Avatar billede fredz Nybegynder
15. september 2010 - 19:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

To styresystemer to diske

Jeg har en ny maskine med Windows 7 Pro og to sata harddiske på hver 1Tb. Nu vil jeg gerne også kunne køre xp på samme maskine. Har hørt et rygte om, at jeg kan gøre det meget simpelt, blot ved i bios at bede maskinen starte op på den anden harddisk (den uden Windows 7 pro), og efter genstart installere xp på denne. Herefter kan jeg skifte mellem de to OS i bios.
Det er måske en anelse mere besværligt at skifte der end med en dual boot, men ok for mig. Det tiltaler mig at kunne holde de to systemer helt adskilt.
Men er det virkelig så simpelt? Er der noget man skal tage højde for eller noget, der kan gå galt? Hvis der f.eks. går ged i xp installationen, kan jeg så stadig skifte tilbage til windows 7 disken i bios? Er der nogen, der kender en nærmere beskrivelse/omtale eller har nyttige erfatringer?
Avatar billede theman1234 Nybegynder
15. september 2010 - 19:43 #1
har aldrig prøvet det på 2 forskellige hardiske. Men jeg vil du at du skal opsætte en raid konfiguration for at kunne gøre det.
Avatar billede theman1234 Nybegynder
15. september 2010 - 19:52 #2
nej jeg tror ikke du behøver at lave en raid konfiguration. Jeg ved ikke om begge os vil poppe op når du starter maskinen, men ellers kan du vidst trykke f8 eller f9 så kommer der en lille menu op hvor du kan vælge hvad for en hardisk du vil boote fra
Avatar billede Vandreren Novice
15. september 2010 - 22:21 #3
Ja, så simpelt kan det gøres. Men jeg anbefaler, at du kun har én harddisk sat til ad gangen, når du installerer et OS. Bagefter tilslutter du begge harddiske, og kan vælge at boote fra den ene eller den anden i BIOS.

PS. Du har naturligvis brug for SATA-drivere til XP.
Avatar billede fredz Nybegynder
21. september 2010 - 09:59 #4
Mange tak - og undskyld min sene reaktion på din hjælp. Har du selv prøvet at gøre det på den måde med succes?
Avatar billede Vandreren Novice
21. september 2010 - 14:50 #5
Ja, ganske vist ikke med W7, men princippet er jo det samme.

Ved at bruge to selvstændige harddiske og vælge bootrækkefølgen i BIOS, så undgår du alt det med bootmanager - forudsat du følger mit råd og installerer OS med kun én harddisk sat til ad gangen. På den måde vil det ene OS bare betragte den anden harddisk som almindelig lagerplads.

Det giver lidt ulejlighed, at man selv skal kalde bootmenuen frem under opstart, men fordelen er at det er at relationen mellem de to OS'er er noget mere simpel end ved traditionel dual boot med bootmanager.
Avatar billede fredz Nybegynder
21. september 2010 - 21:26 #6
Ok, så jeg tager altså disken med eksisterende system (w7) ud og lader den anden (tomme) blive.  Men når der kun er en disk i skal jeg vel ikke forinden bede bios starte fra den anden, som jeg går ud fra bios automatisk registrerer som C-drev ved boot, selv om det nu er D?
Avatar billede Vandreren Novice
21. september 2010 - 21:36 #7
Når der kun sidder en tom harddisk i, skal du jo bede BIOS boote fra CD/DVD/USB.

BIOS kender ikke noget til drevbogstaver. Drevbogstaver tildeles af det OS, der bootes fra.

Hvis du følger mit forslag, så ender du med følgende:

W7 ser sit systemdrev som C, men XP-drevet som D (eller et andet bogstav; det kan du selv ændre).

XP ser sit systemdrev som C, men W7-drevet som D (eller et andet bogstav; det kan du selv ændre).
Avatar billede fredz Nybegynder
21. september 2010 - 22:31 #8
Selvfølgelig - glemte at tænke mig om. Da xp cd'en er bootbar finder bios vel automatisk ud af at boote fra den.