Avatar billede DGudiksen Nybegynder
02. juni 2010 - 23:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med ÆØÅ

Hej allesammen, jeg har et problem med ÆØÅ.

På min hjemmeside virker ÆØÅ fint hvis jeg f.eks skriver <p>ÆØÅ</p> - Men hvis jeg Henter ÆØÅ fra min database, vises tegnene underligt. Jeg har DOCTYPE osv på siderne, og jeg har også tjekket at mine tabeller er latin1_swedish_ci, og at selve database er uft8_general_ci.

Hvor kan fejlen ligge?. mvh.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2010 - 00:14 #1
tabeller er latin1_swedish_ci
selve database er uft8_general_ci

lyder dybt inkonsistent, men er naeppe skyld i problemet.

Hvilken encoding bruger du paa det statiske indhold af siderne?
Avatar billede CCodam Nybegynder
03. juni 2010 - 00:49 #2
Som #1 siger, så er det formegentligt dine php? filer der ikke er gemt i ANSI el.lign. i stedet for UTF-8
Avatar billede CCodam Nybegynder
03. juni 2010 - 00:49 #3
Jeg er da vist træt, jeg mente selvfølgelig at filerne skal gemmes i UTF-8 i stedet for det nuværende format.
Avatar billede DGudiksen Nybegynder
03. juni 2010 - 00:59 #4
de er gemt som UTF-8
Avatar billede squazz Novice
03. juni 2010 - 01:33 #5
Angående charset.

Jeg har et surftown webhotel. I min MySQL database kører jeg med UTF8, men mine filer kører i ISO8891. Dette var jeg simpelthen nødt til at gøre, da det på alle andre måder ellers gav problemer, hvor æøå blev lavet til nogle underlige tegn. Så rent faktisk, kan en blanding af charsets til tider også hjælpe. Jeg aner ikke hvorfor, jeg kan kun sige hvad der er min erfaring.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2010 - 01:34 #6
Side i UTF-8 og database data i Latin1 skal nok give problemer.
Avatar billede dkfire Nybegynder
03. juni 2010 - 14:08 #7
Og hvordan er forbindelsen mellem databasen og siderne ?
Avatar billede DGudiksen Nybegynder
22. november 2010 - 00:31 #8
lukket