Avatar billede Kluddermor Juniormester
23. juli 2010 - 12:34 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Norton Ghost 15

Jeg troede at jeg gik med livrem og seler da jeg lavede backup med ghost 15.

Jeg har en IDE hardisk som C:\ hvor styresystemet ligger og en SATA som ekstra harddisk i maskinen. Sådan er den sat op fra Fujitsus side.
Nu er C:\ drevet begyndt at fejle og jeg ville derfor lave en recovery på den ekstra SATA disk i maskinen.
(Jeg har ghost image filerne liggende på en NAS.)
Men det tillader den åbenbart ikke. Den siger at SATA disken er "invalid target".
Der er en funktion, der hedder "Restore Anyware," som er tonet ud, og ikke kan vælges.
Har efterfølgende fundet ud af, at det kræver en anden version af Nortons backup programmer for at denne funktion er tilgængelig. Denne funktion tillader ellers at gendanne uanset hardware ændringer.

Når jeg laver recovery på det fejlende C drev, så har jeg også en computer, der virker i en dags tid eller to. Derfor skyndte jeg mig at bruge Ghosts "copy drive" funktion, som tillader at jeg kopierer C:\ til SATA disken og samtidigt kopierer MBR filer og andre bootfiler over.
Men der er så mange fejl på C-drevet, at den kun kan gennemføre kopieringen, hvis jeg ignorerer bad sectors.

Når jeg efterfølgende genstarter computeren, kun med strøm på SATA disken, så booter den op, men hænger under "Welcome to winXP" sekvensen.
Der er åbenbart fejl som er kopieret med over.

Hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2010 - 13:23 #1
Hvis Sata disken ikke indeholder vigtige data, kan du klone Ide disken over på den.
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2010 - 13:25 #2
Avatar billede Kluddermor Juniormester
23. juli 2010 - 19:56 #3
Hej Fiskerbo

Det fungerer vist også som en klon, når ghost 15 kopierer en disk til en anden.
Problemet er bare, at fejlene på den dårlige disk tilsyneladende kommer med over på SATA disken.

Umiddelbart fejler den allerede eksisterende image fil af c-drevet ikke noget. Men jeg kan ikke få lov at lave restore til en anden disk end den originale.
Og når jeg kopierer/kloner c-drevet til SATA, hvilket jeg godt må for ghost 15, så kommer fejlene med.

Men håndterer easeus programmet bad sectors bedre?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2010 - 20:08 #4
Nu ved jeg ikke med Ghost, men normalt er der forskel på at kopiere og klone. Forskellen er, at de filer windows arbejder med, her og nu, de kommer ikke med når man bare kopiere.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
23. juli 2010 - 20:53 #5
Men Ghost skulle efter manualen kunne lave en fuldt bootbar kopi af et drev, selv fra windowsplatformen.
Funktionen skulle i følge manualen kunne benytes, når man skifter til en større harddisk. Her kopiere man harddisk 1 til harddisk 2, hvorefter harddisk 1 kan pilles ud af systemet og hdd 2 er den nye bootdisk.

Men mit problem består nok nærmere i de mange bad sectors som kommer med under kloning/kopi. Samt at jeg har betalt en masse penge for Ghost 15, som måske slet ikke kan bruges til noget, når det virkelig brænder på. Eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2010 - 21:03 #6
Jeg kender ikke Ghost, bruger selv Paragon Drive backup, den er virkelig god. Det er vel nærmere bad klosters, hvis man er heldig kan et test program, fra HDD firmaet, rette nogle af dem. De må jo ligge på første del af C-drevet siden windows ikke kan starte op.
Har du prøvet i kommandopromt at køre CHKDSK /r/p  ? det har hjulpet mange. Læg mærke til mellemrummet ved /
Avatar billede Kluddermor Juniormester
24. juli 2010 - 13:20 #7
Nu er jeg lige i tvivl om den plejer at raportere bad sectors eller clusters. Men mener det er sectors.
I går inden jeg forlod maskinen satte jeg den til at gennemgå harddisken for fejl og rette fejl. Medfølgende program på Ghost bootdisken som burde fungere lige som CHKDSK /r/p.
Derefter bad jeg den om at lave en ny kopi af IDE- til SATA- disken
Så må jeg se om den derefter er i stand til starte op uden at fryse.

