Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 22:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Windows VAMT 2.0 og KMS

Jeg sidder som sysadmin for et større Windows-miljø baseret på forskellige Windows VISTA/7-udgaver og hertil er knyttet en VAMT 2.0 server for at holde styr på licenserne.

Mit spørgsmål går på, om det er muligt for mig, at se en liste over IP-adresser der har aktiveret med en given W7-licens? Umiddelbart kan jeg kun finde Computer Name og det kan jeg sådan set ikke bruge til så pokkers meget.

Jeg sidder nemlig pt. og kan se, at der er 1 nøgle der er aktiveret 2 steder (hvilket i vores miljø ikke burde være hverken nødvendigt eller muligt!) - ergo må der være en bruger, der har taget hans laptop med hjem, skannet den for en Win7-nøgle, tjekket op på et DNS-name og derefter koblet sig på vores KMS.

Jeg kontaktede MS der blot sagde at det ikke var muligt, men det kan vel ikke passe der ikke er en form for sikkerhed i VAMT der gør, at man kan tjekke op på hvilke IP-adresser der aktiverer hvilke nøgler?
Alternativt skal jeg blokere den enkelte nøgle der så udløber om 180 dage efter sidste tjek med KMS. Problemet er, at den pågældende laptop så skal have ny nøgle - og så kan scenariet gentage sig.

Nogle forslag eller svar? Pft.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 22:15 #1
Nu jeg lige tjekker op på sagen kan jeg se, at den pågældende VL er tildelt flere PC'ere - men der er stadig en uauthoriseret PC der har en licens den ikke burde ha. Derfor bliver scenariet at jeg må nedlukke op til 15 PC'ere der så skal have udskiftet licensen, såfremt jeg vælger at fjerne godkendelsen.

Al hjælp er påskønnet.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 09:04 #2
Lukket