Avatar billede Newbee1 Novice
09. august 2010 - 10:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Brugerflade til access

Hej

Findes der en burgerflade til access, vi har mange bruger til vores databaser, og jeg vil gerne kunne styre hvem der har adgang til hvad, samt lave et pænere layout ?

MVH

Tony
Avatar billede japping Nybegynder
09. august 2010 - 13:03 #1
Du kan lave brugerfladen i Access, det hedder en Form.

Her kan du læse lidt om det: http://www.blueclaw-db.com/form_design_guide.htm

Men prøv f.eks. at google "access user interface form" eller noget lignende.
Avatar billede mugs Novice
09. august 2010 - 14:25 #2
Som ovebfor skrevet skal du have fat i en formular til dit interface.

Når du har mange brugere på databasen, er det en fordel at benytte backend og frontend, hvor backend ligger på et fælles drev og frontend ligger på de enkelte arbejdsstationer. Du kna så gennem design af frontend styrwe hvilke rettigheder de enkelte brugere skal have.

Du kan også fange Windows Logon navnet og derfra styre retigheder.

Hvad med at se lidt på dine gamle spørgsmål og få dem lukket?
Avatar billede Newbee1 Novice
09. august 2010 - 20:00 #3
Hej Mugs

Tak for jeres svar.

Først så ved jeg godt at jeg skal lave en formular til min database.

Det jeg leder efter er et eksternt program jeg kan lægge uden på min access database. Jeg har en gang for længe siden set en fra it afd. bruge et program til at forhindre andre bruger i at komme ind til tabeller og forespørgsler, næsten som når man bruger en database på en hjemmeside i ASP.

Ang uafsluttet spørgsmål så har jeg kun et, som jeg ikke har fået løst  (Send object), jeg har fået hjælp af Terry, men har løst det ved at sætte mine rapportet sammen istedet for sende dem som flere. Men jeg kunne godt tænke mig at få det løst anderledes.

Så har jeg spørgsmål jeg jeg selv har løst, og derved ikke givet point ???

MVH

Tony
Avatar billede Ialocin Novice
09. august 2010 - 20:52 #4
Hej Newbee1

Som skrevet står i et af ovenstående svar, skal du ha´ lavet "hovedside/menu" på en formular i Access ... hvorfra man kan navigere rundt til diverse formularer/forespørgsler m.m. ...

Når du har lavet din "hovedside/menu" prøv så følgende:
- Klik på Tools i Access´ værktøjslinie.
- Vælg Startup...
- Fjern alle flueben.
- I comboboksen "Display Form/Page:" vælger du din "hovedside/menu" formular.
- Klik OK.
- Luk Access.
- Åbn din Access fil igen .... og du skulle gerne ha´ din "hovedside/formular" åben/synlig som det eneste.

Ønsker du selv at kunne se/tilgå databasevinduet med tabeller og forespørgsler ? ... så gør følgende:
- Luk Access.
- Åbn Access filen ... Når security dialogboksen dukker op, holder du Shift knappen nede mens du klikker på "Open".

Hermed har DU adgang til databasevinduet.

Når alt dette så er sagt, så kan du også tildele diverse brugere diverse rettigheder i databasen ... men hvordan, er jeg ikke sikker på.

Mvh Nicolai
Avatar billede supertekst Ekspert
09. august 2010 - 23:13 #5
Alternativt kan det gøres via f.eks. et Word dokument med reference til databasen.

Via Userforms heri kan der gives adgang til databasen - uden at brugerne ser noget til denne. Rettigheden kan ligeledes organiseres.

Har for år siden konstrueret et kommunalt system på disse principper.
Avatar billede mugs Novice
10. august 2010 - 07:27 #6
Hvis du selv har løst et problem, kan du lægge et svar og acceptere det selv. På den måde får du spørgsmålet lukket og dine point igen.  Det er dog en god ide i sådanne tilfælde at beskrive din løsning.

M.h.t. at kun administrator har adgang til databaseobjekter, har thomasjepsen skrevet en artikel om sikkerhed i Acccess.
Avatar billede Newbee1 Novice
10. august 2010 - 17:19 #7
Hej Mugs

Jeg har lukket mine gamle spørgsmål.

Hej Lalocin

Et godt forslag, jeg kunne godt tænke mig hvis det var muligt
når jeg holder shift knappen, at access vil have en adgangskode ?

Hej Supertekst

Det lyder interessant, kan du forklare hvordan jeg starter ?
Indsæt reference , indsæt obejct ?

MVH

Tony

(Jeg er utrolig glad for dette forum, jeg er indtil videre altid kommet videre hvis jeg har siddet fast)
Avatar billede Ialocin Novice
10. august 2010 - 22:01 #8
Hej Newbee1

Tror ikke, at Access kan be´om en adgangskode i forbindelse med shift-knappen under opstart ?

Men der er noget med, at man kan definere noget i retningen af User-Level-Security. Hvad det helt dækker over er jeg ikke 100 på, men du kan læse mere om det under:  Tools > Security ...

Mvh Nicolai
Avatar billede supertekst Ekspert
10. august 2010 - 22:59 #9
Prøver at finde et eksempel - vender tilbage..
Avatar billede mugs Novice
11. august 2010 - 22:06 #10
Thomasjepsen har skrevet en fremragende artikel vedr. sikkerhed i Access. Prøv at se lidt på den.
Avatar billede Newbee1 Novice
12. august 2010 - 17:52 #11
Hej Mugs

Tak for dit råd jeg vil prøve at kigge.

MVH

Tony
Avatar billede Newbee1 Novice
23. august 2010 - 14:51 #12
Jeg har ikke rigtig fundet det jeg søger.

Jeg prøver at åbne spørgsmål igen senere

MVH

Tony