Avatar billede Drila Nybegynder
03. november 2010 - 13:25 Der er 44 kommentarer

Hjæælp.. Computer fryser!

Hej.
Jeg har købt et grafikkort: ASUS GTX450 som jeg har sat i min pc. Jeg kan godt køre Windows 7 Ultimate 64x med det, men så snart at jeg skal køre mere krævende grafik, f.eks world of warcraft, så fryser min computer ved login skærmen i wow.

Jeg har prøvet at opdatere min bis og installere sidste nye driver, men det hjælper ikke..

Kan nogen fortælle mig hvad det kan være?

Venlig hilsen
Drila
03. november 2010 - 13:50 #1
Velkommen til E. ...

... varme eller strømproblem - grafikkortet 'tænder' for mere strøm når der er behov for det; eks WOW og lign. ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2010 - 13:51 #2
Er du sikker på at din strømforsyning er kraftig nok?
Avatar billede Drila Nybegynder
03. november 2010 - 16:19 #3
LOL det burde den være. Det er en 950WATT Corsair
Avatar billede Drila Nybegynder
03. november 2010 - 17:50 #4
Er der ikke flere råd?
03. november 2010 - 19:01 #5
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 19:37 #6
Nogle grafikkort kræver en seperat strømforsyning, hvis dit gør det, har du så husket at sætte det til?
Avatar billede Drila Nybegynder
04. november 2010 - 00:02 #7
Det her har ikke noget med rengøring at gøre.. Min pc er mere eller mindre ny. Det kræver seperat strøm, og det er sat i og jeg har tjekket med strømtester at der kommer strøm ud og det gør der.

Jeg ved virkelig ikke hvad det kan være...
Avatar billede Drila Nybegynder
04. november 2010 - 05:10 #8
Jeg har kontaktet ASUS og de skulle have serienummeret på mit bundkort og mine ram. Så må vi se hvad de får ud af det.
Avatar billede Drila Nybegynder
04. november 2010 - 16:53 #9
Okay, ASUS siger sgu at jeg skal starte min computer i fejlsikret tilstand og fjerne alle drivere med en driver cleaner..

Jah, fedt nok.. Hvad skulle det hjælpe når jeg i forvejen har haft formateret hele min pc, og kun installleret grafikkort for at være sikker på at andre ting ikke blander sig.

De må komme med et bedre bud end det.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2010 - 20:48 #10
Der kan jo muligvis være fejl på grafikkortet, eller ventilatoren. Snurre den hurtig nok? Hvis du har mulighed for det, så prøv at lade en ekstern ventilator f.eks. en bord ventilator, blæse på kortet under belastning.
Avatar billede Drila Nybegynder
05. november 2010 - 02:57 #11
Ja, det er også noget underligt noget, for jeg sendte grafikkortet tilbage til Dustin Home som jeg har købt det af, og de har testet det, og siger at det virker fint nok. Jeg stoler ikke helt på det. For min pc har kørt 100% Fejlfrit, og jeg finder det ret underligt, at det hele går galt efter at det kort kommer i, selv efter at jeg har installerert alt på nyt, enda opdateret bios og til seneste drivere.

Når jeg så sætter det gamle grafikkort i igen, så kører alt igen fejlfrit.

De har kørt følgende tests på det i 80 min skriver de:

FurMark
Farcry 2 benchmark
3D Mark Vantage
ATI Tool
Crysis
Avatar billede Drila Nybegynder
05. november 2010 - 04:50 #12
Jeg er nået så langt at jeg har fundet ud af at den må være gal med driveren, fordi når jeg afinstallerer driveren fuldstændigt og kører systemvurdering som frøs den de andre gange, så lykkedes det uden driver.. Men når den sidste nye driver ikke virker, hvad gør man så?

Det er 64 bit driveren jeg har hentet, og jeg ved ikke om det ville gøre nogen forskel at prøve med 32 bit driveren.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2010 - 13:06 #13
"Men når den sidste nye driver ikke virker, hvad gør man så?"
Næ det sgu svært at sige, for når du har win7 64bit hjælper det næppe med en 32bit driver. Måske kan Asus hjælpe?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2010 - 13:21 #14
Avatar billede Drila Nybegynder
06. november 2010 - 01:41 #15
Jeg har prøvet med en ældre driver. Men jeg har også været inde i nogen forums hos Corsair.

