Avatar billede kasperth Juniormester
15. november 2010 - 21:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning - Felter ændres ved print

Hej alle

Jeg har et dokument, som jeg har brevflettet kundenr, kundenavn, adresse mv. fra et regneark.

Jeg har brug for, at gemme brevene enkeltvis, da de skal gemmes på de enkelte kundenr. (og skal ligge i .doc)

Jeg har derfor brevflettet - dog har jeg i trin 5 inden man kan redigere de enkelte breve gemt brevene enkeltvis. Således har jeg gemt når den stod på kunde 1, trykke på næste modtager, gemt den osv.

Så har jeg et .doc for hvert brev.

Jeg vil helst ikke have kæder til excelarket liggende. Derfor har jeg efterfølgende åbnet dokumenterne og valgt "nej" når den skriver beskeden: "Hvis du åbner dette dokument, køres følgende SQL-kommando...".

Herefter er dokumentet gemt igen og nu kommer beskeden ikke op når jeg igen åbner - og er glad og tilfreds med min lavpraktiske løsning.

Når jeg så udskriver dokumenterne, så ændres de data, som er i sidehovedet til <<kundenr.>> osv. Og løsningen er således ikke synderlig brugbar!

Har i nogle løsningsforslag? Det må gerne være uden makroer osv. - bare det virker!

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede kasperth Juniormester
15. november 2010 - 21:11 #1
Og udover det, så ændres placeringen af mine fodnoter sig, hvis jeg fletter til ét dokument, således at brevet ikke kan være på 2, men fylder 3 sider (og forstår igen ikke hvorfor!)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. november 2010 - 22:30 #2
Hvis jeg forstår din beskrivelse korrekt:
Når dokumenterne viser <<kundenr>> er det fordi du reelt _ikke_ har gennemført fletning. På det tidspunkt, hvor du vælger at gemme de enkelte dokumenter, sker det blot, mens du har bedt Word om at vise, hvordan resultatet vil blive, når du fletter med post 1, 2 osv. Fletningen er ikke lavet på det tidspunkt.

Når brevfletning er gennemført, er der ikke længere flettefelter i dokumentet. Der er i stedet alm. tekst - hentet fra din datakilde - alle de steder, hvor der var flettefelter, og det flettede dokument er et alm. dokument uden datakilde tilknyttet. Spørgsmålet om SQL vil derfor heller ikke komme ved åbning.

Der var for ganske nylig en anden, der spurgte om mulighed for at gemme separate dokumenter fra en brevfletning med specifikke filnavne. Jeg lavede til vedkommende en makro, som du kan genbruge - måske har du brug for at ændre på det filnavn, der genereres af makroen:

http://www.eksperten.dk/spm/923148

En alternativ løsning:
I stedet for makroløsningen kan du vælge delvis at bruge din nuværende metode (dog forekommer den mig noget mere tidskrævende end nødvendigt). Du skal dog foretage følgende vigtige ændring i det, du gør:
- Så snart du har åbnet dokumentet (efter at have svaret nej på SQL-spørgsmålet), skal du markere teksten, som omfatter flettefelterne og taste Ctrl+Shift+F9. Det vil ændre felterne til alm. tekst. Gem og luk dokumentet. Forudsætningen for, at den løsning kan bruges, er at felterne viser det helt korrekte indhold, når du åbner dokumentet.

Mht. dine fodnoter: Jeg kan ikke svare på, hvad årsagen er. Det kræver, at jeg har set dokumentet og dets formatering. Men måske det løser sig, når du får lavet en rigtig fletning.
Avatar billede kasperth Juniormester
16. november 2010 - 15:52 #3
Hej Lene

Jeg måtte løse det meget lavpraksis (dvs. manuelt) igår aftes - men vil afprøve din metode her en af de kommende dage.

Jeg venter lige med point til jeg ser om det fungerer.

Men takker mange gange for indlægget og krydser fingre for at det virker.
Avatar billede kasperth Juniormester
02. juni 2012 - 14:06 #4
Hej Lene

Tak for hjælpen (bedre sent end alrig).

Poster du ikke et svar, så du kan få dine point?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. juni 2012 - 15:42 #5
Velbekomme.