Avatar billede serverservice Praktikant
11. august 2010 - 20:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Microsoft funktionalitet - priser og alternativer til et "monopol"

Hej alle

Som gammel Microsoft certificeret vil jeg starte en debat om Microsoft funktionalitet og alternativer.

Personligt er jeg glad for de administrationen af domain servere og administration er forholdsvis overskuelig - hvis man er inde i stoffet. Og gode muligheder i group policy.
2008 server versioner mangler muligheder for selv at sammensætte sin server med et begrænset antal services som det var i 2003.

Dog har Ms lært "dependencies" af Linux - som er med i services.

Jeg synes ikke fejlene er blevet færre - men mere skjulte og komplicerede at løse. Desuden oplever jeg mange gentagne fejl i Outlook som jeg ikke oplevede tidligere og er i tvivl om at Ms muligvis er for alene på markedet mht netværk md pcér m.m

Windows 7 ser godt og feljfrit ud , men så skal man lige se i fejlloggen - for fejlene er der men vi ser dem ikke mere med et rødt skilt i windows som før - men gennemgår man sin fejllog kan den være fyldt med fejl som man ikke opdager ..

Så alt i alt er jeg ikke særlig imponeret - priser på server licenser steg sidst med ca 50% - og ja de kunne lidt mere (selvom meget er "lånt" fra linux eller mac)

Så hvad er alternativet til windows server i netværk - og har microsoft nået grænsen for hvad man kan proppe i et styresystem - og hvad med priser i forhold til funktionalitet og fejl ?

Jeg mener ikke et godt styresystem skal være gratis - men ser ikke de store alternativer ...Sagt med erfaring med Macserver og windows samt Linux
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2010 - 21:14 #1
og det er jo helt op til den enkelte opgave som server i et firma. Der er forskel på Snedkermester Madsen Aps og Carlsberg A/S.
Og selv de dygtigste fejler jo - fx Danske Bank sidste sommer - ikke lige en reklame for m$ når landets top-bank ligger stille.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. august 2010 - 21:38 #2
claes57 og ja tror vi er enige . men Ms levner ikke de store muligheder for selv at opbygge sit system efter behov ?

Jeg kunne godt tænke mig et enkelt og stabilt styresystem til systemudviklere. Der er ingen grund til at skulle installere f.x exchange server i sbs 2008 hvis det ikke skal bruges osv eller iis.

Det ville være rart selv at kunne vælge hvad skal installeres når man opbygger sin server
- og med MS er det blevet mere og mere tungt og stift - og færre mulgheder for at minimere ubrugelige services .

Jeg syns selv det er blevet for meget Ms system med en masse tungt og unødvendige services - fremfor mere enkelt og sikkert system - og de muligheder er væk i 2008
Avatar billede serverservice Praktikant
02. september 2010 - 05:16 #3
lukker