Jeg er tilsyneladende ikke den eneste med det problem. Jeg fandt ud af der inde, at min strømforsyning "Corsair TX950" kan være inkompatibel med nogen ASUS bundkort. Og det er jo netop hvad jeg har, så nu vil jeg prøve med en anden strømforsyning, og se hvad der sker.
Avatar billede Drila Nybegynder
06. november 2010 - 01:43 #16
Men hvis det virkelig er rigtigt, så er det fandme for dårligt at de ikke nævner sådan noget.. De andre med det problem havde hverken fået det at vide af ASUS eller Corair.

Sådan noget må de sgu godt oplyse.
Avatar billede Drila Nybegynder
06. november 2010 - 16:16 #17
Hej.

Jeg har nu gjort en ny opdagelse. Jeg har noget overclocking tool der hedder SmartDoctor. Når alle skydere i den står på default, så fryser mit kort med det samme når det skal køre grafik. Men sætter jeg dem alle på minimun, så holder computeren nogen sekunder længere før den fryser.

Ved i hvad det kan være?

Kan det være fordi grafikkortet kræver mindre strøm når alt er skruet ned, så det er derfor det holder længere?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 18:32 #18
Det med strømforsyningen lyder mærkeligt, for der er sgu da ikke flere slags strøm.
Asus SmartDoctor, jeg kender ikke lige den, men der er flere af den slags programmer som laver kuk i kassen. Jeg kan se på nettet, at programmet bl.a. regulerer gpu blæseren, det er måske der det går galt? Hvad med at afinstallere den?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2010 - 18:56 #19
Enig - det skal væk.
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4870-x2,2073-24.html
Regarding the problems with the ASUS "SmartDoctor" Windows utility, my experience is the same as most people report: NEVER install an ASUS Windows app. They usually combine negligible functionality with a huge increase in problems.
Avatar billede Drila Nybegynder
06. november 2010 - 20:42 #20
Hej, jeg har afprøvet det helt uden tilføjelses programmer og det virker ikke..

I kan se præcist hvad det er der sker her: http://www.youtube.com/drila84

Jeg har optaget det med min mobil, så kvaliteten er ikke den bedste og det vender forkert, men håber at i alligevel kan få noget ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 00:48 #21
Jeg kan desværre ikke se hvad der sker.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 01:05 #22
Okay, men jeg har gjort en anden stor opdagelse som forhåbentlig vil fortælle jer kloge hoveder et eller andet.

Mit grafikkort fryser computeren hver eneste gang det når op på 35 Grader????
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 01:23 #23
35 grader? det lyder underligt. Mit grafikkort, som ikke er noget særligt og med passiv køling, er på 45 grader bare når jeg er på nettet.
Et grafikkort kan da ikke fryse ved den temperatur. Kan du se om ventilatoren stadig løber rundt? Hvor ser du temperaturen?
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 01:30 #24
Det kører normalt på 25 Grader. Og ventilationen kører. Jeg tjekker temperaturen i et program kaldet: SmartDoctor som fulgte med til det.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 01:41 #25
25 grader, det tror jeg ikke på. Og SmartDoctor giver jeg ikke et dyt for. Hvorfor prøver du ikke at afstillere den, som både jeg og stigers har foreslået? Stigers har oven i købet lagt et link. Men det er selvfølgelig op til dig selv.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 19:55 #26
Hej igen.

Nu har en pc tekniker set på min pc via fjernskrivebord. Han fandt ikke nogen fejl i opsætninger. Han rådede mig til at prøve at installere windows xp, hvilket jeg har prøvet men det virker heller ikke.

Han mente at det måtte være kortet når jeg havde prøvet alle de her ting. Jeg har enda også prøvet at skifte harddisk.

Jeg har også kørt en memtest, og mine ram fejler heller ikke noget.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 19:56 #27
Det skal lige siges at jeg også har snakket med Nvidia som også mente at det enter var mit grafikkort eller mine ram.

Men jeg vidste at mine ram ikke fejlede noget, men testede lige for en sikkerheds skyld.

Jeg er altså også begyndt at tro at butikken ikke har kørt de tests de skriver.. De har sikkert kun bootet windows, og så konkluderet at det ikke fejler noget..
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 20:19 #28
Næh, man kan ikke altid regne med hvad der fortælles fra butikker.
Er dine driver disse her:
http://www.itnew5.com/2010/09/asus-gtx-450-top-graphic-card-reveiw.html
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 20:44 #29
Men download endelig ikke "Driver boost"
http://www.eksperten.dk/spm/923367
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 21:19 #30
Jeg kan ikke se nogen driver på den side, men det er det kort der er tale om. Driveren jeg bruger har version nr. 260.99

Mit grafikkort er lige nu på 25 C (Målt med flere programmer) Men belaster jeg det stille og roligt, så det kommer op på 33 - 35 C. Så fryser min computer. Selv når jeg sætter min køler på max, fryser det ved de grader.