Har lige surfet lidt på paragon software. Det ser umiddelbart ud til at være en bedre og mere funktionelt program. Men nu har jeg bare lige brugt 600 kr på ghost, så køber ikke ny. ØV!
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2010 - 15:26 #8
Ja det er jo surt at bruge så mange penge på et program som skuffer. Men det kan jo også godt være at det er sat på en umulig opgave?
Hvis det er sektor fejl er der vist ikke noget at gøre, så det er forhåbentlig klosterfejl.
Paragon er faktisk bedre end Acronis True image 11. som jeg også har. jeg har 2 gange oplevet at Acronis ikke kunne åbne sit eget image, selv om det var valideret og lå samme sted. Paragon derimod har aldrig svigtet. Flere af deres programmer kan tages ned på prøve, og de har også nogle udmærkede gratis programmer.
Men måske lykkes det for dig denne gang?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
25. juli 2010 - 12:52 #9
Du må gerne smide et svar Fiskerbo. Så giver jeg nogle point som tak for hjælpen. Men jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu i tilfælde af, at der er nogen med forstand på Ghost 15, der kan hjælpe.

Og så er en bemærkning om Ghost 15.
Det er meget mystisk, at Ghost 15 er umulig at finde på symantecs internetshop. Det skal googles og så finder man den langt nede hos amazon.
De er åbenbart gået tilbage til at sælge Ghost 14. Og i trial versionen af nr 15, lignede det, at "restore anyware" funktionen blev tilgængelig når man købte produktet. Ligner lidt bondefangeri. Det er desuden tæt på umuligt at finde information om brugen af "restore anyware." Det eneste information jeg kan finde er andre brugere, der føler sig snydt eller spørger til, hvordan man aktiverer funktionen.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 13:04 #10
Tak for tilbudet men jeg skal ikke have point, da jeg ikke har kunnet hjælpe.
Trist at Høre at Ghost ikke længere er et kvalitetsproduct og at supporten åbenbart er mangelfuld. Men der må vel være en del her på E. som kender Ghost, så held og lykke med det:)
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 18:38 #11
Hejsa ghoster
Mig og en veninde vil gerne have ghost selv. så har arbejdet videre ud fra noget viden da vi søgte efter ghost opdatering

prøve version norton ghost 15 30 dage prøve win 7
http://www.symantec.com/da/dk/norton/downloads/trialsoftware/index.jsp?inid=hho_trialware_dk_estore

hjælp til norton ghost 15 dansk.

http://www.symantec.com/da/dk/norton/support/productdetail/contact_ts.jsp?pvid=nghost_15&entsrc=¨

Norton Ghost win 7 Kræver Norton Ghost 15.0

http://www.symantec.com/da/dk/norton/theme.jsp?themeid=windows7

Dansk norton ghost 15 win 7
http://www.symantec.com/da/dk/about/news/release/article.jsp?prid=20091207_01

hent free norton ghost 15 win 7
http://www.renjusblog.com/2009/12/free-download-norton-ghost-15-license.html

Pcworld test norton ghost 15 win 7
http://www.pcworld.com/reviews/product/384118/review/norton_ghost_15.html

amazon ghost 15 engelsk
http://www.amazon.com/Symantec-Norton-Ghost-15-0-PC/dp/B002SRNS7A

Product Details
Product Dimensions: 7.6 x 5.3 x 1.4 inches
Shipping Weight: 2.4 ounces
BEMÆRK::::: Shipping: Currently, item can be shipped only within the U.S.
ASIN: B002SRNS7A
Item model number: 20097684
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 19:00 #12
Men nået som sagt også til samme resultat sidste gang og nu.
AT DE VIL HAVE OS TIL AT BRUGE:
deres andre produkter 360 og internet suite

Har du købt den? ghost 15 win 7?
Ellers prøv at kontakte nordic chef for symantec eller support
*Samt at jeg har betalt en masse penge for Ghost 15, som måske *slet ikke kan bruges til noget, når det virkelig brænder på. *Eller hvad?

Hvor har du købt den?
*Der er en funktion, der hedder "Restore Anyware," som er tonet *ud, og ikke kan vælges.
*Har efterfølgende fundet ud af, at det kræver en anden version *af Nortons backup programmer for at denne funktion er *tilgængelig. Denne funktion tillader ellers at gendanne uanset *hardware ændringer.
Igen som skrevet står kontakt support angående den funktion og hvordan at gendanne til nyt target!

Der findes ikke manualer på norton ghost 15, på hjemmeside /support og kundeservice, så hvis du har købt den kan det være den er der.
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 19:09 #13
her er den engelske cdrom 430 kr. ghost 15

http://www.dustin.dk/productdetails.aspx?prodid=5010369734&s=b&c=0&intcmp=Flik_home

NORTON GHOST 15 WIN ENG CD 5010369734  På lager  429,00 kr 429,00 kr

Opdatér indkøbsvogn
Tøm indkøbsvogn

Total indkøbsvogn værdi
429,00 kr
Forsendelsesomkostninger 49,00 kr
Pris inkl. moms og forsendelse 478,00 kr
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 19:20 #14
I contacted Symantec and found that "Restore Anywhere" can never be "Enabled". My contact techsupport never answered my question why it is there in Ghost 14 which can never be enabled. Instead he told me to contact their enterprise product goup because the enterprise version of Ghost allows restore anywhere.  I gathered that leaving that "Restore Anywhere" thing in Ghost 14 is just a marketing ploy to send anyone who questions about "Restore Anywhere" to their enterprise group to sell more expensive product.

