Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
06. september 2010 - 13:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

To Hdd, to styresystemer?

Hej

Jeg har gået og rodet med en lidt ældre computer (for at få den til at fungere, men også for at lære lidt) - jeg har oprettet en række spørgsmål i den forbindelse. Her kommer et til:
Først lidt spec's: Mother Boardet er Asus A8V (ikke deluxe).
Jeg har købt en ny hdd: WD caviar black 1TB Sata3, og nu vil jeg gerne have den og min gamle hdd sat til computeren på samme tid. Den gamle er en IDE hdd.

Det er lykkedes mig at få dem begge til at fungere under XP, med den nye (SATA) som primær.
Nu er spørgsmålet så; kan det lade sig gøre at have Win XP som styresystem på SATA disken og Ubuntu 10.04 på IDE disken, hvor jeg så vælger styresystem ved opstart via [F8]??
Avatar billede CCodam Nybegynder
06. september 2010 - 13:54 #1
Det kan du sagtens :)

Du er allerede halvdelen af vejen, du har installeret XP på din SATA disk, nu skal du så bare sætte Ubuntu CD'en i, og under installationen vælge at installere Ubuntu på din IDE disk.

Så bør GRUB loaderen klare resten, og ved boot up give dig muligheden for forskellige Ubuntu loads og til sídst din Windows XP installation.

Se evt: http://apcmag.com/images/apcapc/howto/Dualboot_-_XP___Ubuntu__XP_first__images/ubuntu04.jpg

Hvis GRUB loaderen på mystisk vis ikke ser din XP installation, så skriver du bare, så skal jeg nok guide dig igennem, hvordan du tilføjer den hertil :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. september 2010 - 13:57 #2
Står der ikke under opstarten hvilken Ftaste du skal trykke på for at selektere hvilken disk elle dvd/CD du vil vælge? hos mig er det F11 . og hvis du har 2 hd  er den ene disk 01 og den anden 02.
Avatar billede peterjohn Nybegynder
06. september 2010 - 14:01 #3
Jeg havde en harddisk, hvor jeg havde installeret windows xp og windows vista på den anden partition. Jeg kunne få det til at fungere med at hente "vistabootpro" og opsætte det deraf. Jeg ved ikke om "vistabootpro" kan finde ud af Ubuntu. Hvis ikke så tror jeg at du skal ind i bios-opsætningen og skifte hd-opstart manuelt.
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
06. september 2010 - 14:05 #4
Tak for svaret begge to. Jeg arbejder videre på det.
Regnede også med, at det burde være lige til. Problemet var, at jeg ikke kunne få Ubuntu installationen til at virke. Derfor blev jeg mistænkelig og tænkte, at det måske ikke kunne lade sig gøre alligevel.
Er ved at hente en DVD-installer med Ubuntu ned nu, da jeg googlede mig frem til at andre, som fik den samme fejlmeddelelse** som mig under installationen fra cd, havde held med at installere fra en dvd i stedet (aner ikke hvorfor). Nu må vi se, om det virker.

**(initramfs) mount: mounting /dev/loop0 on //filesystem.squashfs failed. input/output error
Can not mount /dev/loop0 (/cdrom/casper/filesystem.squashfs) on //filesystem.squashfs
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
06. september 2010 - 14:17 #5
I øvrigt lige et tillægsspørgsmål.

I det tilfælde, at det kommer til at virke. Vil jeg så kunne få adgang til data på tværs af harddiskene? Forstået sådan, at jeg kan åbne, redigere, kopiere og slette (osv.) filer på ubuntu disken fra windows disken - og omvendt?
Avatar billede CCodam Nybegynder
06. september 2010 - 14:37 #6
Du kan også prøve at benytte WUBI, hvis din DVD fejler:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide

Angående dit andet spørgsmål, så er det muligt at tilgå din Windows ntfs partition fra Ubuntu af. Det er dog IKKE muligt at tilgå din Ubuntu ext3 parition fra Windows af out of the box. Her skal du ud og spørge google om der findes nogen tredjeparts værktøjer :)
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
06. september 2010 - 15:12 #7
DVD'en virkede. Der gik lige en lille time, hvor den hang ved 95%, og hvor jeg var ved at give op, men så skete der pludselig noget.
Mange tak for svarene. Der ryger nogle point afsted nu.
Det er også muligt at formatere min anden hdd, fra Ubuntu-disken af, ik'? Jeg har nemlig nogle problemer med XP og drivere osv., så jeg vil prøve forfra, så at sige.
Avatar billede CCodam Nybegynder
06. september 2010 - 15:30 #8
Det er en lidt anden procedure med Ubuntu installeret først og herefter en installation af XP, se følgende guide:

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linux_and_windows_xp_linux_installed_first.htm

Skriv endelig, hvis du har nogen spørgsmål.
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
06. september 2010 - 15:50 #9
I starten af guiden står:

------

Scenario: You want to install XP on your machine alongside your existing Linux installation on the same physical drive which already has Ubuntu 8.04 installed.

------

Det er jo ikke helt det, jeg skal? Ubuntu og WinXP skal jo i mit tilfælde være på to forskellige harddiske (hhv. IDE og SATA). Men det er måske stadig samme procedure?