Avatar billede Springform Nybegynder
16. juli 2010 - 08:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Søgemaskine

Jeg er igang med at lave en søgemaskine for en ejendoms mægler, til dette vil jeg lave en søgemaskine der er så bruger venlig som muligt, så jeg vil lige lave en rundspørgen til den smarteste løsning for attribut søgning, eller hvis i har nogle andre forslag er i velkomne til at komme med dem. Der arbejdes i php og AJAX

Eksemplerne vil basere på en søgning på boliger med 'pool' og 'have'

Målgruppen er 40-60år

1.
Man starter med en liste med alle boliger, man sætter så først kryds i feltet 'pool', et ajax script sortere så alle boligerne med det samme, så kun boliger med 'pool' kommer frem, herefter krydser man 'have' af, og wupti kommer alle boliger med 'have' OG 'pool' frem

For:
Det går rigtig hurtigt med søgningerne, og siden skal kun loades en gang

Imod: URL'en ændres ikke og siden vil derfor ikke kunne gemmes som bogmærke osv.

Et side spørgsmål:
Vil man kunne gemme denne søgning i en cookie?

2.
Som 1. her vil siden bare reloades så snart man afkrydser et felt

For:
Man vil kunne se resultatet med det samme, og man kan bogmærke siden

Imod:
Siden skal loades x antal gange, hvilket kan gøre processen langsom

1.
Den gode gamle hvor man specificere alle sine krav for derefter at trykke søg. Men for ikke at skulle komme frem til at der ikke er nogen resultater vil der stå antallet af boliger med de givne søge kriterier:

hvis ingen valgt
- pool (489)
- have (350)

hvis pool valgt
x pool(489)
- have(241)

begge valgt
x pool (241)
x have (241)

For:
Siden skal kun loades én gang, og man kan bogmærkesiden.

Imod:
Brugeren får et ekstra trin der skal udføres i form af et ekstra klik på knappen søg. Brugeren vil ikke blive fristet undervejs af andre boliger som måske ikke lige opfylder alle krav.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
16. juli 2010 - 09:27 #1
Jeg ville da vælge nr. 1 og så samtidig lavet et link et sted som ajaxscriptet sørger for at opdatere.. ligesom google gør eks. på google maps..

der kan du også lige meget hvor du kører hen på kortet, med det samme klikke på LINK og så få linket til hvor du er lige nu.

Det er jo blot at sørge for at de querystrings der sendes til din hovedside, når man går ind på siden, sendes videre til dit ajax script som så bare sortere alle ting til og fra, første gang..
Avatar billede Springform Nybegynder
16. juli 2010 - 14:13 #2
ikke en dårlig idé, jeg har lavet det sådan at man sortere alt det man vil og så opdatere den løbende, vil så tilføje en søge knap både for vanens skyld (det er en ældre målgruppe, hvor flere af dem ikke har den største it erfaring), og samtidig for at danne et link til fx. bogmærke, samt genere min cookie.

Jeg tænker så for at den submit knap ikke bare er tænker jeg at man under den dynamiske søgning kun ville få fx. 5 søgeresultater frem, og så kunne man trykke "vis alle" for at få resten, "vis alle" vil så i stedet for submit knappen generer så linket og sætter cookie.
Vil det fungere mht. brugervenlighed?

Eller er det bedre at man får hele listen frem og hvis man så vil bogmærke den skal man så trykke for at generere linket, i fx. en textbox som google map.

Smid et svar så får du pointene
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
19. juli 2010 - 09:08 #3
Personligt er jeg irriteret over at skulle klikke ekstra gange hvis ikke det giver mening, så det er nok et spørgsmål om hvordan du præsenterer søgeresultaterne ..

Jeg vil nok vise alle resultater på en gang. evt så i et felt med scrollbar hvis det er det der skal til for at bevare sidens opbygning, men det er klart hvis der kun er plads til at vise et par resultater, så gør det med et link til "alle søgeresultater"..

Men hvis man kan undgå et klik, så gør det gerne..
Også når man så linker ind til siden, så er det jo rart at alle resultater er der med det samme