I reviewed what enterprise version(Ghost Solution Suite 2.5) can do and found that "Restore Anywhere" means a backup image can be restored accross network onto many other computers.  Ghost 14, after all, can restore anywhere as long as it is not via network.
http://community.norton.com/t5/Other-Norton-Products/Ghost-14-Restore-Anywhere/m-p/54229#M7302

Igen som du siger, i alm engelsk fersion af norton ghost 14-15 kan der ikke gendannes via netværk, eller nas. Du skal have images over på en harddisk/extern hardisk for at den vil arbejde med det.
Ellers skal vi købe entreprise versioner
Hvorfor der så tydelig står på norton/symantec side at den kan 14/15 gemme på NAS via netværk, det forstår jeg lige så lidt som dig. Der var også vores ønske for norton ghost 15
Så prøv at kopiere det ud
kristian
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 19:25 #15
Efter ud kopiering fra nas af image fil til harddisk, så brug norton ghost på en anden pc og lave en boot disk og så gendanne til sata harddisk eller en anden ny

Bemærk: der kunne ikke gendannes via netværk via ghost 14/15
ser jeg ud fra den engelske tekst

vh munk
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 19:28 #16
Det kan ikke nytte at du vil have C drevet til at kopiere fra..C drevet er defekt . hvor meget findes der software til at finde ud af. både fra producent og andre.
bad sector og cluster, giver jo dårlige image/kopi/ eller klon.
vh munk
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. juli 2010 - 21:01 #17
Hej munk

Tak for de mange kommentarer ( og lidt forvirrende nogle af dem ;-)
Jeg har mener jeg har købt Ghost 15 på symantecs egen side, men nu kan jeg ikke lige finde kvitteringen og se om det er korrekt.
Og man kan jo åbenbart godt købe v. 15 på både amazon og dustin.
Nu jeg tænker over det, så kan det godt være den er købt via dustin. Der har jeg i hvert fald handlet før.
Men ingen manual ud over en online, som ikke giver noget svar, så vidt jeg kan se.

Jeg kan godt både lave backup og recovery over min NAS, det gør jeg flere gange om måneden. Men problemet er, at Ghost i denne version ikke vil tillade, at man skifter hardware. Har man en defekt harddisk, kan man pludselig ikke rede sine data. Hvad skal man så med backup?????
Din kommentar #14 siger det hele.

Måske jeg skulle prøve at kontakte support? Men tror det er et slag i dynen.

Og måske munk du skulle kigge på paragon software i stedet, hvis du overvejer selv at købe ghost programmer. Det lader til at være en bedre løsning. Noget af Paragons software til samme pris som Ghost 15, tillader recovery uanset hardwareændringer.
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 21:27 #18
jeg er lidt forvirrende . ja det er rigtig nok
Men du spurgte specifikt til den løsning der var nedtonet og der var det engelske svar at det ikke virker over netværk.
og hvis du kan lave recovery over netværk, forhåbentlig så kan du jo også købe en nu ide harddisk og sætte i pcen og recover.
Men hvordan recover du fra nas , når boot harddisken er tom
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 21:29 #19
ja enig med dig at paragon bliver et kig værd

håber du finder ud af det også
vh munk
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. september 2010 - 09:43 #20
Hov, jeg har ikke fået mail om, at der er kommet kommentarer til dette indlæg.

@ munk: Ved ikke om du stadig kan bruge det til noget:

Recovery fra NAS foregår således:

Jeg sætter ghost cd'en i drevet og booter fra den. Den har sit eget virtuelle styresystem, hvor jeg aktiverer netværkskort og derefter tilknyttet NAS'en som drev.
Nu kan jeg så gå ind og vælge de recovery-filer, der ligger på NAS drevet og så kører det selv derfra.

Men som sagt kræver det, at man ikke skifter hardware.

Jeg fik jo ikke helt løst problemet, men hvis der er nogle, der vil have point for indsatsen, så smid et svar.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
17. september 2010 - 12:39 #21
Jeg lukker og slukker.

Konklusion. Norton Ghost 14 el. 15 (hvis 15 egentligt stadig findes) kan tilsyneladende kun lave recovery, hvis man ikke har ændret hardware.
Ellers skal man bruge nortons program, der hedder noget med " Solution Suite" Norton har dårlig information om emnet, så jeg vil foreslå at kigge på Paragons software i stedet. Jeg har dog ikke selv prøvet det.