Avatar billede cyberman29 Nybegynder
07. november 2010 - 22:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ordre guide...hjælp

Først vil jeg lige undskylde at dette spørgsmål lægger i denne kategori, men jeg kan åbentbart oprette i denne kategori:( ved ikke lige hvorfor?...men.

Hej alle på experten, jeg står her og har et lille problem, jeg har fået en masse hjælpe angående opstart af virksomhed, bland andet af claes57 og jape44, og dem vil jeg lige starte med at rose...men nok om det:)

Nu til mit spørgsmål, jeg er igang med at starte min virksomhed stille og roligt. Jeg har tænkt mig at tilbyde webhosting, og webdesign, opsætning af vms for nybegyndere og en masse ekstra features, så jeg får ikke lige så stor konkurence i hosting brancen, men jeg er lidt usikker på alt det med betaling og regler o.s.v. Så jeg tænkte på om der var nogle rare mennesker herinde som kunne give mig en komplet guide, på hvad man skulle gøre alså, noget ligende:

1: Kunden bestiller sit produkt.

og så hvad jeg skal gøre derfra, både med alt det med skat, lave regnskab af ordren o.s.v,

Håber virkelig i kan hjælpe;)

PS. jeg har ikke et firma endnu, så jeg vil køre det via B-indkomst... og du kan altid få flere point hvis du kommer med det helt rigtige:)

Cyberman29
Avatar billede Mik2000 Professor
07. november 2010 - 23:11 #1
Hehe du kan nok ikke lave en komplet guide for det, da der er mange ting der kan betyde du skal gøre noget andet end normalt.

Der er kun den hårde vej og sætte dig ind i alle tingene, eller alternativt at betale professionelle for at hjælpe (eller evt. starthjælp)

Husk hvis en skriver en måde, og du laver firma på et tidspunkt og benytter den måde - og det viser sig det er forkert, så hænger du på det og kan risikerer at skulle betale en masse tilbage og i værste tilfælde få bøder

En helt anden ting er at denne kategori kun er til betalte opgaver, og alle kan oprette i den
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
07. november 2010 - 23:20 #2
okay, tak for svaret, men jeg syntes bare ikke jeg kan finde noget sted hvor man rigtig kan sætte sig ind i tingene:(, så hvis du kender et sted hvor man kan, og så vil jeg lige sige, at jeg starter med ikke at have et firma, men bare registrere min indkomst som b-indkomst... og det med at den ligger i denne kategori, er fordi at, hvis jeg ville vælge en anden kategori, sagde den "Der kan ikke oprettes flere spørgsmål i denne kategori", så jeg viste ikke ellers hvad jeg skulle gøre, det må i undskylde:)

Cyberman29
Avatar billede Mik2000 Professor
07. november 2010 - 23:40 #3
Okay bare i orden med kategorien

Hvis du sælger på den måde på B indkomst kan du maks omsætte for et vist beløb (mener det er 50.000 om året - bemærk det er omsætning ikke fortjeneste)
Bemærk også at:
- Du skal moms registreres for at skrive momsfakturaer (dvs. kunder ikke kan trække momsen fra)
- Du i nogle henseender vil blive anset som et firma, men de regler og krav der er dertil

Det smarteste er efter min mening at momsregistrere dig hvis du tror på ideen.
Skal du så billigt igang kan du:
- Købe billigt regnskabsprogram (f.eks. Summasummarum), som kan lave regnskab for dig uden du behøver så meget viden og uden brug af dyr revisor

- Du kan købe et hæfte der lærer dig at bogfører regnskab med Summasummarum: http://www.libris.dk/produkt/Regnskab_med_SummaSummarum_3.htm

- Derudover kan du købe denne bog, som forklarer basis på en nem måde: http://www.libris.dk/produkt/Start_din_egen_virksomhed.htm

Derudover har Skat mv. nogle gratis kurser mv.
Endelig kan du også finde info på http://www.startvaekst.dk/
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
07. november 2010 - 23:54 #4
vidste godt det med b-indkomst og ja det er 50.000, men er ikke så sikker på hvordan jeg skal betale skatten af hvad jeg tjener, hvis jeg nu min service er måned betaling, så jeg får et vis beløb hver måned, som f. eks er på 20kr eller noget i den stil, hvordan, og hvad skal jeg så betale i skat?, og jeg har ikke tænkt mig at starte firma før der kommer lidt gang i det...

Cyberman29
Avatar billede Mik2000 Professor
08. november 2010 - 00:00 #5
Det er jo sådan at hvis der er tale om desideret erhvervsmæssig virksomhed, så vil de kræve du får cvr, og ved fast månedlig indtægt, kunne jeg forstille mig de vil anse det for det.

Alternativt er det sådan at man skal indberette det til dem selv - tror der er en formular men det kan skat oplyse dig om.
Det skal også angives på din selvangivelse, men mener der er krav om det skal angives løbende også

Du skal betale fuld skat, dvs. det samme som normalt med uden fradrag.

Eksempel:
Skat 42 %
Arb. bidrag: 8 %
Samlet: 50%
For hver 20er du tjener skal du betale 10 kr

Betaler du mellemskat eller topskat, er det naturligvis højere - op til 65%, så du kun får 7 kr for hver 20 kr du tjene
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
08. november 2010 - 00:13 #6
okay og tak for din forklaring, men når du siger "de" hvem mener du så?...

Og kan du forklare nermere om "Alternativt er det sådan at man skal indberette det til dem selv - tror der er en formular men det kan skat oplyse dig om." og hvem er "dem"?...
Og hvad er det fradrag er præcist, og gør det noget hvis man har et frikort?...

Undskyld jeg spørger lidt dumt, men vil bare gerne have det skåret ud i pap, så jeg ikke misforstår noget:) håber du forstår mig.

Cyberman29
Avatar billede Mik2000 Professor
08. november 2010 - 00:32 #7
Så er "de" Skat eller anden offentlig myndighed

Du kan kontakte Skat på 72 22 18 18, og få svar på de ting

Hvis du tjener 5000 kr på et normalt job (eller SU mv) og har et fradrag på 2000 skal du ikke betales skat af dem. Dvs. hvis du betaler 50% i skat skal du betales:
5000 - 2000 = 3000
50% af 3000 = 1500 kr i skat
Lidt forenklet eksempel.

Men du skal snakke med skat om det, for der er mange regler omkring de ting og det kan blive dyrt at dumme sig :)
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
08. november 2010 - 00:38 #8
okay, det hjalp lidt, men tror du de modtager opkald fra en 14 årig?...og hvis det var dig der skulle ringe og sspørge om sådanne ting, hvad ville du så sige til dem, er nemlig lidt på bar bund:(

Cyberman29
Avatar billede Mik2000 Professor
08. november 2010 - 01:02 #9
Ja det skal de gøre uanset alder. Dog skal man være 18 for at starte firma, så det skal nok stå i dine forældres navn eller lign hvis det er.

Men giv dem et kald og forklar du ønsker at starte et lille firma/hobbyvirksomhed, og at du her ønsker at følge reglerne, så du gerne vil have forklaret hvordan du betaler b-skat.

Så skulle de kunne guide dig resten af vejen.
Jeg startede selv med mine ideer i den alder og har i dag firma med ansatte :)
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
08. november 2010 - 23:41 #10
Tak for hjælpen - du får point:)

Cyberman29
Avatar billede Mik2000 Professor
09. november 2010 - 00:12 #11
Det var så lidt

Good luck med det