Avatar billede MOJM Nybegynder
23. november 2010 - 11:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at få dannet/vist en pivottabel i en rapport, i Access?

Jeg vil gerne kunne danne eller få vist en pivottabel i en rapport, ud fra enten forespørgelser eller tabeller i Access-2007.
I øjeblikket kopier jeg pivottabellerne over i enten Word eller Excel og laver dem "pæne" der, men syntes dette burde kunne gøres direkte i Access. Efter jeg nu har "fedtet" lidt med det, ser det for mig ud som om man kun kan få de enkelte poster vist i rapporten, så...?
Avatar billede fdata Forsker
23. november 2010 - 18:27 #1
Det er jo lidt tricky.

1.
Hvor smart en pivot end er, er en af "ulemperne" jo, at antallet af kolonner er dynamisk. Det harmoner ikke specielt godt med en rapport, som jo har et fast antal felter placeret hen over siden.

Det er derfor - i denne situation - ikke umiddelbart muligt. Det kan givet klares via en stor bunke VBA kode - og en masse tid.

2.
Hvis du omvendt har en pivot med et fast antal kolonner, burde du uden problemer kunne oprette en rapport med pivot'en som datakilde.
Avatar billede MOJM Nybegynder
24. november 2010 - 12:10 #2
Ad 1. Det er jeg med på, så jeg vil holde mig til et fast antal kolonner.
Ad 2. Nu er problemet så hvordan jeg får helt konkret får oprettet en rapport med pivot'en som datakilde, jeg syntes stadig kun jeg kan vælge de enkelte poster fra tabel/forespørgelse. Kan man overhovedet vælge pivottabel som datakilde i en rapport?
Avatar billede fdata Forsker
24. november 2010 - 20:05 #3
Ja da. I Access hedder det bare ikke "Pivot", men "Krydstabuleringsforespørgsel".
Altså: Opret en Krydstabuleringsforespørgsel (brug guiden) og brug den som datakilde i rapporten.
Avatar billede MOJM Nybegynder
25. november 2010 - 10:35 #4
Ok, så er jeg også med, tak :-)
Avatar billede fdata Forsker
25. november 2010 - 21:21 #5
Velbekomme. Takker for point ;o)