De forbandede Svenskere skal fandme ikke fortælle mig at de har kørt tests på det. Og jeg kan af den her grund ikke anbefale nogen at handle med Dustin Home.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 21:26 #31
Ja jeg har ikke flere forslag. Ved om kortet blev testet uden SmartDoctor?
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 21:43 #32
Det er blevet testet uden.. Jeg kan da lige remse op hvad jeg har prøvet..

1) Opdateret bios
2)Opdateret til sidste driver
3)Prøvet uden tilføjelsesprogrammer
4)Geninstallereret Windows, hvor jeg kun installerer driver til chipset og grafikkort, yderligere har jeg taget alt hardware ud, så kun det nødvendige sad i. (For at udelukke at anden software og/eller hardware blander sig.
5)Jeg har prøvet at installere windows xp.
6)Jeg har tjekket mine ram med memtest.
7)Jeg har tjekket at der kommer de rigtige antal volt ud af min strømforsyning. (PCI-E 6 pin)
8)Jeg har prøvet at skifte til en anden PCI-E port
9)Jeg har tjekket HD for fejl
10)Prøvet at skifte HD
11)Sat mit gamle grafikkort i. (Så kører alt som en drøm)

Kan nogen komme med et forslag, som ikke er afprøvet? Hehe
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 21:46 #33
Glemte noget:
12)Har prøvet at køre alle clock i bund. Det har en lille effekt. Men det fryser stadigvæk når det når 33-35 C
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 21:50 #34
Ja du har da sandelig gjort en del:)
Forretningen har altså testet kortet uden SmartDoctor.
3) betyder det, at du også har testet uden SmartDoctor?
Hvis ja, så er der vist heller ikke mere du selv kan gøre.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 21:53 #35
Kan ikke huske om jeg er kommet med computer specifikation, men ellers får i den her.

Bundkort: ASUS P5Q3
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=483308

Processor: Intel Pentium Dualcore 2.20 GHz

Ram: Corsair 4 GB fordelt over 2 blokke. http://www.wired2fire.co.uk/product_info.php?cPath=3_28&products_id=21042

Strømforsyning: Corsair TX950
http://www.corsair.com/products/tx950/default.aspx
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 21:55 #36
Jeg tror stadig ikke på de 25 grader. Tænk dig på en varm sommerdag kan kortet være 30 grader, uden at være tændt. Og så ville du slet ikke kunne starte computeren.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 21:56 #37
Jeg ved ikke hvad de har haft installeret da de testede. Jeg ved kun at de påstår at de har udført de her tests i 80 Min.

FurMark
Farcry 2 benchmark
3D Mark Vantage
ATI Tool
Crysis

Sjovt nok når jeg selv kun lige at trykke start i furmark.. Så fryser lortet.

Men ja, jeg har testet med og uden SmartDoctor.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 21:58 #38
Så lad være med at tro på det.. :-)
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 22:01 #39
Men i morgen finder jeg den første og bedste edb butik og betaler hvad det end måtte koste for at få dem til at teste mit kort. Jeg vil lige holde jer opdateret.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 22:06 #40
En anden ting jeg prøvede, var at sætte blæseren på mit grafikkort på max, samtidig med at jeg tog side panelet af min pc og satte en kæmpe blæser ved siden af som kørte på max også..

Heller ingen effekt der.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 22:11 #41
Ja ingen kan beskylde dig for ikke at have gjort noget selv.
Det sgu godt nok surt. Men kan du ikke få byttet kortet til et andet? Det er da et forsøg værd.
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 22:59 #42
Det var det jeg først prøvede med den kommentar at der var fejl på det, men jeg fik det pænt retur med den meddelelse at kortet ikke fejler noget. Jeg tror bare ikke på det, så nu får jeg en helt anden butik til at teste det.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 23:12 #43
Ja jeg kan sådan set godt forstå dig, men IT teknikkere er jo dyre i drift. Så måske skulle du forsøge at presse den forretning, hvor du har købt kortet, og fortælle dem hvad du har gjort, og at du har talt med nVidea?
Avatar billede Drila Nybegynder
07. november 2010 - 23:28 #44
Jah.. Det kunne jeg godt prøve.