Avatar billede masteraaen Novice
19. oktober 2010 - 17:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bruges mysql?

Dette er nok et meeeeget dumt spørgsmål.
Jeg har nogen erfaring fra access databaser og brugen af dem fx via asp-sider.

Nu vil jeg gerne i gang med PHP og mysql.

Jeg har en mysql database hos web10, hvor jeg via php-admin har oprettet min første tabel.

Men hvordan får jeg nu gang i at lave en hjemmeside, der i første omgang er en blank side, der viser alle poster i tabellen? Det tror jeg vil være nok til at sparke mig igang.

Men jeg kan ikke få hul på det. For når jeg har arbejdet med access kan jeg jo se en database og kan angive en sti til denne vha min ADODB.connection.

Men jeg kan jo ikke se nogen database i remote view eller noget. Hvordan bruges den overhovedet?

Har søgt efter "kom i gang med sql" og alt muligt, men det er mest bøger og hæfter og dernæst kommandoer, jeg kan få hjælp til.... det grundlæggende mangler...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2010 - 18:05 #1
Banalt eksempel:

<?php
    $con = mysql_connect('localhost', 'root', '') or die(mysql_error());
    mysql_select_db('Test', $con) or die(mysql_error());
    $v = 'BB';
    $query = mysql_query('SELECT f1 FROM t1 WHERE f2 = \'' . mysql_real_escape_string($v) . '\'', $con) or die(mysql_error());
    while($row = mysql_fetch_array($query)) {
        print $row['f1'] . "\n";
    }
    mysql_close($con);
?>
Avatar billede masteraaen Novice
19. oktober 2010 - 18:48 #2
Jeg har kopieret det ind på en blank side, jeg kalder test.php og har uploadet den til serveren.
Men jeg får fejlen at "page cannot be found" i explorer.
Det sker også selvom jeg laver en helt blank test.php eller selvom jeg laver et aktivt link fra min index.html, der linker til den. Når jeg trykker på linket kommer der stadig samme fejl.

Skal man aktivere php på web10 - serveren eller noget? Det burde da bare fungere, eller hur?

Pft.
Avatar billede masteraaen Novice
19. oktober 2010 - 18:57 #3
Er det fordi, jeg skal konvertere til unix-server? Kan windows-serveren ved web10 mon ikke køre php?
Avatar billede masteraaen Novice
21. oktober 2010 - 22:45 #4
Arne, tak for hjælpen - jeg skulle åbenbart lige over på en unix.
Er i gang og det kører bare derudaf... takker :-)
Avatar billede masteraaen Novice
21. oktober 2010 - 22:45 #5
Regner med du smider et svar :-)
Avatar billede masteraaen Novice
24. oktober 2010 - 21:13 #6
Arne?
Avatar billede masteraaen Novice
27. oktober 2010 - 20:28 #7
Aaaarne?
:-))