Avatar billede public2 Nybegynder
09. august 2010 - 14:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer ved visning af store billeder i IE8?

Hej eksperter,

jeg er i gang med at opdatere en service side til et firma, hvor der ud fra hvert produkt skal være et billede af det, som er High Resolution, med andre ord, billederne er af store dimensioner.

F.eks. er det ene billede 3393 x 4102px, men jeg har fået størrelsen ned på 3,6mb - så det er ikke fordi det er så tungt at indlæse.

På produkt siden har jeg bare et direkte link til billedet, altså www.xxx.com/img.jpg og det bliver ikke vist igennem en HTML (eller andet) side.

I firefox og Chrome har den intet problem med at vise billedet, også selvom der går lidt tid med at hente det, men i Internet Explorer 8, viser den bare det berygtede røde x.

Linket er fuldstændig ens, siden bliver i alle andre indstanser vist ens, det er kun lige med det store billede at den har et problem.

Jeg har tjekket indstillinger for min egen computer, prøvet det på andres, men alle med samme resultat. Det går jo ikke at fortælle alle kunder, at de skal ændre i indstillingerne hver gang de skal se billedet. Er der nogen der ved hvad problemet kan være med Internet Explorer 8 (<) og evt. om der er en løsning?

Mvh
Public2
09. august 2010 - 14:20 #1
Slet/ryd op blandt "Midlertidige Internetfiler" ???
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. august 2010 - 14:38 #2
Det kan evt. være fordi billedet ligger i CMYK farver. Mig bekent har IE aldrig brudt sig om det, og kan kun vise billeder i RGB farverummet.
Avatar billede public2 Nybegynder
09. august 2010 - 15:43 #3
Spotgun, du havde fandeme ret - utroligt, det ville jeg aldrig have tænkt på :-)

Men det reducerede så også lige billed størrelsen betydeligt, så de kan loads hurtigere. Jeg tror lige at jeg vil sende en besked ned til marketing afdelingen, at de i fremtiden skal gemme og sende alle billeder i RGB og ikke CMYK.

Tusind tak for din hjælp og meget hjælpsomme svar.

Hvis du smider et svar, så skal du få dine point.
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. august 2010 - 15:48 #4
CMYK er såmænd fint, hvis billedet skal bruges til tryksager. Trykkerierne kan ikke så godt lide RGB, så det var måske værd at overveje om man skulle lægge en CMYK version op, evt. pakket i en zip fil for IE brugernes skyld? Ellers burde man kunne instruere IE brugerne i at højreklikke på et link til billedet, og hente det ad den vej. Man behøver jo ikke nødvendigvis se billedet i browseren, for at kunne gemme det.

Anyways, her er et svar. :)
Avatar billede public2 Nybegynder
09. august 2010 - 16:03 #5
Det er i hvert fald også en løsning ja, jeg må prøve at fange dem og så kan det være at vi gør begge dele :-)

Men i hvert fald tak igen.