Avatar billede nicaro Nybegynder
18. august 2010 - 13:28 Der er 3 kommentarer

Windows overruler Linux?

Jeg er ny til Linux, men har lige installeret Ubuntu ved siden af mit allerede installerede Vista.
Da installationen var færdig kunne jeg som ønsket godt reboote og dermed have valget mellem af loade windows eller linux.
Men efter første gang jeg, efter Linux installationen, loadede windows virker det nu som om at Windows overruler min mulighed for at benytte bootloaderen og dermed vælge mellem de to styresystemer.
Den starter med andre ord Windows op som hvis det var det eneste OS.
Hvordan ændrer jeg så jeg igen kan vælge at loade Linux?
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. august 2010 - 14:21 #1
Prøv at skrive msconfig i kør og under boot stille time out noget længere og hvis der er mulighed set mærke i os startoplysninger
Avatar billede bmpi Nybegynder
18. august 2010 - 15:51 #2
Installerede du Ubuntu via Wubi (exe fil) eller via en CD/USB?
Avatar billede nicaro Nybegynder
18. august 2010 - 15:58 #3
fandt ud af hvad der var galt efter lidt googling:
det lader til at windows åbenbart sletter bootloaderen grub af en eller anden grund, men her er et meget fint link der kan hjælpe:
https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows