Avatar billede sille82 Nybegynder
01. august 2010 - 05:53 Der er 5 kommentarer

Nysgerrig piger

Hej alle.
jeg sad og talte med min veninde idag, og vi blev nysgerrie på om hvorlænge politiet kan spore ens smser, og hvad ens teleskeskab kræver at få afvide hvis politiet ønsker at få ens smser???
Kan de spore smser flere år tilbage, hvis man har flyttet sit tlf nummer fra selskab til selskab, eller kræver det man har været det samme sted i mange år???
Min venindes ex-kæreste er nemlig politimand, og vi tror han tjekker hendes mobil smser- kan han det???
Håber I kan hjælpe, for så vil vi melde ham...... TAK TAK TAK
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2010 - 07:55 #1
Jeg tror at teleselskabet skal afkræve en tilladelse fra højere myndighed (dommer), for at udlevere disse oplysninger, hvis de ligger inde med dem. Og det er kun i forbindelse med noget kriminelt, at politiet selv kan få lov til at hente disse ting.Så det tror jeg ikke han kan umiddelbart.
Og jeg forventer da ikke i er kriminelle?

Så hvorfor skulle han dog kontrollere jer???
Jalousi?

Nej vi er jo ikke politimænd (selvom vi nogle gange bliver tiltalt som det, i andre sammenhænge). Så hvis i føler jer overvåget, er det dem i skal henvende jer til.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
01. august 2010 - 08:22 #2
Det er sådan at hvis en politimand vil ind for at tjekke noget som helst fra politiets computere og/eller servere skal han/hun lægge sit mærke sit password, således at man altid kan se hvem og hvad politiet undersøger, dels for at have ryggen fri og dels for at ledelsen kan se om det er legalt det den enkelte medatbejder arbejder på.
Det er meget svært at få nogen til at udlevere lister med 'SMS' tekster. Det kan en enkelt politimand ikke gøre alene.
Men der er selvfølgelig 1000 andre måder at holde øje med en eks. kæreste, så hvis du føler at han gør det, skal du blot være 100% sikker og så melde det til rette myndighed.
Det er nok mere at man efter en tid sammen får de samme vaner, venner steder man hænger, og det derved kan føles som om man bliver tjekket.
Avatar billede sille82 Nybegynder
01. august 2010 - 14:17 #3
Mange tak for de hurtige svar. Og nej vi er ikke kriminelle:-) Min veninde føler sig "bare" lidt forfuldt af sin ex. Han ved pludselig mange mærkelige ting om hende, hvilket får os til at tænke at han nok har tjekket hendes gamle mobil smsér.
Men det letter mig meget, at vide det er svært for selv en politimand at få lov til at gennemgå folks smser.
Vi troede bare det var meget lettere for en politimand at tjekke disse ting. Man ved jo aldrig med den it verden vi lever i...
Endnu engang tak for hurtig svar
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2010 - 14:24 #4
Avatar billede sille82 Nybegynder
03. august 2010 - 07:35 #5
Nu blev jeg lige nysgerrig igen igen..... hvor lang tid gemmer teleselskaberne befolkningens smsér???? Jeg tænker at de da må fylde meget, med alle de smsér der bliver sendt rundt.... Og ved I hvornår loven trådte i kraft, om at teleselskaberne blev pålagt at gemme smsér???