Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2010 - 16:25 Der er 6 kommentarer

Skærmopløsning ændrer sig efter dvale

Hej

Jeg kører windows 7 og har valgt opløsningen 1600*900. Efter dvaletilstand ryger den desværre altid tilbage til 1360*768 og skærmen, som tidligere var registreret som en Samsung, står nu under "rediger skærmens udseende" opført som ukendt "skærmenhed på: VGA".

Der anvendes her tilsyneladende samme opsætning, som der skrives under opstarten af windows og inden jeg logger på og de ønskede 1600*900 anvendes. Findes der en ini fil eller lignende som man kan rette i?

PS Jeg har opdateret drivere. Skærm = SyncMaster 2033HD. Skærmkort Intel G45
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2010 - 18:40 #1
Er din skærm sat til at slukke efter en given tid i strømstyringsmondulet?
Du kunne prøve at sætte den til ikke at slukke.

http://www.computing.net/answers/windows-7/screen-resolution-keeps-changing/3268.html
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2010 - 18:56 #2
Ja, min skærm slukker automatisk, men jeg oplever kun problemet i forbindelse med sleep, hvilket jeg bruger helt bevidst og gerne vil fortsætte med. Det virker som om der ved 'wake up' indlæses nogle default indstillinger som under opstarten før logon, men hvor fra ved jeg ikke, og jeg har kun opsat én skærm.

Samsung support har jeg prøvet, men her mente man, jeg skulle købe nogle andre kabler selvom mit kabel nu virker udmærket på andre skærme. Såfremt jeg sendte den til service inden for garantiperioden ville koste mig penge, hvis de ingen fejl kunne konstatere. Næppe lovligt ifølge købeloven, men det husker jeg så bare til næste gang, jeg skal købe elektronik.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. oktober 2010 - 21:11 #3
Såfremt jeg sendte den til service inden for garantiperioden ville koste mig penge, hvis de ingen fejl kunne konstatere. Næppe lovligt ifølge købeloven

100% lovligt. Blot til info.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2010 - 21:32 #4
Okay. Hvis man inden for garantiperioden indleverer et produkt risikerer man udover ikke at kunne få fejlen udbedret også at få en ekstra regning. Det skal nok afholde en del forbrugere. Er der nogen praksis eller dom du kan linke til?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. oktober 2010 - 21:47 #5
Nej det er alm. kendskab.
Indsender man en vare fordi man tror den er defekt, og der ikke kan findes nogen fejl, kan man få en regning - men kun hvis man har fået at vide at det kan koste X antal kr. hvis der ikke kan påvises en fejl. Dvs. sender man den ind og man ikke får at vide at det evt. kan koste noget, har værkstedet ikke krav på at kræve penge. Problemet bliver så bare at få dem til at udlevere varen igen, hvilket der er set utallige eksempler på at de ikke er glade for.

Men mon ikke du kan finde noget om det på en forbruger side?
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2010 - 22:14 #6
Den slags er i hvert fald ikke almen viden for mig og det endda trods jeg har læst markedsføring, men det er da meget muligt at det står ringe til med beskyttelsen. Jeg har tidligere indleveret en defekt computer af andet mærke uden at blive gjort bekendt med en sådan problemstilling og jeg kender andre, der har indleveret varer, som producenten ikke kunne finde fejlen på, men aldrig hørt at de efterfølgende fik en regning når leverandører ikke mente der var en fejl.

Det som overraskede mig mest var, at man i Samsung support som det aller første truede med, at det ville koste mig penge, hvis jeg ville benytte mig af garantien og de ikke kunne genskabe fejlen.

Nu er problemet muligvis deres driver eller en kombination med skærmkort windows 7 o.lign. og jeg overlever nok også de forskellige gener, det giver uden at skulle gøre en sag ud af det eller et slags væddemål med Samsung som part og dommer, men næste gang vil jeg helt sikkert vælge et andet mærke!