Avatar billede Slettet bruger
23. september 2010 - 22:33 Der er 11 kommentarer

Er det lovligt eller ulovligt?

Når man laver et <a href="#">, og dette link er et download link til en torrent, som er ulovligt, er det så lovligt at href'e til dette link? eller er det ulovligt?
Altså er det lovligt at linke til en ulovlig hjemmeside?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. september 2010 - 22:36 #1
Hvad har det med sikkerhed at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2010 - 22:43 #2
det er da sikkerhed på ens hjemmeside
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2010 - 22:46 #3
Det er jo sidste instans en domstol som skal tage stilling til det.

Men mit indtryk af retspraksis er at:
- hvis du selv manuelt putter linket paa kan du blive doemt
- hvis dine brugere eller et program putter linket paa og du ikke fjerner det ved henvendelse kan du blive doemt
- hvis dine brugere eller et program putter linket paa og du fjerner det ved henvendelse er det OK
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2010 - 23:01 #4
Arne_v jamen jeg tænker mere eller mindre det er jo ikk ulovligt for mig at href'e videre til et andet link? så er det jo ikk min hjemmeside der er ulovlig, men den hjemmeside der inderholder det ulovlige?!
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. september 2010 - 23:55 #5
Der var noget med en mp3-dom på et tidspunkt. De blev fundet skyldige fordi de henviste til steder, hvor der kunne hentes ulovlige mp3-filer.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2010 - 00:24 #6
Det samme troede TPB. Byretten i Sverige havde en anden opfattelse.
Avatar billede justrace Novice
24. september 2010 - 06:39 #7
Der er også noget i loven omhandlende det at opfordre til ulovligheder, og det er jo det du gør.

Forøvrigt er min holdning helt klar, og det er at du er kriminel hvis du lægger links til ulovligheder, og burde meldes for det.
Avatar billede justrace Novice
24. september 2010 - 06:40 #8
Det er også kriminelt at skylde 1.715 point væk.
Avatar billede chalde Seniormester
24. september 2010 - 07:31 #9
Læs og vurder: http://www.djh.dk/ejour/53/53Dyblink.html#Mp3-dom
Den slags sager er stadug vurderingssager, men tager man den og piratebayafgørelsen i betragtning, vil jeg mene du kan få et rap over nallerne såfremt nogen smider en anmeldelse på dig.

I og med du godt selv er klar over at det der linkes til er ulovligt (en jurist vil på et splitsekund finde at du godt vidste det), og hvis den går ind under pkt. 1 og 2 i arne_s indlæg, så tror jeg næppe der vil blive tøvet.

For mig er spørgsmålet dog: Hvis du godt ved det er ulovligt, hvorfor så i det hele taget gøre det?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2010 - 08:18 #10
det er det her justrace mener du skal kigge på og ikke bare ignorere

http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/pka29022

du har vel læst regleren herinde

http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2010 - 01:23 #11
Tid at få afsluttet her?