Avatar billede nuez Nybegynder
08. juli 2010 - 18:09 Der er 6 kommentarer

hjælp til opstart af hjemme server

Har en god lang sommerferie i år så jeg har tænkt mig at tage min gamle computer og lave den om til en lille hjemme server. den skal bruges til lidt fil deling, og så skal jeg kunne have alt mit musik derpå som jeg gerne vil kunne streame rundt i hjemmet til mine andre pc'er evt. via itunes og til min ps3.
det en computer der kommer til at stå uden skærm, mus m.m. så jeg skal kunne remote den fra en af mine andre pcer... kan det lade sig gøre hvis jeg bruger andet system end windows? (har windows på alle mine andre maskiner)
nogen der evt. kan linke til et par guids, så jeg glad :)
Avatar billede jjbirk Nybegynder
08. juli 2010 - 19:38 #1
prøv at kikke på dette. http://www.teamviewer.com/da/
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2010 - 19:43 #2
"kan det lade sig gøre hvis jeg bruger andet system end windows?"
Vil du røbe hvad du tænker på ??
Avatar billede wanze Nybegynder
08. juli 2010 - 19:45 #3
Det ville være tosset at bruge TeamViewer, når Windows i forvejen kommer med fjernskrivebord. :)

Sæt en Windows PC, højreklik på Denne Computer -> Egenskaber -> Fjernskrivebord -> Tillad.

På de computere du vil forbinde til skrivebordet med, går du ned i Start -> Kør og skriver "mstsc" og forbinder til serveren.
Avatar billede wanze Nybegynder
08. juli 2010 - 19:47 #4
Det kan sagtens lade sig gøre med andre styresystemet, men du vil ikke lige kunne bruge fjernskrivebord, hvis du fx sætter den op med Linux. Du vil nok blive tvunget til at bruge kommandolinjen/terminalen. Hvis du ikke har erfaring med Linux kan det godt være lidt af en udfordring.
Avatar billede nuez Nybegynder
08. juli 2010 - 20:04 #5
det det jeg mener... og har ikke forfærdelig meget erfaring med linux. så det noget windows server 2003/2008 jeg skal ud og investere i.

hvad skal jeg ellers bruge af software for at få noget op at køre som kan streame musik til ps3 og itunes maskiner rundt i hjemmet ?
Avatar billede skau Nybegynder
08. juli 2010 - 20:19 #6
ligegyldigt om du vælger windows eller linux kan du benytte vnc
http://www.realvnc.com/

Jeg ville til enhver tid vælge linux - specielt på en ældre maskine - ingen grund til at den skal bruge sine kræfter på operativsystem når det er serverfunktionaliteterne man er ude efter