering der passede til den. Da en kopi tager få minutter og en komprimering (kan) tager flere timer så var det sgu nemt at vælge:-)

Hvis man syntes at det er lidt bøvlet med dockingstation og løse diske så er det jo som andre har forslået også fint at have dem liggende på eksterne diske som tilsluttes direkte til computeren. Grunden til at jeg har valgt min løsning er hastighed (eSATA) og ensartigheden af samlingen der ligger i en box med nu 8 harddiske 3,5" med hvert sit nummer. Det har et eller andet sted også en OKI WAF faktor *S*

//B
Avatar billede johanjohan Nybegynder
10. december 2010 - 05:48 #21
Har også kigget på en eSATA, men ved du om det er muligt at få en med HDMI udgang, så man bare kan tilslutte den direkte til fjernsynet, dette ville jo være det nemmeste :-)
Avatar billede Beach Mester
11. december 2010 - 23:52 #22
eSATA er jo en HDD (HardDiskDrive) -standard, og har derfor ikke så meget med TV kiggeri at gøre.

Så du finder ikke nogle harddiske på marked som har direkte tilslutning til dit TV via HDMI.

Men der findes omveje der kan formidle de data (læs: Film) du har liggende på en HDD. Jeg har i et par år brugt WD lille HD TV Media Player i sommerhuset->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9632
Det er en billig og multi lille løsning som spiller dine film direkte fra en USB HDD. Hvis du skal bruge en rigtig HDD så skal den i en af tidligere nævnte dockingstationer så din HDD kan snakke til USB.
De er kommet med en ny udgave som også har netværksstik så du kan hive dine film fra en NAS eller fra nettet, men er det kun fra "lokale" medier du skal se film, er den gamle version lige så god.

Der findes et hav af andre medieafspillere der sikkert kan nogenlunde det samme som spillen fra WD, der er sket meget på det område de sidste par år. En af de spiller jeg følger på sidelinjen og måske vil blive aktuel til næste år når vi flytte ud, er den kal her->
http://www.dr.dk/NU/player/popup/#/so-ein-ding/3696
og her-->
http://www.pcworld.dk/art/112611?a=exp&i=0

BoxEE ser OKI ud, kan igen lidt mere... Men der må du selv prøve at følge lidt med i hvad du vil betale og hvad du forventer af ae spille:-)
Der er mange spillere på marked, men find en hvor du kan finde en dansk anmeldelse af dyret, det giver en sikkerhed for at du ved hvad du kaster penge efter.

//B
Avatar billede sketter Nybegynder
12. december 2010 - 13:58 #23
HOLD DIG TIL EKSTERN HARDISK...
Avatar billede Beach Mester
13. december 2010 - 02:04 #24
Nu ved jeg jo ikke hvor mange film der skal spilles over, og hvordan spørger har det med at have 10 forskellige externe diske i forskellige "farver" stående. Men jo jo, en ekstern disk er da noget nemmere at takle end en intern som man uden kabelrod bare plugger ned i en dockingstation. Tja... Det er jo op til hvordan man har det med det:-)
Men er ret sikker på at den måde man vælger at holde sine heste i stalden er noget man allerede fra start skal finde ud af. At skifte kurs senere gør det ikke besværligt, men er lidt ØV for en selv.
Når jeg er ved at løbe tør for plads på min seneste film-HDD så køber jeg bare en ny til den dagspris der nu er. Hjem og ned i dockén, formater og så er den klar.
En ekstern HDD skal samme tur igennem men derudover så skal man lige fjerne det gamle kabel til computeren hvis det ikke er det samme. Det er også pineligt nødvendigt at den medfølgende strømforsyning udskiftes med den nye så man ikke dræber controlleren i den eksterne disk. Alt dette halløj skal man lige huske man skal igennem hver gang man skifter disk.
Jeg går ikke ud fra at spørger går ud og køber 10 eller 20 heste til stalden straks, men løbende vil tilpasse bestanden efter behov. Ved ikke om heste skifter mode på samme måde som eksterne diske, men et er sikkert, de har næsten aldrig ens strømforsyning og stik, og kun en gang imellem det samme stik til USB.

Og så er der også lige prisen: En intern alm.  disk vil stort set altid være noget biligere end en ekstern hvor der jo skal medleveres kabler og ekstern strømforsyning.
Fandt lige et par priser fra edb-priser frem på en disk fra samme firma, men som intern og ekstern-
Mit valg: WD Caviar Green WD20EARS 2 TB-->
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=707922
Den eksterne i samme klasse: WD Elements Desktop WDBAAU0020HBK 2 TB-->
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=715483
Det lyder ikke af meget at sparre 63,- på en disk, men hvis forbruget stiger så er det vel også en slat kroner at hente på et setup der oven i købet gør det noget nemmere når man lige skal skifte fra disk 1 til disk 12.

Bare et par tanker som jeg var igennem da jeg skulle vælge. Det er på ingen måde sikkert at det også er det andre kan bruge, men det er her muligt at stjæle mine tanker over på ens eget forbrugsmønster og se om det kan spille *S*

//B
Avatar billede johanjohan Nybegynder
13. december 2010 - 07:25 #25
Hej,

I skal have mange tak for alle svarene :-)
Jeg ved endnu ikke hvad jeg vælger, men tror jeg vil prøve mig så småt frem, og se hvad jeg syntes vil blive det nemmeste i det langeløb, der er jo rigtig mange forskellige muligheder og vælge imellem.

Men er rigtig glad for de forskellige forslag, så har jeg da noget at forholde mig til, i forhold til hvad andre gør:-)

mvh
Johan
Avatar billede Beach Mester
13. december 2010 - 07:53 #26
Jammen så ligger jeg da lige et svar i håb om at du finder en fino løsning til dine film *S*

//B