Avatar billede nph12 Nybegynder
21. september 2010 - 16:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup-løsning i stil med Windows Home Server

Hej
Findes der en backup-løsning i stil med Windows Home Server, som kan tage løbende backup af klienter i ens netværket?
Avatar billede Safeman Nybegynder
26. september 2010 - 13:47 #1
Nu kender jeg ikke indgående til backupmulighederne med Windows Home server, men skal det være en lokal backup på dit site til eget backupsystem, eller hvad med muligheden for en online backup af dine klienter (især godt hvis klienterne er bærbare, der ofte arbejdes med uden for lokalnettet)?

Safeman
Avatar billede nph12 Nybegynder
26. september 2010 - 16:03 #2
Windows Home server laver købende backup af filerne på klienterne. Dette sker hver gang der sker en ændring af de filer, som serveren overvåger. Super smart, da jeg ikke er god til huske at tage backup.

Findes der et alternativ til Windows Home server? Og kan Windows Home server tage backup af en mac????
Avatar billede Safeman Nybegynder
26. september 2010 - 16:26 #3
Ja det lyder smart nok, men har du behov for at backup tages lige så snart en ændring er foretaget (dette kaldes 'continous data protection'), eller må det være indenfor 2, 12 eller måske 24 timer efter en ændring er foretaget?
Ov. kan nemlig afgøre hvilke produkter der er at vælge imellem.

Jeg går ud fra, at backupdata lander på din Windows Home server, men tager du så backup af den?
Grunden til mit spørgsmål er, at hvis klienter og server står på samme lokation, risikerer du alligvel datatab ved f.eks. tyveri, hærværk, vandskade, flystyrt m.v., eller hvis serveren crasher, skal du tage al backup ind, fra dine klienter igen og inden serveren er kørende igen, er der potentiel risiko for mere datatab.

NB: der er altid mange overvejelser, omkring datasikring ;)

Safeman
Avatar billede nph12 Nybegynder
26. september 2010 - 18:15 #4
Vil gerne holde mig til 'continous data protection', da jeg godt vil gemme et par versioner af hver fil, da der kan ske mange ændringer i løbet af et par timer (f.eks. hvis man skriver på noget i word).

Jeg skal også have en backup-løsning for Windows Home server (det har jeg tænkt på). Kan du anbefale nogle?
Avatar billede Safeman Nybegynder
26. september 2010 - 20:30 #5
Det eneste produkt jeg kender, som laver rigtig 'Continious Data Protection' er IBM's CDP. Du kan læse om den her: http://www-01.ibm.com/software/tivoli/products/continuous-data-protection/, hvor du også frit kan afprøve denne.
Søg evt. også selv på 'Continious Data Protection' på nettet og få mere af vide på lige det område.

Mht. at bruge Continious Data Protection produkter, skal du bare være opmærksom på, at de bruger CPU og memory og altså også mens brugeren arbejder på systemet og det kan belaste.

Der kan sagtens være flere udbydere, jeg kender blot kun denne, da jeg til dagligt selv arbejder med bla. IBM's Tivoli Storage Manager portofølge (dog ikke med deres CDP).

Mht. en backupløsning af din Windows Home server, skal det så være backup til et lokal backupmiljø, eller må det være en online remote backupløsning?

Safeman
Avatar billede nph12 Nybegynder
27. september 2010 - 11:39 #6
I første omgang prøver jeg et setup med Windows Home Server. Jeg har set på Microsoft hjemmeside, at man kan downloade en trial-version af programmet.

"Mht. en backupløsning af din Windows Home server, skal det så være backup til et lokal backupmiljø, eller må det være en online remote backupløsning?" Den sidste backup - den af serveren - skal vare en backup ud af huset (backup´en skal ligge på anden lokation og må godt være en online backupløsning).
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. september 2010 - 08:13 #7
Mange tak for hjælpen, Safeman. Hvis du vil have point, så må du lige oprette et svar.
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. september 2010 - 14:35 #8
Genie Timeline kunne måske også være et godt bud. Programmet har i hvert fald Continious Data Protection.

http://www.genie-soft.com/business/Genie_Timeline_Pro/overview.aspx#myAnchor3
Avatar billede Safeman Nybegynder
29. september 2010 - 18:07 #9
ok, jeg er ny herinde og er slet ikke klar over hvad det handler om mht. point. Men her er det vi vel kan kalde et svar ;)

Det eneste produkt jeg kender, som laver rigtig 'Continious Data Protection' er IBM's CDP. Du kan læse om den her: http://www-01.ibm.com/software/tivoli/products/continuous-data-protection/, hvor du også frit kan afprøve denne.
Søg evt. også selv på 'Continious Data Protection' på nettet og få mere af vide på lige det område.

-Safeman
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. september 2010 - 19:17 #10
Mange tak for hjælpen:-)